-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Det var Göteborgsvarv, Feskekörka, Viktor Leksell och en rad möten och mässor som satte prägel på maj. De utländska besökarna fortsätter öka medan prisutvecklingen är svagare än tidigare år.
En blandad utveckling på hotellmarknaden
Hotellefterfrågan var blandad i maj. Efter en trög start skedde en snabb förbättring under andra halvan av månaden. Den tröga starten beror egentligen på att Kristi himmelfärdsdag låg en vecka tidigare än förra året. Det innebar att Elfack-mässan, som arrangeras vecka 19, låg i samma vecka som en långhelg och därför inte hade lika hög beläggning som vanligt.
Antalet sålda hotellrum har varit 2 procent lägre jämfört med maj förra året. Privatsegmentet har varit fortsatt drivande med stark efterfrågan på helgerna. I Stockholm har hotellefterfrågan och priserna ökat kraftigt i samband med Taylor Swift konserterna. Men antalet sålda rum är på ungefär samma nivå som förra året under månaden (-1 procent).
Hotellens intjänandeförmåga (RevPar) visar en minskning på 10 procent i Göteborg på grund av lägre priser än förra året och även lägre beläggning till följd av kapacitetsökningen.
Starkare beläggning i samband med möten och konserter
Månaden bjöd även på ljusglimtar med rekordstark beläggning på 93% i samband med Göteborgsvarvet. En del större mässor och konferenser har varit drivande med en beläggningsgrad på över 80 procent under månaden. Såsom den årliga fordonskonferensen (VECS), eHälsa konferensen Vitalis, Svenska demensdagarna, radiologikonferensen ESGAR eller veterinärkongressen EVECC.
Tre populära artister avslutade maj månad: Marcus & Martinus på Liseberg och Victor Leksell på Scandinavium. Missa inte artikeln om Leksell i nya utgåvan av Magasin Göteborg.
Bokningsläget
Bokningsläget inför sommaren förbättras gradvis. Även om det inte når upp till förra årets nivå då de stora Ullevikonserterna arrangerades. Svenskar tenderar att boka sina semesterresor relativt sent. Vilket påverkar bokningsläget som ändras hela tiden. Visit Swedens senaste temperaturmätning bland svenskar indikerar en fortsatt stark intresse för resor i Sverige. Intresset för storstadsresor är generellt starkast under perioden maj till augusti.
Inför Gothia Cup, som äger rum den 14–20 juli, är bokningsläget nästan i paritet med förra året. Gothia Cup leder vanligtvis till en hög hotellbeläggning på över 90 procent år efter år.
Internationellt resande väntas vara fortsatt drivande
Utländska övernattningar har ökat kraftigt mellan januari och april, med sammanlagd 26 procent jämfört med förra året. Den relativa utvecklingen av utländska gästnätter är fortsatt starkare i Göteborgsregionen jämfört med de andra storstadsregionerna. Göteborg visar i april en ökning på 7 procent av utländska övernattningar jämfört med föregående år. Medan övriga storstadsregioner noterar en negativ utveckling.
Passagerarvolymerna för europeisk flygtrafik till och från Landvetter har ännu inte nått nivåerna från 2019. Men de visar en förbättring på 5 procent jämfört med januari-april 2023. Säteskapaciteten på utrikesflyg förväntas öka under de kommande månaderna enligt information från Landvetter.
Invånarna är viktiga i utvecklingen av destinationen
Lokalsamhället är en prioriterad intressentgrupp när man utvecklar en besöksdestination. Invånarnas bemötande och inställning till turismen påverkar besökarnas upplevelse av destinationen och deras nöjdhet. Göteborg & Co har systematiskt engagerat invånarna, identifierat synpunkter och genomfört undersökningar för att forma destinationsutvecklingen.
Insikterna har bidragit till utvecklingen av olika Jubileumssatsningar genom åren, Göteborgs Stads program för destinationsutveckling 2023–2030 och olika handlingsplaner.
I samband med att Göteborg & Co delade ut jubileumsböcker till göteborgarna passade de också på att fråga dem vad de tycker bäst om med destinationen. Här är vad de svarade.
Fakta april & maj:
◆ Gästnätterna minskade med 11 procent under april jämfört med förra året. Troligtvis till följd av påsk-effekten. Eftersom påsken är en rörlig högtid som kan infalla i mars eller april påverkar det den månatliga jämförelsen av gästnätter mellan olika år.
◆ Om vi slår ihop mars och april för en mer rättvis jämförelse ser vi att gästnätterna totalt sett ligger på ungefär samma nivå som förra året. Skillnaden är en kraftig ökning hittills i år av utländska övernattningar (+26 procent) och färre svenska gästnätter (-9 procent). Den svenska nedgången förklaras främst av ökad konkurrens från utlandsresor.
◆ Visit Swedens senaste temperaturmätning indikerar ett ökat intresse för utlandsresor bland svenskar, men det är svårt att bedöma i vilken utsträckning blir utlandsplanerna av. Då fler påverkas fortsättningsvis av det ekonomiska läget. Det är dyrt att semestra i utlandet.
◆ Tillväxten från utlandet årets första fyra månader drivs av USA, Danmark (+26 procent) och Norge (+10 procent). Tyska och brittiska övernattningar är dock färre än tidigare, vilket märks även i Stockholm och Malmö. Dock ökar tyska övernattningar utanför storstäderna med 6 procent mars-april jmf 2023.
◆ Antalet gästnätter förväntas ligga mellan 5,4–5,5 miljoner i Göteborgsregionen under 2024. Något under förra årets rekordnivå men fortfarande en betydlig ökning jämfört med innan pandemin.
Källor och merläsning:
◈ Visit Sweden: Svenskars resande nu och 6 månader framåt.
◈ Hotel Market Update Annordia.
◈ MSIET, Wave18.
◈ Statistik | Om Swedavia.
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2023 och 2024.
◈ Benchmarking Alliance – preliminära hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ Kvalitativ undersökning bland nästan 400 göteborgare i samband med utdelningen av boken om Göteborg 400-årsjubileum, april-maj 2024.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co
-
Premiär för sommarturné med Ölands besökscenter
Ölands Besöksnäring genomför en unik sommarturné med besöksinfo ute på olika platser över hela ön under v 27-32.
-
Familjärt och kollegialt när r360 samlade till kundträff i Kläppen
Varje år genomför r360 en kundträff. De uppdaterar om vad som händer och ger möjlighet att nätverka. Turismnytt var med vid samlingen i maj.
-
Destination Östersund och Adeprimo lanserar Östersund AI-Locals
Den 3 juli lanserades pilotprojektet Ostersund.ai, ett samarbete mellan Destination Östersund och Adeprimo kring AI-drivna stadsguider.
-
MTRX har lanserat sin sommarlinje Stockholm-Ängelholm
MTRX har börjat att köra sina sommartåg från Stockholm och ned längs Västkusten. Nytt för i år är slutstationen Ängelholm.
-
Hertz Sverige och RedLocker på tabubrytande sommarturné
Hertz är stolta över att tillkännage ett betydelsefullt partnerskap med RedLocker, som tillhandahåller mensskyddsautomater.
-
SkiStar – Vita snuset på topplistan över vanligaste skräpet i fjällen
Det som glöms i snö kommer fram i tö. SkiStar har haft en skräpplockardag på sina destinationer i Sverige. Över 26 000 skräpföremål hittades.
-
Jönköping återigen utsedd till arrangör av Fair Play Cup
Småland-Blekinge Innebandyförbund har beslutat att återigen utse Jönköpings Innebandyklubb till arrangör av Fair Play Cup 2026-2028.
-
Kungliga Djurgården lyfts fram som global inspiration
Arbetssättet på Kungliga Djurgården lyfts i internationella "Destination Stewardship Report", där föregångare inom hållbar turism presenteras.
-
Nästa Gävle – nu har Järnvägsmuseet öppnat
Efter flera års renovering och utbyggnad slog Järnvägsmuseet i Gävle åter upp portarna för besökare den 29 juni.
-
Ölands Besöksnäring – husbilsbroschyr nu tillgänglig på fem språk
Med ett växande intresse från nationella och globala husbilsgäster, har Ölands Besöksnäring utökat sin broschyr till att omfatta fem språk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm – Taylor Swifts konserter ökade välbefinnandet och genererade miljoner i turismekonomisk effekt
En ny studie från Handelshögskolan och Stockholm Business Region visar att stora evenemang – bas...
-
Kallbad utsett till ett svenskt immateriellt kulturarv – 8 av 9 EU-bad i Helsingborg godkända i år
Helsingborgs stad kan stolt meddela att kallbad har blivit inskrivet i Sveriges förteckning över immateriella kul...
-
Världsarv i Sverige – besök landets unika platser i sommar
Föreningen Världsarv i Sverige tipsar besökare om UNESCO:s 15 världsarv i Sverige. Ett världsarv...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Museer och utstä...
-
-
Gästbloggare
-