-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekonomisk situation. Trots detta finns en uppseendeväckande mottrend: efterfrågan på stora möten och event har ökat markant. Denna paradox belyser både förändringar i mötesindustrin och företagens behov av strategiska kommunikationsplattformar i tider starkt präglat av transformation. Detta rapporterar Svenska Möten.
Minskad efterfrågan på konferenser
Enligt Svensk Mötes & Konferensbarometer har den totala efterfrågan på konferenser haft en nedåtgående trend under året. Denna utveckling är en konsekvens av ökade kostnader, företagens strävan att optimera sina resurser och en ökad användning av digitala mötesverktyg. Många företag väljer nu att hantera rutinmässiga möten via digitala plattformar eller i interna lokaler.
Benchmarking Alliance redovisar sedan augusti och framåt ett stadigt tapp av konferensintäkterna mot föregående år. På helåret ser de en minskning med 2 procent jämfört med föregående år.
”Det är framför allt deltagarantalet som sjunker, även om intäkterna per deltagare ökar något.” Säger Henrik Karlsson, Business Development Manager på Benchmarking Alliance.
En vilja att investera i möten som skapar värde
Även Visita redovisar en liknande utveckling av efterfrågan på konferenser, som en spegling av det ekonomiska läget.
”Konferensmarknaden är en tydlig konjunkturbarometer. Efter pandemins uppsving har vi nu sett en avmattning driven av företagens behov att snabbt anpassa sig till ett högre kostnadsläge. Men det fysiska mötet har inte förlorat sin betydelse. Särskilt inte när det gäller större och strategiska sammankomster.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Sveriges Affärsreseförening, SBTA belyser den parallella nedgången inom affärsresandet.
”Affärsresandet har minskat med 15 procent i Sverige. Som en naturlig följd av den ekonomiska verkligheten samt ändrade beteenden och policys för resor. Vi ser samtidigt en fortsatt vilja hos företag att investera i möten som skapar verkligt värde. Särskilt i de fall där fysisk närvaro är avgörande. Vilket i sin tur resulterar i att när man väl reser, så stannar man borta längre.” Säger Fredrik Hermelin, General Manager på SBTA.
En växande efterfrågan på stora möten och event
I kontrast till den nedåtgående trenden har efterfrågan på stora möten och event, med fler än 100 deltagare, ökat markant under mötesåret 2024. Enligt Svenska Möten har antalet sådana arrangemang vuxit under året, en uppgång som både dag- och logibaserade möten bidrar till.
”Företagen inser värdet av att samlas fysiskt för att bygga företagskultur, stärka engagemang och skapa gemensamma upplevelser. I en tid där förändring är konstant blir mötet en katalysator för kommunikation och innovation.” Säger Jannis Norén Karras, vice VD och kommersiell chef på Svenska Möten.
Drivkrafter bakom utvecklingen
Flera faktorer driver denna utveckling. Dels ses stora möten och event som avgörande för att stärka teamkänsla och hantera organisatoriska utmaningar. Enligt rapporten Framtidens möten är fysiska möten särskilt viktiga för att etablera relationer. Det är något som har fått ökad betydelse efter pandemin. Möten används också för att initiera kreativa processer och teambyggande aktiviteter. Vilket förstärker behovet av större fysiska sammankomster.
Vidare visar Svenska Mötens Trendrapport 2024 ett ökat fokus på kvalitet framför kvantitet. Företagen söker mer värde för varje möte. Den yngre generationen driver också på detta, då de ställer högre krav på mötets innehåll och söker sammanhang som engagerar och inspirerar vilket ofta gynnar större mötesformat.
”I en tid där allt är i förändring står mötet stadigt som ett nav för kommunikation, samarbete och framtidsbyggande.” Fortsätter Jannis Norén Karras.
Stora arrangemang ställer också nya krav
Efterfrågan på större möten och event samt konferenser med ett mer omfattande innehåll märks även hos konferensanläggningar. Utöver en mer storskalig och varierande agenda genomförs konferensens delmoment ofta i olika lokaler och miljöer, från traditionella mötesrum till grupprum men även utomhus.
”Vi ser tydligt en ökad efterfrågan på större möten och event med omfattande och kvalitativt innehåll. Företag satsar på att skapa mer värde per möte, vilket gör att arrangemangen blir både större och mer genomarbetade.” Säger Niclas Cronemyr på Holiday Club Åre, en av Svenska Mötens utvalda mötesplatser.
Stora arrangemang med många deltagare ställer också nya krav på att säkerställa att alla deltagare känner sig inkluderade, ges möjlighet att ta till sig innehållet på ett sätt som passar dem samt också får uttrymme för återkoppling och reflektion.
”När man pratar om konferens i Åre tänker nog många på möjligheten att kombinera mötet med att kasta sig ut i skidbackarna eller bestiga majestätiska Åreskutan. Men vi ser även ett ökande intresse för övriga säsonger, särskillt hösten, samt för aktiviteter som spänner bredare och är utformade för att engagera konferensdeltagarna. Antingen som ett komplement eller ett alternativ till skidåkningen. Ett exempel under vintersäsongen är snöskovandringar – en perfekt aktivitet att uppleva fjällets natursköna landskap i ett lugnare tempo som alla kan deltaga i.” Fortsätter Niclas Cronemyr.
Branschens utmaningar och möjligheter
Även om stora möten och event går mot strömmen, står branschen inför betydande utmaningar. Den globala ekonomiska osäkerheten, höga kostnader och ökad konkurrens från digitala alternativ sätter press på aktörerna. Enligt Visita är konjunkturberoendet starkare än tidigare. Men förbättringar förväntas under 2025 när ekonomin återhämtar sig.
”Med tanke på återhämtningen efter pandemin tycker jag ändå att man kan tolka den nuvarande nedgången som en konjunktureffekt och inte en bestående förändring av preferenser. Vi föredrar i många fall fysiska möten men konjunkturberoendet kommer sannolikt att vara betydligt större nu och i framtiden. Men jag ser också potential. Företag som vågar investera i moderna lösningar och hållbarhet stärker sin position och skapar långsiktiga värden för kunder och deltagare.” Säger Thomas Jakobsson.
En blick framåt
Mötesåret 2024 kan sammanfattas som ett år av kontraster. Där mindre konferenser har minskat i omfattning medan större sammankomster har visat vägen framåt. Denna utveckling speglar företagens strävan att i osäkra tider skapa långsiktigt värde och mening i sina investeringar – där det fysiska mötet fortsatt är en oslagbar arena.
Mötesåret 2024 har bekräftat att möten spelar en central roll för att stärka företagskultur och driva utveckling. Men det understryker också behovet av att mötesindustrin anpassar sig till nya förutsättningar och krav. Stora möten och event har etablerat sig som en viktig plattform för strategiska mål, och allt pekar på att trenden är här för att stanna.
”Mötesbranschen är i förändring, men dess kärna – det personliga mötet – är starkare än någonsin. Framtiden tillhör de aktörer som kan kombinera hög kvalitet, innovation och anpassning till kundernas behov.” Avslutar Jannis Norén Karras.
Här kan ni läsa mer om Svenska Möten på Turismnytt.
- Text: Svenska Möten
- Foto: Svenska Möten
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-