-
Ystadföretagare vill se fler kryssningar i staden framöver
De kryssningar som Ystads kommun välkomnade i somras har fått väldigt god respons bland stadens näringsidkare – och hos besökarna har Ystad fått toppbetyg! En undersökning, genomförd av Tourism in Skåne och Ystad Kommun, visar att kryssningarna uppfattas skapa stort värde för Ystad och Österlen.
En ökning av kunder de dagar fartygen anlöpt
Studien som kartlagt besökarnas beteende, attityder och rörelsemönster, ska användas som underlag för framtida insatser och för att stödja den lokala näringens utveckling kring hållbart företagande.
Intervjuer som genomförts med stadens näringsidkare vittnar om en markant ökning av kunder de dagar fartygen anlöpt, och en ökad omsättning på i snitt 15 procent. Totalt genererade sommarens tio kryssningsanlöp närmare 8 miljoner kronor i omsättning. Ett välkommet uppsving i en tid präglad av pandemin.
En majoritet önskar att kryssningarna blir fler framöver, och de ser en positiv påverkan både på den egna verksamheten och för Ystad och Österlen som destination.
Ingen är missnöjd med sin vistelse i staden
Bland kryssningsresenärerna är det idel lovord över Ystad. Framförallt lyfts den pittoreska stadskärnan fram, med fin arkitektur och mysig stämning. Andra saker som uppmärksammas är de guidade turerna, den trevliga atmosfären och besök på restaurang eller kafé.
Bilden av Ystad är väldigt samstämmig med vad som framkom vid en undersökning i somras, då boende och besökare intervjuades på stan.
Två av tre kryssningsresenärer blir ambassadörer för Ystad och kommer sprida vidare ett positivt budskap till familj, vänner och bekanta. Hela 94 procent ger betyget 4 eller 5 på en femgradig skala. Ingen är missnöjd med sin vistelse i Ystad.
Net Promotor Score, som är ett mått på kundlojalitet, låg på 61, vilket anses mycket högt! (se fakta om NPS nedan)
Ystad som besöksdestination för fler kryssningar
Även om det finns en spridning är målgruppen förhållandevis homogen och består till största delen av medelålders par utan barn från Stockholmsregionen. De är vana kryssningsresenärer men har inte besökt Ystad förut.
“Den höga nöjdheten och den stora andelen besökare som blir ambassadörer för Ystad visar på en god potential att satsa på Ystad som besöksdestination för fler kryssningar framöver.” Säger Marie Holmström, Turistchef Ystads kommun.
“Möjligheterna för näringsidkare att öka sin omsättning handlar till exempel om att öka shoppingen genom attraktiva produkter och erbjudanden. Under sommarens besök ägnade sig bara var tredje besökare åt shopping. Den förhållandevis homogena målgruppen gör det enklare att nå ut via marknadsföring.” Säger Sara Brynskog, BI- och Kommunikationschef på Tourism in Skåne AB.
Runt var tionde resenär deltog i någon av de arrangerade utflykter som färjerederiet anordnade. Den populäraste utflykten var att delta på en guidad stadsvandring i Ystad, följt av en utflykt till Ales stenar och Dag Hammarskjölds Backåkra.
Specifika besöksmål kan sannolikt locka fler genom attraktiva utställningar eller aktiviteter.
Fakta om Net Promoter Score (NPS)
NPS är en metod för att beräkna nyckeltal för nöjdhet. För att få fram värdet på NPS så räknar man andelen Ambassadörer och drar sedan bort andelen Kritiker. Det innebär att värdet kan bli mellan -100 till 100.
En poäng runt 30 brukar ses som mycket bra. En poäng på 50 är utmärkt, och över 70 är exceptionellt. NPS för besöket i Ystad är 61
Fakta om undersökningarna
Datainsamling avseende besökarna genomfördes genom personliga intervjuer på plats, i samband med ombordstigning efter vistelsen. Intervjuerna genomfördes av Norstat Sverige AB, med stöd av webbenkäter på datorplatta
Totalt genomfördes 411 intervjuer fördelade över fyra av de tio anlöpen.
Datainsamling avseende näringsidkarna genomfördes av Point, genom semikvalitativa intervjuer över telefon, dvs. en kombination av frågor med fasta svarsalternativ och öppna, berättande frågor. Det var även Point som analyserade båda undersökningarna.
Totalt genomfördes 16 intervjuer, fördelade över: Restaurang/kafé 6 intervjuer, Butiker 6 intervjuer, Sevärdhet/turism 4 intervjuer
- Text: Tourism in Skåne
- Foto: Tourism in Skåne
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-