-
MTRX är Sveriges tredje mest innovativa företag enligt SII
MTRX är rankat som Sveriges tredje mest innovativa företag i 2019 års SII (Svenskt Innovationsindex) där forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, och Handelshögskolan vid Karlstads universitet, studerat hur kunder upplever företags innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs.
Resultatet är en positiv indikation
Den 24 september publicerade CTF resultatet av 2019 års Svenska Innovationsindex där kunder rankat innovationsgraden hos svenska företag och organisationer. MTRX placerade sig på en tredje plats efter IKEA och Spotify. Dessutom blev tågbolaget också för andra året i rad rankat etta i sin kategori ”Transport”.
Då MTRX bedriver ett arbete för att öka konkurrensen på järnvägen så är resultatet i Svenskt Innovationsindex en positiv indikation. Kunderna bedömer att man är på rätt väg.
”Vi är otroligt stolta över att för andra året i rad placera oss högt i Svenskt Innovationsindex där vi får umgås med starka varumärken så som IKEA, Spotify och Netflix i toppen. Vi vill förenkla det hållbara resandet och på vår väg mot att bli det mest omtyckta resebolaget är innovation och kundupplevelse i fokus för oss varje dag.” Säger Mats Johannesson, VD på MTRX.
Ett ständigt innovationsarbete
MTRX innovationsarbete pågår ständigt där man under det senaste året bland annat:
♦ Infört en automatisk förseningsersättning.
♦ Infört en klimatsmart förmån med extra lediga dagar för anställda som väljer tåg framför flyg på semestern.
♦ Startat en direktlinje mellan Arenastaden och Göteborg.
♦ Lånat ut sin kommersiella chef Peder Osterkamp till klimatuppdrag på FN-nivå.
♦ Lanserat en ny varumärkesidentitet, som även blivit nominerat till Svenska Designpriset.Svenskt innovationsindex 2019 innefattar svar från ca 14 000 kunder som rankat innovationsgraden hos 75 företag och organisationer inom 10 branscher baserat på hur de upplever företagets innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs.
Utöver dessa faktorer värderas företagets erbjudande, leverans, bemötande och interaktionsyta. Genom att mäta dessa variabler erhålls en bild av företags prestationer vad gäller innovation.
- Text: MTRX
- Foto: MTRX
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna till Göteborgs nya mötesplats.
-
Nya Birka Gotland lockade 160 000 resenärer i sommar
Närmare 160 000 resenärer valde att resa med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland under juni, juli och augusti.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Så gick sommaren 2024 – 7 % fler utländska gästnätter maj-juli än 2023
Sveriges officiella statistik för gästnätter för juli månad är nu publicerad av Tillväxtverket, vilket innebär at...
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Scandic lanserar ett nytt lojalitetsprogram – Scandic Friends
Scandic lanserade den 27 augusti ett nytt lojalitetsprogram som stärker det kommersiella gästerbjudandet, bygger ...
-
-
Gästbloggare
-