-
Nationell kampanj matchar arbetskraft med besöksnäringen
Höga Kusten lockar allt fler besökare. För att besöksnäringen även i fortsättningen ska kunna erbjuda ett gott värdskap behövs ytterligare kompetent arbetskraft.
En ny nationell kampanj och rekryteringsträffar med speeddejting hjälper företagen att matcha med arbetskraften. Bakom satsningarna står Höga Kusten Destinationsutveckling och Region Västernorrland inom ramen för projektet Samverkan för framtidens besöksnäring.
En nationell rekryteringskampanj
På frågan vilka besöksnäringsföretagens största utmaningar framåt är, stack behovet av ännu fler kompetenta medarbetare ut. Därför anordnas under mars rekryteringsträffar mellan arbetsgivare, studerande och arbetssökande med intresse för branschen.
Under våren ska också en nationell rekryteringskampanj locka till att jobba och uppleva Höga Kusten.
Kort- och långsiktiga insatser
Strategin är att på både kort och lång sikt hjälpa företagen inom besöksnäringen att hitta rätt personer till rätt plats.
“Våra entreprenörer jobbar hårt med att fortsätta utveckla sina verksamheter och vår destination efter pandemin. Tillväxthindret ligger i kompetensförsörjningsbehovet och det är ett problem över hela landet. Tillsammans med kommuner och andra aktörer gör vi nu ett antal konkreta insatser som vi hoppas kan bidra till att företagen hittar arbetskraft, speciellt inför sommarsäsongen.” Säger Malin Wermelin, utvecklingssamordnare på Region Västernorrland.
Snabba kontakter genom speeddejting
Vid rekryteringsträffarna i Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik är arbetsgivare inom exempelvis hotell, handel, café och restaurang redo att möta potentiella medarbetare. Träffarna sker genom speeddejting där kontakter knyts snabbt.
En arbetsgivare som kommer att finnas på plats i Örnsköldsvik är Scandic Örnsköldsvik.
“Många besökare är nyfikna på den stora renovering vi gjorde där hotellet numera andas Höga Kusten. För varje år märker vi att Höga Kustens starka varumärke lockar fler och fler besökare, vilket är jättekul.” Säger Maria Tresö, Service Team Manager på Scandic Örnsköldsvik. “Speciellt inför sommaren har vi ett stort behov av personal inom alla avdelningar: kök, reception, städ och servis. Det är därför jättebra att den här typen av rekryteringsträffar anordnas. Min förhoppning är att vi ska träffa många som brinner för service och Höga Kusten i stort. Du behöver inte vara färdigutbildad för alla tjänster, utan det är inställningen som är det viktigaste.”
- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen börjar växa sig stark
-
Fem gör upp om STF:s hållbarhetsinitiativ 2024
Ett hotell, en herrgård, ett vandrarhem, en fjällstation och en lokalavdelning tävlar om STF:s pris Årets hållbarhetsinitiativ.
-
Varför ditt hotellteam inte får missa Global Revenue Forum 2025
Den 30 januari 2025 är det dags igen för Global Revenue Forum i Stockholm. Men varför ska just ditt hotellteam delta?
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som besöker Sverige nästa år kommer inte att bli besviken! Visit Sweden tipsar om nya boenden, restauranger och evenemang.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Destination Idre
Fjällanläggningar förbereder sig inför vintern. Här ser ni vad Idre Fjäll, Grövelsjöfjällen, Idre Himmelfjäll och Fjätervålen planerar.
-
Åklagaren väcker talan efter olycka på Gröna Lund 2023
Åklagaren har den 12 december väckt talan mot tre företag i samband med den tragiska olyckan på Gröna Lund 2023.
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en Högtidskalender vill Visit Sweden öka företags kunskap om hur de kan marknadsföra erbjudanden kring högtider som firas i Sverige.
-
Stockholms stad leder utvecklingen om gästnätter
Stockholms stad attraktionskraft visar fortsatt styrka med en ökning av gästnätterna. Framtidsutsikterna ser fortsatt positiva ut.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
ReseMässan Stockholm är Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen och arrangeras 2025 för andra gången. Det ...
-
Moder – Framgång som Världens Bästa Hotelltech-startup 2024
År 2024, i det soliga Madeira, samlades ledande hotell- och teknikexperter från hela världen för att delta i den ...
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en ny Högtidskalender vill Visit Sweden öka svenska företags kunskap om hur de kan marknadsföra och utveckla ...
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som har siktet inställt på att besöka Sverige för att ta del av nya besöksmål nästa år kommer inte att bli be...
-
-
Gästbloggare
-