-
Så utvecklar vi den gränsöverskridande nationalparken
I ett samarbete mellan Sverige och Norge har ett projekt med syfte att skapa en gemensam svensk-norsk besöksnäringsstrategi för Fulufjällets nationalpark.
Man vill locka fler besökare
Syftet med projektet är att locka fler besökare till Fulufjällets nationalpark utan att förstöra värdefulla natur- och kulturvärden.Målsättningen är att öka tillgängligheten över gränsen och skapa fler möjligheter för besöksnäringen att utvecklas.Fulufjällets nationalpark sträcker sig över Sverige och Norges gräns och besöks årligen av cirka 40-70.000 personer per år (sedan år 2002).
I början av mars träffades turismföretag, destinationsbolag, kommuner och nationalparksförvaltare i Stöten för att starta arbetet. Initiativet till mötet var taget av Länsstyrelsen Dalarna och Fylkesmannen i Hedmark, Norge.
Under de två dagarna diskuterade man:
- Vem besöker nationalparken och vad gör besökaren?
- Hur utvecklar vi besöksnäringen i området?
- Hur visar vi upp och marknadsför nationalparken?
- Hur utvecklar vi den infrastruktur och de leder som finns i parken?
”- Om de båda förvaltningarna tar fram en gemensam turismstrategi för hur vi ska utveckla parkerna som besöksmål, så skapar det grund för att besöksnäringen kan utvecklas. Då kan vi också få fler besökare till Fulufjället och en utveckling av regionen”, säger Jakob Ebner vid Länsstyrelsen Dalarna som är projektledare på den svenska sidan.
Mötet bjöd på flera föreläsningar om besökarundersökningar i Fulufjället och andra exempel på strategiarbete för ökad turism. Bland annat föreläste George Hogg, enhetschef vid Scottish Natural Heritage, om arbetet med nationalparken Cairngorms i Skottland. Kärnan i hans budskap var att det är viktigt att myndigheter, kommuner, turistföretag och organisationer arbetar tillsammans för att lyckas med turistsatsningar. Om en park ska generera intäkter måste den tillgängliggöras så att folk får valuta för sina pengar.
Rösjöarna i Fulufjällets nationalparkI den svenska delen av Fulufjället gjordes den senaste besökarundersökningen 2014. Under seminariet presenterades också en färsk studie som gjorts på den norska sidan. Bland annat efterfrågar besökarna fler aktiviteter och fler förslag på kortare vandringar.
- Besökarundersökningar visar också att besökarna blir yngre, att de stannar längre i parken och att de går längre in i parken, samt att de vill få bättre information om parken.
- Nu handlar det att arbeta med bättre tillgänglighet till större delar av parken och att se över entréer och skapa nya besöksmål. På norska sidan med Trysil och Engerdal finns det till exempel fler utländska besökare än den svenska, särskilt från Storbritannien, och kan man locka dem och vända sig till nya målgrupper så är man en bit på vägen.
En viktig del av seminariet var en workshop med deltagarna för att samla in synpunkter till grund för besöksstrategin. Det gav förslag om hur man ska arbeta med gemensam marknadsföring, skapa förutsättningar för turistföretag och utveckla besöksmål.
”- En slutsats vi kan dra av seminariet är att ett nära samarbete är det viktigaste för att lyckas, till exempel för förvaltarna att knyta nära kontakter med turistföretagare”, säger Jakob Ebner.
Fakta om projektet
- Vid Fulufjället finns Sveriges högsta vattenfall och världens äldsta levande träd.
- Totalt ingår 140 kilometer markerade vandringsleder, flera övernattningsstugor och raststugor och besökscentret naturum Fulufjället.
- Projektet pågår 2016–2018 och genomförs av Länsstyrelsen Dalarna och Nasjonalparksstyret for Fulufjellet i Norge.
- Arbetet bekostas av Interreg Sverige-Norge, Länsstyrelsen Dalarna, Nasjonalparksstyret, Miljödirektoratet, Hedmark fylkeskommune och IR-medel.
- Totalt omfattar projektet en budget på 7,7 miljoner kronor, varav 4,9 miljoner täcker den svenska sidans kostnader och 2,8 miljoner den norska sidans kostnader.
- Nasjonalparkstyret for Fulufjellet är förvaltningsmyndighet for Fulufjällets nationalpark på norsk sida. Detta är en statlig myndighet bestående av representanter från Trysil kommun och Hedmarks fylkeskommun i Norge.
Källa: Länsstyrelsen i Dalarnas län
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Länsstyrelsen Dalarna
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 52 -24
Inte så mycket men mest i kategorierna Konstateranden/Beslut/Rapporter samt Personal och dessutom en del under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering för hundar på nyårsafton
Under nyårsnatten öppnar flygplatserna Arlanda, Malmö och Landvetter upp gratis långtidsparkering för hundar och deras ägare.
-
Liseberg lanserar ”Barnens Nyår” – ett magiskt firande för de yngre
i år sätter Liseberg barnens firande i fokus. Den 31 december hålls "Barnens Nyår" – ett färgsprakande nyårsfirande i Kaninlandet.
-
Ny destinationschef till Stöten i Sälen – Tomas Berg
Tomas Berg är nu tillbaka i Stöten i Sälen efter tre år som destinationschef för Skistar Sälen och som teknisk chef i Kläppen.
-
Höga Kusten: Tack för ett fint 2024 – och välkommen 2025!
När vi alla nu avslutar 2024, ser destinationsbolaget i Höga Kusten tillbaka på ett år fyllt av utveckling, framgång och nyläge.
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen börjar växa sig stark
-
Fem gör upp om STF:s hållbarhetsinitiativ 2024
Ett hotell, en herrgård, ett vandrarhem, en fjällstation och en lokalavdelning tävlar om STF:s pris Årets hållbarhetsinitiativ.
-
Varför ditt hotellteam inte får missa Global Revenue Forum 2025
Den 30 januari 2025 är det dags igen för Global Revenue Forum i Stockholm. Men varför ska just ditt hotellteam delta?
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
ReseMässan Stockholm är Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen och arrangeras 2025 för andra gången. Det ...
-
Varför ditt hotellteam inte får missa Global Revenue Forum 2025
Den 30 januari 2025 är det dags igen för Global Revenue Forum (GRF) i Stockholm – den självklara mötesplatsen för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Boende och Transport/Inf...
-
Make It – Nytt koncept för inredning som passar mindre aktörer i besöksnäringen
Vad är tanken bakom +Margrets nya koncept för anläggningar inom turismnäringen? Vi såg ett växa...
-
-
Gästbloggare
-