-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Vi på Fjällbyrån har genomfört en enkätundersökning för att kartlägga vad som verkligen skapar en attraktiv plats, vissa av er deltog säkert, så tack för det! Med hjälp av 140 svar har vi identifierat några gemensamma faktorer som både påverkar beslut om var man vill bo och platser man vill besöka. Resultaten visar att naturens närhet, social samhörighet, tillgång till varierat boende och jobb är några av drivkrafterna för att en plats ska upplevas som attraktiv.
Några av våra insikter
- Natur och friluftsliv: Många respondenter anser att närhet till naturen och möjlighet till friluftsaktiviteter är avgörande för platsens attraktionskraft.
- Sociala faktorer: En känsla av gemenskap, närhet till vänner och familj samt social trygghet spelar en stor roll för trivseln på en plats.
- Aktiviteter och infrastruktur: En attraktiv plats har ett bra utbud av både fritidsaktiviteter och sociala sammanhang. Bra kommunikationer och ett rikt föreningsliv bidrar också till trivseln.
- Jobb och boende: För att locka nya invånare anses jobb- och boendemöjligheter vara de viktigaste faktorerna vid val av plats att flytta till. Många efterfrågar förbättrade arbetsförhållanden eller en bättre boendemiljö för att överväga en flytt.
- Marknadsföringens påverkan: Marknadsföring har stor påverkan på reseval, men en något mindre inverkan på val av boende. Ett starkt platsvarumärke kan skapa stolthet och engagemang bland invånarna, vilket i sin tur stärker platsens attraktionskraft.
Sammanfattningsvis… Det är ganska intressant att när man frågar folk vad som kan få dem att flytta nämner få boende, jobb och utbildning, Men när man frågar folk som har flyttat säger betydligt fler att just dessa faktorer bidrog till deras flytt. Marknadsföring spelar en viktig roll, särskilt för att locka besökare och bygga ett starkt platsvarumärke. Vi vill slå ett slag för att ni använder dessa insikter till att utveckla både er plats och er marknadsföring.
Här kan du läsa hela kartläggningen.
Ps. Till dig som är intresserad av AI kan jag berätta att den här sammanfattningen är skapad av AI. 🙂
Vill ni arbeta aktivt med platsattraktion och platsmarknadsföring av er plats? Vi är gärna med och driver processer, workshops och föreläsningar.
Kontakt:
Marcus Ståhl
[email protected]Här kan du läsa mer om Marcus Ståhl och fler av hans blogginlägg
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Fjällbyrån
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Sala 400 år är nominerat i två kategorier på Gyllene Hjulet-galan: Årets hållbara eventdestination och Årets lokala evenemang
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Det brittiska lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien via ett nytt femårigt samarbetsavtal med SkiStar.
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda
-
Örebro län skapar rekommendationsverktyg för besöksnäringen
Örebro län har lanserat ett innovativt rekommendationsverktyg baserat på öppna data. Verktyget gör det möjligt för besöksmål att samverka.
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Nu söker destinationsbolaget efter en turismansvarig.
-
Backstage Hotel öppnar Backstage Zone – ett nytt nöjeskvarter
Backstage Hotel ger kvarteret på Djurgården ett lyft under våren. De utökar med bar, brasserie och café som blir Backstage Zone.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Göteborg såg stabila helger och svagare vardagar under mars.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svenska Destinationsdagarna 2025 i Västerås – En kort resumé
Två intensiva välarrangerade halvdagar i Västerås som bjöd på inspiration, kunskap och mycket nätverkande.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 14 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Aprilskämt o...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
-
Gästbloggare
-