-
YrkesAkademin – nyexaminerade affärsutvecklare i besöksnäringen
I fredags examinerade YrkesAkademin YH, den andra klassen av ”Affärsutvecklare Besöksnäring” i Åre, på den välkända trappan på Hotel Knaust i Sundsvall. Nu finns det fler kompetenta affärsutvecklare att anställa i besöksnäringen!
”De här två åren har varit omvälvande, men på ett bra sätt. Det är inte givet att sätta sig I skolbänken med 15 år kvar i arbetslivet, men det blev en fullträff för min del. Intensiva, roliga och utmanande kursdagar har gett yrkeskompetens som känns relevant och högaktuell för besöksnäringen” Jag känner också att jag har utvecklats mycket som person och det bästa av allt, att få lära känna dessa fantastiska lärare och studiekamrater. Människor jag nu kan kalla kollegor och som är så otroligt kompetenta. Vi är redo att bidra till besöksnäringens bästa.” Säger nyexaminerade Petra Svensson.
En enorm kunskapsbank och gemenskap
YrkesAkademin YH startade den första utbildningen ”Affärsutvecklare besöksnäring” i Åre, för två år sedan. En utbildning som har blivit mycket populär, till vårens start 2022 är det ca 140 sökande till 25 platser och antagningen är i full gång.
Vid den senaste tilldelningen hos Myndigheten för Yrkeshögskolan, beviljades även utbildningen 3 starter till.
Två klasser med denna är examinerade, en tredje klass är inne på sin tredje termin. Åre har varit den sammanhållande länken, med ledningsgrupp ifrån området, lokala föreläsare och exempel. Men de studerande kommer ifrån hela landet och valde pga många sportlovsfirare i Åre att förlägga sin examination i Sundsvall.
”Två år med intressanta kurser med kompetenta lärare och studiekamrater med livserfarenhet. Tillsammans hr vi byggt en enorm kunskapsbank och gemenskap som vi tar med oss framåt.” Säger nyexaminerade Carola Nordström.
Utbildningen är verklighetsförankrad
De studerande har en brokig bakgrund och kommer ofta ifrån helt andra branscher, men har ett gemensamt mål att vara med och forma besöksnäringen i framtiden.
I dagarna två har de presenterat och opponerat på examensarbeten och även fått sig en dos ”Sundsvallskultur” och firat såklart!
”Jag valde att studera affärstutveckling eftersom det skulle ge mig en bra grund inom entreprenörskap. För mig var det betydelsefullt att ha lärare med erfarenhet från branschen, Utbildningen är verklighetsförankrad och i de flesta kurser har vi arbetat med ”skarpa case”. Det gav mig möjlighet att applicera den teoretiska kunskapen i praktiken, vilket möjliggjorde att jag under studietiden startade eget företag.” Säger nyexaminerade Ellinor Johansson.
Har en total vana av digitala möten
En värdefull kunskap i dessa pandemidagar är också att de har total vana av digitala möten, då hela utbildningen varit digital med seminarier, grupparbeten, möten etc på zoom, varvat med bara några fysiska träffar i Åre. Det har inneburit att de inte har behövt ställa om så mycket under pandemin, bara några fysiska träffar som blivit digitala.
”Jag har provat lite olika studieformat och föll verkligen för hur förankrad alla kurser och uppgifter är i verkligheten. Jag blev förvånad över hur väl distansstudierna fungerade och tar med mig vänner för livet.” Säger nyexaminerade Emma Gulin.
Några har redan fångats upp av branschen, ofta hos ett tidigare LIA företag, några startar eget. Men det finns fortfarande ett gäng ytterst kompetenta, hungriga, duktiga och arbetsvilliga affärsutvecklare att anställa.
En del av klassen:
Eric Pulsford – linkedin.com/in/eric-pulsford-01791859
Annica Rosén – linkedin.com/in/annica-rosén-61b4a6103
Petra Svensson – linkedin.com/in/petra-svensson-81105614a
Emma Gulin – linkedin.com/in/emma-gulin
Ellinor Johansson – linkedin.com/in/ellinor-johansson-b665a0169
Ana Johansson – linkedin.com/in/ana-johansson-2260841a8
Laura Lopez
Carola Nordström – linkedin.com/in/carola-nordström-14545110b
Rickard Lundqvist – linkedin.com/in/rickard-lundkvist-42b3831a8
Sara Gavlefors – linkedin.com/in/sara-gavlefors-a62112199
Angelica Karlsson – linkedin.com/in/angelica-karlsson-0112011b5
Elin Westman – linkedin.com/in/elin-vestman-3770991a8
Tobias Rosenlind
Tomas Lindkvist – linkedin.com/in/tomaslindkvist
Stina Persson
Markus Netterlid – linkedin.com/in/markus-netterlid-78b7b984
Sandra Wilhelmsson – linkedin.com/in/sandra-wilhelmsson-5b4354130- Text: YrkesAkademin & Isa Mörk
- Foto: YrkesAkademin
-
Höga Kusten: Tack för ett fint 2024 – och välkommen 2025!
När vi alla nu avslutar 2024, ser destinationsbolaget i Höga Kusten tillbaka på ett år fyllt av utveckling, framgång och nyläge.
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen börjar växa sig stark
-
Fem gör upp om STF:s hållbarhetsinitiativ 2024
Ett hotell, en herrgård, ett vandrarhem, en fjällstation och en lokalavdelning tävlar om STF:s pris Årets hållbarhetsinitiativ.
-
Varför ditt hotellteam inte får missa Global Revenue Forum 2025
Den 30 januari 2025 är det dags igen för Global Revenue Forum i Stockholm. Men varför ska just ditt hotellteam delta?
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som besöker Sverige nästa år kommer inte att bli besviken! Visit Sweden tipsar om nya boenden, restauranger och evenemang.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Destination Idre
Fjällanläggningar förbereder sig inför vintern. Här ser ni vad Idre Fjäll, Grövelsjöfjällen, Idre Himmelfjäll och Fjätervålen planerar.
-
Åklagaren väcker talan efter olycka på Gröna Lund 2023
Åklagaren har den 12 december väckt talan mot tre företag i samband med den tragiska olyckan på Gröna Lund 2023.
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en Högtidskalender vill Visit Sweden öka företags kunskap om hur de kan marknadsföra erbjudanden kring högtider som firas i Sverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
ReseMässan Stockholm är Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen och arrangeras 2025 för andra gången. Det ...
-
Moder – Framgång som Världens Bästa Hotelltech-startup 2024
År 2024, i det soliga Madeira, samlades ledande hotell- och teknikexperter från hela världen för att delta i den ...
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en ny Högtidskalender vill Visit Sweden öka svenska företags kunskap om hur de kan marknadsföra och utveckla ...
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som har siktet inställt på att besöka Sverige för att ta del av nya besöksmål nästa år kommer inte att bli be...
-
-
Gästbloggare
-