-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen och matentusiaster i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025 – en av årets mest betydelsefulla mötesplatser för lantbrukare och lantbruksintresserade.
Nu står det klart att årets mässa utökas med ett nytt område: Svensk Mat & Dryck. Med fokus på lokalproducerat, smakupplevelser och möten med några av Västsveriges mest engagerade producenter.
Lidköping är en självklar matdestination
Bakom satsningen står Turistrådet Västsverige, Lokalproducerat i Väst och dess gemensamma nätverk Smaka på Västsverige. Ett initiativ som främjar västsvensk matglädje och hållbar produktion. På plats i Lidköping samlas ett dussintal producenter som bjuder på smakprover, kunskap och samtal. Från honung och chark till prisbelönta drycker.
“Lidköping är en självklar matdestination där lokala smaker, lantbruk och besöksnäring samspelar. Lantbruksprodukterna förädlas och landar på tallriken hos besökare – från jord till bord i praktiken. Spikens fiskehamn och Vänerlöjrom bidrar med unika smaker som sätter området på kartan för matintresserade resenärer. Därför är det extra roligt att, tillsammans med Läckö Kinnekulle och LRF, få lyfta lantbruket i centrum under de här dagarna.” Säger Jill Axelsson Pabst, projektledare matturism, Turistrådet Västsverige.
Möter människorna bakom produkterna
Området Svensk Mat & Dryck blir mer än bara en smakupplevelse. Här möter besökarna människorna bakom produkterna, lyssnar till intervjuer på scenen och får ta del av levande berättelser om västsvensk matglädje.
Samtidigt ramas Lantbruket i Centrum in av Lidköpings naturliga förutsättningar. Där besökarna har direkt tillgång till kaféer, barer, restauranger och hotel. En unik kombination för en lantbruksmässa. Det är fri entré för alla besökare.
Läs mer om Västsverige på Turismnytt här.
- Text: Turistrådet Västsverige
- Foto: Turistrådet Västsverige
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Sala 400 år är nominerat i två kategorier på Gyllene Hjulet-galan: Årets hållbara eventdestination och Årets lokala evenemang
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Det brittiska lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien via ett nytt femårigt samarbetsavtal med SkiStar.
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda
-
Örebro län skapar rekommendationsverktyg för besöksnäringen
Örebro län har lanserat ett innovativt rekommendationsverktyg baserat på öppna data. Verktyget gör det möjligt för besöksmål att samverka.
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Nu söker destinationsbolaget efter en turismansvarig.
-
Backstage Hotel öppnar Backstage Zone – ett nytt nöjeskvarter
Backstage Hotel ger kvarteret på Djurgården ett lyft under våren. De utökar med bar, brasserie och café som blir Backstage Zone.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svenska Destinationsdagarna 2025 i Västerås – En kort resumé
Två intensiva välarrangerade halvdagar i Västerås som bjöd på inspiration, kunskap och mycket nätverkande.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 14 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Aprilskämt o...
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
-
Gästbloggare
-