-
Traditionell turistbyrå blir en mötesplats och servicepunkt
Södertälje turistbyrå går från att vara en traditionell turistbyrå till en mötesplats och servicepunkt för Södertäljes invånare, besökare, föreningar och företagare.
Det nya konceptet blir: Södertäljebyrån – turistinformation, mötesplats och servicepunkt.
Nypremiären av turistbyrån var välbesökt
Södertäljebyrån skall vara ”en turistbyrå med extra allt”.
”- Södertäljebyrån skall bli en naturlig plats att kommunicera arbetet med varumärkesarbetet i Södertälje på men också en plats där människor från olika delar av samhället kan mötas och hitta synergier, säger Aljoša Lagumdžija, chef för Södertäljebyrån i Södertälje. Syftet är att sprida kunskap, öka dialogen om, och stärka utvecklingen av Södertälje.
Man skall arbeta tätare med förenings- och näringslivet med syftet att bli en mer attraktiv och tillgänglig plats med bredare service till en större målgrupp, året runt.
På den nya mötesplatsen kan invånarna ta del av samhällsinformation kring kommunens utvecklingsprojekt, framtidsplaner, men också projekt inom ekologi och hållbarhet.
”- Vi bjuder in företag och föreningar där de kan visa upp sina verksamheter i form av temadagar. Det kan handla om mat, underhållning, som eftermiddagsmusik eller genom utställningar – olika vägar att sprida kunskap om sin verksamhet till en bredare målgrupp på mötesplatsen”, säger Aljosa.
Karin Voltaire och Aljoša Lagumdžija
Varför denna förändring?
”- Vi har märkt att fler och fler besökare söker och hittar information om våra besöksmål, sevärdheter m.m. på webben därav har det blivit en minskning av fysiska besökare i butiken totalt sett”, säger Aljosa. Han fortsätter: ”- Vi har en fin lokal på en central plats, som vi vill utnyttja på bästa sätt året om genom att anordna aktiviteter, temadagar, utställningar, föredrag m.m. för våra målgrupper. Vi känner att det är ett bra sätt att skapa ökad dialog mellan invånare, företag, föreningar, politiker och tjänstemän i kommunen och genom ökad kontakt stärker vi samverkan och utvecklingen av Södertälje.”Hur har planeringen sett ut?
”- Våra planer på att genomföra förändringen skedde redan under förra året. I somras hade vi lansering av Södertäljes nya varumärkesplattform”, berättar Aljosa. Han fortsätter: ”-Vi byggde om lokalen fysiskt och gjorde den mera flexibel och modern”.Känner ni till fler turistbyråer som har genomfört liknande förändringar?
”- Nej, det gör vi inte, kan tänkta mig att ett fåtal försöker göra vissa förändringar på sina verksamheter men inte enligt samma upplägg och struktur”, säger Aljosa.Vad förväntas ni uppnå med den nya inriktningen?
”- Vi hoppas att våra invånare, företag och föreningar känner stolthet av att vistas på den nya mötesplatsen och att de blir inspirerade. ”-Företag och föreningar som anordnar aktiviteter på Södertäljebyrån får mervärde och känner att deras verksamheter blir exponerade på ett bra sätt som leder till att det ger affärer”, berättar Aljosa.Har ni fått någon respons från den nya målgruppen?
”- Vi har fått väldigt positiv respons från våra målgrupper när vi presenterade det nya upplägget. De ser det som väldigt fräscht, modernt och nytänkande. De är väldigt nyfikna på att se hur utvecklingen kommer att se ut”.Källa: Södertäljebyrån
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Destination Södetällje
-
Tillgängligheten stärks när SAS utvidgar inrikestrafiken
En ny fas inom svenskt flyg inleds när SAS expanderar sitt linjenät. Inrikestrafiken koncentreras nu till Arlanda.
-
Nordiska Akvarellmuseet i Bohuslän firar 25 år
I 25 år har Nordiska Akvarellmuseet i Bohuslän byggt en plats där konst, natur och gemenskap möts. Nu är det dags att fira resan.
-
Ny rockfestival i Borgholms Slottsruin på Öland
I sommar lanseras ett nytt rockkoncept på Öland med tre legendariska metalband som intar scenen på ruinens innergård.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 52 -24
Inte så mycket men mest i kategorierna Konstateranden/Beslut/Rapporter samt Personal och dessutom en del under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering för hundar på nyårsafton
Under nyårsnatten öppnar flygplatserna Arlanda, Malmö och Landvetter upp gratis långtidsparkering för hundar och deras ägare.
-
Liseberg lanserar ”Barnens Nyår” – ett magiskt firande för de yngre
i år sätter Liseberg barnens firande i fokus. Den 31 december hålls "Barnens Nyår" – ett färgsprakande nyårsfirande i Kaninlandet.
-
Ny destinationschef till Stöten i Sälen – Tomas Berg
Tomas Berg är nu tillbaka i Stöten i Sälen efter tre år som destinationschef för Skistar Sälen och som teknisk chef i Kläppen.
-
Höga Kusten: Tack för ett fint 2024 – och välkommen 2025!
När vi alla nu avslutar 2024, ser destinationsbolaget i Höga Kusten tillbaka på ett år fyllt av utveckling, framgång och nyläge.
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering för hundar på nyårsafton
Låt din fyrbenta vän fira ett lugnt nyår utan ljudet av smällare och raketer. Under nyårsnatten öppnar Swedavia f...
-
Höga Kusten: Tack för ett fint 2024 – och välkommen 2025!
När vi alla nu avslutar 2024, ser destinationsbolaget i Höga Kusten tillbaka på ett år fyllt av utveckling, framg...
-
Ny destinationschef till Stöten i Sälen – Tomas Berg
Var det längtan efter Sälens bästa backar? De soliga luncherna på uteserveringarna? Eller kanske chansen att vara...
-
Liseberg lanserar ”Barnens Nyår” – ett magiskt firande för de yngre
Nyårsafton är en dag präglad av höga förväntningar, kalasmat och fest in i natten. En kombination som kan kännas ...
-
-
Gästbloggare
-