-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juli 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
Stark efterfrågan på hotellrum präglade månaden
Årets starkaste månad för besöksnäringen är juli. 2023 bjöd på utsålda konserter på Ullevi, Gothia Cup och ett väder som gynnade stadsturism. Universeum öppnade sin Wisdome som är en av sommarens nya stora attraktioner.
Efterfrågan på boende var mycket stor periodvis och antalet sålda rum ökade med nästan 8 procent jämfört med 2022. Trots en utökad hotellkapacitet låg snittbeläggningen stadigt på 86 procent, vilket var högst bland nordiska storstadsregioner.
Bokningsläget för augusti ser lovande ut. Det förväntas att internationella besökare, som tar sin sommarsemester under augusti, kommer att bidra positivt. Däremot är höstens utveckling mer osäker på grund av det ekonomiska läget, som kan bli mer påtagligt för hushållen efter sommaren.Månadens höga snittpris kan förklaras med att hotellpriserna ökade betydligt i samband med arenakonserterna, men även under Gothia Cup. Många besökare leder till stor efterfrågan på boende under dessa perioder och en stor andel av hotellrummen bokades tidigt, vilket resulterar i högre priser. Utanför evenemangsdagarna ligger snittpriset betydligt lägre.
Evenemangen är i dessa fall reseanledningen i sig och de svenska evenemangsbesökarna under sommaren besöker även barer & nattklubbar i högre utsträckning än övriga. Men de tar inte del av övrigt besöksnäringsutbud på samma sätt som övriga besökare. Enligt vår senaste attitydundersökning är det vanligare att svenskar som besöker attraktioner under sommaren shoppar mer, besöker museum och deltar i sightseeing.
Inhemsk efterfrågan håller i sig och utlandet på väg tillbaka
Förra året var uppgången stark som följd av ett uppdämt behov efter pandemin och 2022 kan därför inte riktigt betraktas som ett normalår. Om efterfrågan i juli hade följt ett liknande mönster som under 2019, hade den förväntade beläggningen med den nuvarande hotellkapaciteten varit betydligt lägre, cirka 70–73 procent. Detta indikerar att den nuvarande efterfrågan är påverkad av andra faktorer än det som märktes under ett normalår.
Att semestra på hemmaplan är fortsatt populärt, och utländska besökare börjar hitta tillbaka. Den fördelaktiga valutakursen, extrem värme i södra Europa och ett fullspäckat evenemangsschema i Göteborg; inklusive Gothia Cup, Coldplays konserter på Ullevi, Pet Shop Boys på Scandinavium och inte minst händelser kopplade till Jubileumssommaren bidrar troligtvis positivt.
Lovande augusti men utmaningar inför hösten
Bokningsläget för augusti ser lovande ut. Det förväntas att internationella besökare, som tar sin sommarsemester under augusti, kommer att bidra positivt. Däremot är höstens utveckling mer osäker på grund av det ekonomiska läget, som kan bli mer påtagligt för hushållen efter sommaren. Å andra sidan lockar hösten i Göteborg en något äldre målgrupp som oftast har en bättre ekonomisk ställning. Dessutom förväntas en del konferenser och mässor bidra till att fylla hotellrummen på vardagar.
Juli 2023 +/- 23/22 Beläggningsgrad 86% -1,5 pp Snittpris 1 745 kr +10% RevPar 1 503 kr +8% Beläggning mån-tors 89% -3 pp Beläggning fre-lör 90% 0 pp Söndag 72% +1% Källa: Benchmarking Alliance, *pp – percentage points Snabbfakta och siffror juni/juli
- Göteborg visade den starkaste utvecklingen av övernattningar bland svenska storstadsregioner under juni, med en ökning på 5 procent jämfört med juni 2022 och hela 15 procent jämfört med juni 2019. Motsvarande siffror för Stockholm var -0,3 procent och -1 procent, medan Malmö noterade en ökning på 3 procent jämfört med 2022 men fortsatt lägre gästnattsvolymer (-4 procent) jämfört med 2019 (SCB/ Tillväxtverket).
- Utländska övernattningar i Göteborg ökade med imponerande 20 procent under juni, vilket nästan når nivån från 2019.
- Svenska övernattningar håller sig på samma rekordnivå som förra året, vilket innebär en ökning på 15 procent under juni jämfört med innan pandemin.
- Under det första halvåret har gästnätterna i Göteborgsregionen ökat med 8 procent jämfört med innan pandemin. Den svenska marknaden bidrog med en ökning på 11 procent, medan utlandet har återhämtat sig nästan helt.
- USA har klättrat upp till första plats och har blivit den största utlandsmarknaden under juni, efter att tidigare varit den andra största marknaden efter Norge.
- Bland de största utlandsmarknaderna (USA, Norge, Tyskland, Storbritannien, Danmark) visade samtliga utom Norge en ökning av gästnätter under juni jämfört med föregående år.
- USA och Danmark hade den starkaste utvecklingen med en ökning på 59 procent respektive 33 procent.
- Benelux-länderna visar fortsättningsvis en stark utveckling, där Nederländerna nästan når samma nivå som Danmark och genererade nästan dubbelt så många gästnätter jämfört med juni 2019. Samtidigt noterades en fördubbling av övernattningar även från Belgien.
- 86 procent av de ankommande passagerarna från Europa var i juli tillbaka till Landvetter jämfört med nivån från 2019 (Swedavia)
Källor och merläsning
- Benchmarking Alliance, nedladdning 2023-08-02
- SCB/Tillväxtverket – prel gästnattsstatistik för juni (redovisas i augusti)
- Statistik Swedavia
- Göteborg & Co representativ besökarundersökning på den svenska marknaden, våren 2023
- Undersökning: svenskar semestrar helst i Sverige – Readly (cision.com)
Övrig läsning
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström
-
Nordiska Akvarellmuseet i Bohuslän firar 25 år
I 25 år har Nordiska Akvarellmuseet i Bohuslän byggt en plats där konst, natur och gemenskap möts. Nu är det dags att fira resan.
-
Ny rockfestival i Borgholms Slottsruin på Öland
I sommar lanseras ett nytt rockkoncept på Öland med tre legendariska metalband som intar scenen på ruinens innergård.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 52 -24
Inte så mycket men mest i kategorierna Konstateranden/Beslut/Rapporter samt Personal och dessutom en del under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering för hundar på nyårsafton
Under nyårsnatten öppnar flygplatserna Arlanda, Malmö och Landvetter upp gratis långtidsparkering för hundar och deras ägare.
-
Liseberg lanserar ”Barnens Nyår” – ett magiskt firande för de yngre
i år sätter Liseberg barnens firande i fokus. Den 31 december hålls "Barnens Nyår" – ett färgsprakande nyårsfirande i Kaninlandet.
-
Ny destinationschef till Stöten i Sälen – Tomas Berg
Tomas Berg är nu tillbaka i Stöten i Sälen efter tre år som destinationschef för Skistar Sälen och som teknisk chef i Kläppen.
-
Höga Kusten: Tack för ett fint 2024 – och välkommen 2025!
När vi alla nu avslutar 2024, ser destinationsbolaget i Höga Kusten tillbaka på ett år fyllt av utveckling, framgång och nyläge.
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen börjar växa sig stark
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering för hundar på nyårsafton
Låt din fyrbenta vän fira ett lugnt nyår utan ljudet av smällare och raketer. Under nyårsnatten öppnar Swedavia f...
-
Ny destinationschef till Stöten i Sälen – Tomas Berg
Var det längtan efter Sälens bästa backar? De soliga luncherna på uteserveringarna? Eller kanske chansen att vara...
-
Höga Kusten: Tack för ett fint 2024 – och välkommen 2025!
När vi alla nu avslutar 2024, ser destinationsbolaget i Höga Kusten tillbaka på ett år fyllt av utveckling, framg...
-
Liseberg lanserar ”Barnens Nyår” – ett magiskt firande för de yngre
Nyårsafton är en dag präglad av höga förväntningar, kalasmat och fest in i natten. En kombination som kan kännas ...
-
-
Gästbloggare
-