-
Spritmuseum presenterar ”Money on the Wall: Andy Warhol” i höst
I höst presenterar Spritmuseum ”Money On The Wall: Andy Warhol,” en omfattande utställning kuraterad av Blake Gopnik. En av världens främsta kännare av Andy Warhol.
Utställningen, som öppnar den 18 oktober, kastar ljus på konceptet Business Art, ett begrepp myntat av Warhol själv. Den inkluderar verk av Warhol som aldrig tidigare har visats i Sverige. Men också verk av samtida internationella konstnärer som idag arbetar kring samma tema.
”I like money on the wall. Say you were going to buy a $200,000 painting. I think you should take that money, tie it up, and hang it on the wall.” – Andy Warhol, 1975.
Verket ”Absolut Warhol (The Blue Version)” återupptäcktes
Startskottet för utställningen blev när verket ”Absolut Warhol (The Blue Version)” från 1985 återupptäcktes efter att ha varit försvunnet i över 30 år. Verket, som var ett av två inköpta av Absolut Vodka, blev början till Absolut Art Collection, som idag består av 800 verk och sedan 2008 finns på Spritmuseum. Målningen kommer nu att visas publikt för första gången.
Titeln på utställningen är hämtad från ett numera klassiskt citat av Andy Warhol, och fokuserar på det han kallade för Business Art. Från det att han lanserade sin Popkonst tidigt 1961, utforskade Warhol de penninggenererande system som låg till grund för den konsumentkultur han porträtterade. I slutet av 1960-talet var han en drivande kraft bakom en ny trend inom konceptuell konst där verktygen från affärs- och finansvärlden användes som konstmaterial. Warhol beskrev detta som ”the step that comes after art.”
Business Art var en av Warhols mest betydelsefulla konstformer
Det är knappast en överdrift att säga att det moderna livet i väst är djupt rotat i pengar, makt och de varor som pengar kan köpa. Få konstnärer har brottats med denna sanning så helt och hållet som Warhol gjorde. Hans konst uppmanar betraktarna att göra detsamma.
”De som påstår att Andy Warhol sålde ut sig har rätt. Business Art var en av hans mest betydelsefulla och inflytelserika konstformer, och dollarsedeln var från början en av hans favoritmotiv.” Säger Blake Gopnik.
Inkluderar även hans rent kommersiella projekt, såsom reklamfilmer
Utställningen inleds med en sektion om Warhols tidiga arbete som illustratör och grafisk designer på 1950-talet och följs av klassiska Pop Art-verk som tematiserar ekonomi och konsumtion. Ett av höjdpunkterna är ”Soap Opera”, ett tidigt verk där dramatiska scener från hans studio flätas samman med autentiska reklamfilmer från tiden.
”Money On The Wall” inkluderar även Warhols rent kommersiella projekt, såsom reklamfilmer för laxermedel och glass. Det visar upp hans uppdrag som reklam- och modemodell, filmmakare och publicist.
Konstnärskap utgör en kontext som bidrar till en ny förståelse
Utställningen innehåller även verk av konstnärer som som parallellt med Warhol utforskade konst och ekonomi efter andra världskriget, t.ex Yves Klein, Chris Burden och Lee Lozano, Avslutningsvis presenteras några av dagens konstnärer, som Darren Bader, Andrea Fraser, Takashi Murakami, Carey Young och det amerikanska konstnärskollektivet MSCHF, som alla arbetar med liknande teman.
”Dessa konstnärskap utgör en kontext som bidrar till en ny förståelse av Warhols så kallade ”sellout” under 1970- och 1980-talen – med de lukrativa porträtten, annonserna för Absolut Vodka och pastischerna av Edvard Munchs berömda litografier.” Säger Mia Sundberg, konstintendent på Spritmuseum.
Blake Gopnik är känd för biografin ”Warhol: Livet som konst.”
Blake Gopnik, född 1963, är en amerikansk konsthistoriker, författare och kritiker bosatt i New York, känd för sin heltäckande biografi som översattes till svenska 2022 under titeln ”Warhol: Livet som konst.”
Konstnärer i utställningen: Genpei Akasegawa, Chris Burden, Ed Keinholz, Lee Lozano, Robert Morris, Takashi Murakami, Darren Bader, Andrea Fraser, Jens Haaning, Mason Rothschild, Bernar Venet, Carey Young, Andy Warhol, konstnärskollektivet MSCHF.
Utställningsdatum: 18 oktober 2024 – 27 april 2025.
Här kan ni läsa mer om Spritmuseum på Turismnytt.
- Text: Spritmuseum
- Foto: Spritmuseum
-
Hur har sommaren varit på Marinmuseum i Karlskrona
Marinmuseum i Karlskrona rapporterar en välbesökt sommar. Ett fullspäckat program har lockat nästan 115 000 besökare.
-
Svenska Regionala Flygplatser – Inte bara Bromma som är hotat
När BRA lämnar Bromma blir fyra orter utan flygförbindelser. Men det finns sätt att rädda inrikesflyget enligt SRF.
-
Svenska vingårdar levererar vin av högsta kvalitet
Svenska vingårdar imponerar Europa! Ett svenskt vin fick högsta betyg av internationella experter under Swedish Wine Tasting.
-
Höga Kusten utsedd till Årets Destination Sverige 2024
Höga Kusten tog hem priset som "Årets Destination Sverige" under Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping den 11-15 september.
-
Melodifestivalen 2025 – klart att Jönköping blir en av turnéstäderna
Melodifestivalen 2025 närmar sig med stormsteg och det står nu klart att Jönköping blir en av turnéstäderna.
-
Flygbolaget BRA ingår ett långsiktigt avtal med SAS
Flygbolaget BRA har ingått ett avtal som innebär att de efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS.
-
Svenska konferensanläggningar i framkant enligt ny global rapport
IACC:s rapport visar att svenska konferensanläggningar står sig bra globalt inom flera områden. Såsom natur och hållbarhet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, Skövdebor, Skaraborgare och nyf...
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
Fjällturismföretaget SkiStar presenterar inför vintersäsongen en rad spännande nyheter som stärker både skidupple...
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
I början av september var det så dags för Placebranders Day igen, i år på nya spektakulära Science Park Towers i ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende och Evene...
-
-
Gästbloggare
-