-
Så här skall järnvägen drivas i Sverige
Regeringen presenterade under onsdagen Järnvägsutredningen i sin helhet.Slutsatsen av utredningen blev:- att man måste göra stora förändringar i organisationen,
- förutsättningarna för att driva trafiken måste bli bättre
- regelutvecklingsarbetet i EU måste utvecklas
- att man måste göra större förändringar om man skall bygga höghastighetsbanor i Sverige
- vilka skall vara med och finansiera järnvägen?
- utreda vad de höghastighetsbanorna skall användas till samt vilken mark som kan användas för syftet
- man bör utreda en förändring i den långsiktiga modellen för marknadstillträdet på järnväg
- man bör utreda förutsättningar för och genomförande av en modell där tillträdet för den interregionala persontrafiken regleras genom upphandling i konkurrens
- regeringen bör ta initiativ till att samla in statistiksammanställningar inom järnvägsområdet
- regeringen bör närmare utreda lämpligheten i att långsiktigt behålla det statliga ägandet i SJ AB, Green Cargo AB, Jernhusen AB och Infranord AB
- regeringskansliet bör genomföra en förändring i ledning och styrning somsäkerställer ett ansvarstagande för de strategiska frågorna på järnvägsområdet. Ansvaret bör inte delegeras till andra myndigheter
- regeringskansliet bör vidareutveckla arbetsmetoder för att få genomslag för svenska ståndpunkter i EU och för att säkerställa att EU reglering och nationell lagstiftning på järnvägsområdet harmoniserar
- Transportstyrelsen och Trafikverket bör utveckla sina arbetsmetoder för myndigheternas deltagande regelutvecklingsarbete
- en större översyn av järnvägslagstiftningen bör göras lämpligen i samband med införandet av det fjärde järnvägspaketet
- förutsättningarna för den kommersiellt organiserade person trafiken bör stärkas i förhållande till den samhällsorganiserade trafiken
- Trafikverket bör ta ett samlat ansvar för, och förstärka sitt arbete med, en ändamålsenlig förvaltning av myndighetens anläggningar för tjänster
- Trafikverket bör ta ett ökat ansvar för lokalisering av anläggningar för tjänster. En strategisk plan bör tas fram som underlag för detta och regelbundet uppdateras
- Trafikverket bör efter en konsekvensutredning ta över ansvaret för tjänsten rangering på bangårdar som myndigheten förvaltar
- Regeringen bör överväga organisationsformerna för den depåverksamhet som staten bedriver genom Jernhusen AB. Det som inte ska vara ett statligt åtagande bör successivt tas över av andra aktörer på marknaden.
Svensk Kollektivtrafik anser att utredningen inte kommer att lösa problemen för järnvägen. De tror att de lagda förslagen kommer att skapa ännu mer byråkrati istället för att förenkla systemen. Man hoppades på förslag på lösningar men är besvikna på utredningens resultat.
De problem som fortfarande, enligt Svensk Kollektivtrafik saknar lösningar är:
- Hur man kommer tillrätta med bristen på spårkapacitet
- Bristande punktlighet och pålitlighet för resenärerna
- Rollfördelning och samordning mellan upphandlad och kommersiell trafik
- Ansvarsfördelning för rättigheter för personer med funktionsnedsättning
”- Tågresandet har ökat kraftigt i Sverige under de senaste åren genom våra medlemmars medvetna satsningar. Förslagen från statens järnvägsutredare hindrar den positiva utvecklingen av tågresandet”, säger Stefan Sedin, VD Svensk Kollektivtrafik.
Ansvarig utredare, Gunnar Axelsson, har lämnat över slutbetänkandet ”En annan tågordning – bortom järnvägsknuten” efter två års utredningsarbete.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Mest om Destination, Konstateranden/Beslut/Rapporter samt Transport, Infrastruktur och Mobilitet
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset i Göteborg. Human2Human Group utvecklar det unikt.
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Måltidsupplevelser blir en kraft för platsutveckling.
-
Svenskarnas resvanor: Ökat intresse för att resa i Sverige 2025
Jämfört med för ett år sedan syns en ljusning för fritidsresandet och tjänsteresandet inom Sverige enligt en undersökning av Visita.
-
Nytt projekt ska stärka geoturism i Jämtland Härjedalen
Genom ett nytt treårigt projekt ska Sveriges geologiska undersökning arbeta för ökad geoturism i Jämtland och Härjedalen.
-
Tillgängligheten stärks när SAS utvidgar inrikestrafiken
En ny fas inom svenskt flyg inleds när SAS expanderar sitt linjenät. Inrikestrafiken koncentreras nu till Arlanda.
-
Nordiska Akvarellmuseet i Bohuslän firar 25 år
I 25 år har Nordiska Akvarellmuseet i Bohuslän byggt en plats där konst, natur och gemenskap möts. Nu är det dags att fira resan.
-
Ny rockfestival i Borgholms Slottsruin på Öland
I sommar lanseras ett nytt rockkoncept på Öland med tre legendariska metalband som intar scenen på ruinens innergård.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 52 -24
Inte så mycket men mest i kategorierna Konstateranden/Beslut/Rapporter samt Personal och dessutom en del under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering för hundar på nyårsafton
Under nyårsnatten öppnar flygplatserna Arlanda, Malmö och Landvetter upp gratis långtidsparkering för hundar och deras ägare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering för hundar på nyårsafton
Låt din fyrbenta vän fira ett lugnt nyår utan ljudet av smällare och raketer. Under nyårsnatten öppnar Swedavia f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 52 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Konstateranden/Beslut/Ra...
-
Ny rockfestival i Borgholms Slottsruin på Öland
I sommar lanseras ett nytt rockkoncept på Öland med tre legendariska metalband som intar scenen på ruinens innerg...
-
Svenskarnas resvanor: Ökat intresse för att resa i Sverige 2025
-
-
Gästbloggare
-