-
Ny rapport visar på behov av fler hotellrum i Skövde fram till 2030
Next Skövde och kommunen har under våren 2024 i samarbete med företaget Annordia genomfört en omfattande logianalys som identifierar det framtida behovet av hotellkapacitet i destinationen fram till år 2030.
Står inför en stor ökning av efterfrågan på hotellrum
Logianalysen visar att destinationen står inför en betydande ökning av efterfrågan på hotellrum. Drivet av både befintliga verksamheter och framförallt kommande utvecklingsprojekt i regionen. Behovet av hotellrum i Skövde förväntas öka med i genomsnitt 6,5 procent per år fram till 2030 jämfört med en tidigare ökningstakt på 4,2% (2014-2019).
För att möta efterfrågan finns det ett behov av att tillföra cirka 150 hotellrum och 300 bäddar. Utöver den redan kända utbyggnaden av Clarion Collection Hotel Majoren på cirka 70 rum. Idag finns det 9 hotell i kommunen med totalt ca 730 rum, så detta innebär en ökning på ca 20%.
”Vi ser en enorm potential i Skövdes framtida utveckling som en attraktiv destination för både affärsresenärer och turister.” Säger Mats Olsson, VD på Next Skövde. ”Med en stark affärsresemarknad, ökande befolkning och flera pågående stora projekt behövs fler bäddar för att vi ska kunna ta vara på möjligheterna som detta innebär.”
Behöver skapa förutsättningar för hotelletableringar
Tillväxten drivs av stora utvecklingsprojekt och företagsetableringar. Såsom Försvarsmaktens expansion, den nya batterifabriken i Mariestad och etableringen av den nya stadsdelen Skövde Science City. Affärsresemarknaden är redan idag stark i destinationen och står för 54% av alla hotellövernattningar där. Det är det segment som förväntas fortsätta att starkast driva utvecklingen.
Baserat på destinationens befintliga hotellutbud bedöms behovet vara störst i centrala Skövde och för prisvärda trestjärniga hotell.
Rapporten betonar vikten av att arbeta proaktivt med att identifiera lämpliga platser för nya hotell i centrala Skövde. Samt att undersöka intresset bland fastighetsägare och utvecklare att investera i hotellprojekt.
”Kommunen behöver arbeta aktivt med att skapa förutsättningar för ytterligare hotelletableringar. Det är viktigt för att kunna möta den utveckling som sker i näringslivet Skövde och i Skaraborg.” Säger Kenneth Johansson, näringslivschef i Skövde kommun.
Fakta om rapporten
Annordia är en av Nordens ledande rådgivningsbyråer för investeringar i och utveckling av hotellfastigheter. De har gjort marknadsanalyser får många olika städer och regioner i Sverige.
Informationen i rapporten har hämtats in från online-källor, uppdragsgivarna, intervjuer med ett 40-tal aktörer i Skövde och övriga Skaraborg och Statistiska Centralbyrån.
Här kan ni läsa mer om Skövde på Turismnytt.
- Text: Next Skövde
- Foto: Next Skövde
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
-
Gästbloggare
-