-
Swedavia publicerar sin bokslutskommuniké för 2022
Swedavia publicerade den 15 februari sin bokslutskommuniké för 2022. Den starka återhämtningen på flygmarknaden och en rad viktiga flygbolagssatsningar resulterar i att bolaget för helåret rapporterar en nästintill fördubblad omsättning och en kraftig resultatförbättring, med ett kassaflöde från den löpande verksamheten som är positivt för första gången sedan pandemins början.
Trots den kraftiga återhämtningen präglas resultatet fortsatt av pandemins effekter och Swedavia redovisar ett negativt resultat för helåret.
”Vi kan se tillbaka på ett år där återhämtningen på flygmarknaden på allvar tog fart, trots en bekymmersam konjunkturutveckling. Tack vare satsningar från såväl befintliga som nya flygbolagskunder har tillgängligheten kunnat förbättras avsevärt och antalet passagerare ökade till närmare 28 miljoner under det gångna året. Det är bra för svensk tillgänglighet och förstås för Swedavia som bolag. Vår omsättning nästan fördubblades jämfört med föregående år och kassaflödet från den löpande verksamheten var positivt. Även om vi också hade en kraftig resultatförbättring jämfört med föregående år, så är vi och branschen fortsatt starkt påverkade av pandemin. Vi gör för tredje året i rad en förlust.” Säger Jonas Abrahamsson, Swedavias VD och koncernchef.
En stor del av destinationstappet har återhämtats
Sammanlagt reste närmare 28 miljoner passagerare vid Swedavias tio flygplatser under 2022. Vilket motsvarar en ökning med drygt 130 procent jämfört med fjolårets 12 miljoner resenärer.
Det är dock fortsatt cirka 70 procent av nivåerna före pandemin 2019.
Swedavias flygplatser trafikerade 309 destinationer under 2022. Vilket innebär att en stor del av destinationstappet till följd av pandemin har återhämtats. Särskilt på Arlanda, där närmare 50 direktdestinationer tillkom under året.
Vi ser ut att gå mot en intensiv sommarsäsong
Swedavias nettoomsättning ökade till 4 846 MSEK (2 717), vilket är nästintill en fördubbling jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till -783 MSEK (-1 385), vilket är en förbättring jämfört med föregående år. Kassaflödet från den löpande verksamheten för året var positivt och uppgick till 541 MSEK (-293). Årets resultat uppgick till -709 MSEK (-1 182). Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -600 MSEK (-266).
Den underliggande förbättringen av rörelseresultatet uppgick till 1 061 MSEK för helåret och 125 MSEK för det fjärde kvartalet, justerat för omstruktureringskostnader, nedskrivningar, realisationsvinster samt även reservering för eventuell återbetalning av omställningsstöd,
”Den positiva trend vi såg under 2022 har fortsatt under inledningen av det här året. Trots att många hushåll är pressade och osäkerheten i omvärlden är stor, talar mycket för att vi går mot en intensiv sommarsäsong med ett högt restryck och fortsatta flygbolagssatsningar som bidrar till att svensk tillgänglighet förbättras ytterligare.” Säger Jonas Abrahamsson.
Om informationen:
Denna information är sådan information som Swedavia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Swedavias bokslutskommuniké för 2022 lämnades för offentliggörande den 15 februari 2023.
Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig på Swedavias webbplats här.
- Text: Swedavia
- Foto: Svante Örnberg
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen börjar växa sig stark
-
Fem gör upp om STF:s hållbarhetsinitiativ 2024
Ett hotell, en herrgård, ett vandrarhem, en fjällstation och en lokalavdelning tävlar om STF:s pris Årets hållbarhetsinitiativ.
-
Varför ditt hotellteam inte får missa Global Revenue Forum 2025
Den 30 januari 2025 är det dags igen för Global Revenue Forum i Stockholm. Men varför ska just ditt hotellteam delta?
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som besöker Sverige nästa år kommer inte att bli besviken! Visit Sweden tipsar om nya boenden, restauranger och evenemang.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Destination Idre
Fjällanläggningar förbereder sig inför vintern. Här ser ni vad Idre Fjäll, Grövelsjöfjällen, Idre Himmelfjäll och Fjätervålen planerar.
-
Åklagaren väcker talan efter olycka på Gröna Lund 2023
Åklagaren har den 12 december väckt talan mot tre företag i samband med den tragiska olyckan på Gröna Lund 2023.
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en Högtidskalender vill Visit Sweden öka företags kunskap om hur de kan marknadsföra erbjudanden kring högtider som firas i Sverige.
-
Stockholms stad leder utvecklingen om gästnätter
Stockholms stad attraktionskraft visar fortsatt styrka med en ökning av gästnätterna. Framtidsutsikterna ser fortsatt positiva ut.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
ReseMässan Stockholm är Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen och arrangeras 2025 för andra gången. Det ...
-
Moder – Framgång som Världens Bästa Hotelltech-startup 2024
År 2024, i det soliga Madeira, samlades ledande hotell- och teknikexperter från hela världen för att delta i den ...
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en ny Högtidskalender vill Visit Sweden öka svenska företags kunskap om hur de kan marknadsföra och utveckla ...
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som har siktet inställt på att besöka Sverige för att ta del av nya besöksmål nästa år kommer inte att bli be...
-
-
Gästbloggare
-