-
Ny kampanj för att locka besökare till Östergötland – ”Väsen i ögonvrån”
Att befinna sig i Östergötlands djupa skogar kommer ofta med en känsla av att vara iakttagen. Att något nyfiket kikar på dig från skuggorna men du lyckas aldrig se vad det är. Med sin nya kampanj “Väsen i ögonvrån” vill Visit Östergötland förflytta den känslan till en digital reklamskärm mitt i stan.
Kampanjen grundar sig i Ocean Outdoors tävling som Region Östergötland och Markus Reklambyrå vann i slutet av förra året. Priset var två miljoner kronor i mediakostnad.
Östergötland kan inte beskrivas, det måste upplevas
Vandra över stock och sten med vinden i ryggen och mossan under dina fötter. Hör det prassla när du tar dig fram, hör prassel bakom dig – vänta nu? Vem skymtar bakom trädet? Rörde sig den där stenen?
Kanske kommer du aldrig få veta vem som slog följe med dig på din skogspromenad, kanske gör det upplevelsen extra magisk.
Att känna en mystisk närvaro men aldrig veta säkert vem eller vad som följer dig hack i häl. Sen åker du hem och försöker återberätta vad du just upplevt för dina nära och kära. Men du kommer aldrig hitta orden som gör ditt besök rättvisa. För Östergötland kan inte beskrivas, det måste upplevas.
Så inleds kampanjen ”Väsen i ögonvrån” där Östergötlands brokiga skara mystiska troll och väsen för första gången får ta plats och representera regionen. Kampanjen är en del i marknadsföringskonceptet ”Östergötland måste upplevas”.
En enhet som reagerar utifrån ansiktsregistrering
Kampanjen grundar sig i den tävling Region Östergötland och Markus Reklambyrå vann i slutet av förra året där priset var exponering för 2 miljoner kronor på digitala skärmar. Kampanjens syfte är att locka turister från storstäderna och kommer därför gå på digitala utomhusskärmar i Stockholm och Göteborg samt i sociala medier.
Idén bygger på en teknik som får den digitala utomhusenheten att reagera utifrån ansiktsregistrering. När du som förbipasserande på gatan tittar in i stortavlan ser du en vy av en tom och stilla skog någonstans i Östergötland. Men om du vänder bort blicken från tavlan börjar någonting röra sig där inne…
Väsen i ögonvrån vittnar:
”Att komma till Omberg var som att komma hem. Sova på en stickig bädd av barr, käka flugsvamp till frukost och plaska runt i en svalkande bäck.” – Stentroll på Omberg.
”Vi kom till Öna för första gången för några hundra år sedan och blev så fästa vid platsen att vi bestämde oss för att flytta hit hela familjen.” – Lilla Grå vid Öna
”Varför jag hamnat i Säby Västerskog? Ja men är det inte uppenbart. Närmare urskog än så här kommer du inte i södra Sverige. Vissa av träden här är upp mot 400 år gamla, och historierna de samlat på sig under alla sina år i skogen är makalösa.” – Jättelik insekt
Läs hela vittnesmålen och om fler väsen som vittnar här.
- Text: Visit Östergötland
- Foto: Visit Östergötland
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen börjar växa sig stark
-
Fem gör upp om STF:s hållbarhetsinitiativ 2024
Ett hotell, en herrgård, ett vandrarhem, en fjällstation och en lokalavdelning tävlar om STF:s pris Årets hållbarhetsinitiativ.
-
Varför ditt hotellteam inte får missa Global Revenue Forum 2025
Den 30 januari 2025 är det dags igen för Global Revenue Forum i Stockholm. Men varför ska just ditt hotellteam delta?
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som besöker Sverige nästa år kommer inte att bli besviken! Visit Sweden tipsar om nya boenden, restauranger och evenemang.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Destination Idre
Fjällanläggningar förbereder sig inför vintern. Här ser ni vad Idre Fjäll, Grövelsjöfjällen, Idre Himmelfjäll och Fjätervålen planerar.
-
Åklagaren väcker talan efter olycka på Gröna Lund 2023
Åklagaren har den 12 december väckt talan mot tre företag i samband med den tragiska olyckan på Gröna Lund 2023.
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en Högtidskalender vill Visit Sweden öka företags kunskap om hur de kan marknadsföra erbjudanden kring högtider som firas i Sverige.
-
Stockholms stad leder utvecklingen om gästnätter
Stockholms stad attraktionskraft visar fortsatt styrka med en ökning av gästnätterna. Framtidsutsikterna ser fortsatt positiva ut.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
ReseMässan Stockholm är Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen och arrangeras 2025 för andra gången. Det ...
-
Moder – Framgång som Världens Bästa Hotelltech-startup 2024
År 2024, i det soliga Madeira, samlades ledande hotell- och teknikexperter från hela världen för att delta i den ...
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en ny Högtidskalender vill Visit Sweden öka svenska företags kunskap om hur de kan marknadsföra och utveckla ...
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som har siktet inställt på att besöka Sverige för att ta del av nya besöksmål nästa år kommer inte att bli be...
-
-
Gästbloggare
-