-
Samverkan och paketering. Det låter ju enkelt. Eller svårt.
Det snackas ofta om att vi turismföretagare måste bli bättre på samverkan. Och att vi måste bli bättre på paketering.
Samverkan låter ju både vettigt och enkelt. Men vad betyder det egentligen? Vi ska kika på det lite längre ner.
Och varför ska man paketera? Är det för att vara snäll mot sina kollegor i branschen? Vi ska kika på det precis nu.
Varför ska du paketera?
Paketering underlättar för kunden. Och det gör dessutom att du kan ta mer betalt.
Hur då?
Jag brukar tänka att paketering är lite som att lägga ett pussel. För att göra det enkelt kan vi säga att ett resepussel består av fyra bitar:
- Aktivitet
- Boende
- Mat
- Transport
Kunden behöver ofta köpa mer än bara en av delarna. Aktiviteten är oftast själva reseanledningen. Och mat behöver de så klart. Dessutom behöver de någonstans att bo. Och så måste de kunna ta sig dit på ett enkelt sätt.
En kund som planerar en resa måste hitta pusselbitar som går att sätta ihop med varandra. Om du bara säljer en av bitarna så överlåter du till kunden att hitta de andra delarna på egen hand.
Och hur enkelt är det?
Särskilt om man aldrig har varit i din region tidigare.
DU kanske kan hjälpa dem att sätta ihop ett paket. En mer komplett resa. Du som vet vad det handlar om.
När du erbjuder en resa som innehåller flera av ingredienserna boende, mat, aktivitet och transport så underlättar vi för kunden.
Om du säljer en mer komplett resa så ökar chanserna att kunden väljer att boka just med dig. Dessutom kan du sätta ett högre pris eftersom kunden får en produkt som både innehåller mer och är mer attraktiv.
Det är vad paketering handlar om. Jag brukar kalla det för att skapa mer kompletta produkter. Och för att skapa kompletta produkter så kan vi behöva samverka med andra aktörer. Eller?
Vad är det för fel på samverkan?
Samverkan är ett fint ord. Men det är svårt att få till i verkligheten.
Ska alla inblandade vara med och bestämma? Måste alla vara överens? Och ska alla vara med och dela på kakan?
Det finns ett enklare sätt. Jag tänker då här…
Vad är det vi vill uppnå?
Vi vill kunna erbjuda mer kompletta produkter.
Vi vill att den som erbjuder boende också ska erbjuda passande aktiviteter.
Vi vill att den som erbjuder aktiviteter ska paketera med boende, mat och transfer. Helst ska man kunna erbjuda en hel vecka med boende, mat och aktiviteter och dessutom hämta upp på flygplatsen.
Och så vidare.
De flesta destinationsutvecklare som jag har träffat verkar vara ense om att vi vill se mer paketering. Att det finns en stor efterfrågan på det.
Men paketering där alla ska vara överens är svårt. Här kommer ett enklare alternativ:
Se dig själv som en produktägare. Anlita underleverantörer. Underleverantörerna gör att din produkt blir mer komplett. Du väljer dina underleverantörer. De som passar dig bäst.
Du sätter sig inte vid ett bord med andra företagare för att samverka eller för att sätta ihop ett gemensamt paket.
Det blir för luddigt.
Att arbeta som produktägare med underleverantörer blir mer praktiskt än att säga att man ska samverka och utveckla paket tillsammans.
Men du kanske inte vill utveckla mer kompletta produkter?
Okej, om du inte vill vara produktägare så kanske du kan vara underleverantör åt någon annan. På så vis blir du en pusselbit i någon annans kompletta produkt.
Mitt tips är alltså att inte tänka samverkan. Istället föreslår jag att du ska…
- Se dig själv som en produktägare
- Sätta ihop mer kompletta produkter, dvs paketera
- Genom att anlita de underleverantörer som kan göra just din produkt mer komplett
- Eller se till att vara underleverantör åt någon annan
Nettopriser och provision är en förutsättning
Som produktägare är det du som är ansvarig att marknadsföra och sälja paketet. Det är ett stort ansvar och kan både innebära mycket jobb och utgifter. Underleverantörerna slipper allt det. Därför måste underleverantörerna vara beredda att ge ett lägre pris till produktägaren när de tar betalt för sina delar i paketet.
En underleverantör måste kunna lämna nettopriser eller erbjuda provision när någon produktägare vill köpa in din tjänst.
En produktägare som kontaktar en underleverantörer kan be sina underleverantörer om nettopriser, alltså ett lägre pris än det som erbjuds slutkunden.
Det är ju produktägaren som utvecklar paketet och som också ska marknadsföra och sälja paketet.
Det är värt mycket.
När man jobbar med nettopriser och provision är det mycket större chans att det blir ett långvarigt samarbete som alla tjänar på.
- Text: Marcus Eldh
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Det är kontrasterna som definierar Växjö. Å ena sidan puls, shopping och nöjesliv. Å andra sidan mysiga gränder, ...
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 som presenteras av Statistiska Centralbyrån, SCB, och Ekonomifakta.se, sy...
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen. T...
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar kan med glädje meddela att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har...
-
-
Gästbloggare
-