-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Evenemang och kultur driver efterfrågan under lågsäsong
Efterfrågan ökade under andra halvan av januari och kompenserade för en svag start. Den svaga inledningen beror delvis på starka jämförelsetal från JVM i ishockey 2024. Liknande mönster märks jämfört med januari 2023 då Göteborg hade VM i handboll. Detta bekräftar idrottsevenemangens betydelse för att driva efterfrågan under lågsäsong.
Att hotellefterfrågan ligger på en liknande nivå som förra året bekräftar destinationens starka dragningskraft tack vare ett levande kulturliv på många scener. My Dog på Svenska Mässan och Göteborg Film Festival.
Januari är generellt en svag månad för besöksnäringen jämfört med andra lågsäsongsmånader. Då gäller det att skapa incitament för besökare att välja destinationen. Högst beläggningsgrad i januari de senaste tio åren noterades 2020 då Göteborg stod värd för EM i handboll. Beläggningen nådde då i snitt 65 procent och hotellpriserna ökade med 8 procent jämfört med året innan. Detta enligt data från Benchmarking Alliance.
Högst beläggning bland svenska storstäder
Göteborg hade högre hotellbeläggning under januari än Stockholm och Malmö, enligt data från Benchmarking Alliance. Medan snittpriset för hotellrum sjönk i de andra storstäderna har det i Göteborg legat kvar på ungefär samma nivå som för ett år sedan, och som i januari 2020. Detta har bidragit till att Göteborg inte uppvisar samma nedgång i RevPAR som de andra svenska storstäderna. De senaste årens utmanande ekonomiska läge påverkar dock näringens lönsamhet.
I Köpenhamn, Oslo och Helsingfors märks en motsatt trend med betydligt starkare ökning av både efterfrågan och hotellpriser under januari. I Köpenhamn bidrar ett brett utbud av evenemang och festivaler, som attraherar även internationella besökare, tillsammans med en ökad satsning på nya flyglinjer till den positiva utvecklingen.
Bokningsläget
Bokningsläget under februari till april ligger nära förra årets nivå. Det påverkas av ytterligare kapacitetsökning med Clarion Hotel Karlatornet i höstas som tillförde 300 nya rum.
Inför maj och juni 2025 märks ett betydligt starkare bokningstryck. Drivet av evenemang såsom Göteborgsvarvet, Ullevikonserter. Samt ses en stark efterfrågan under helgerna. För juli är bokningsläget hittills i linje med förra året. Medan september visar ett betydligt bättre bokningsläge. Tack vare flera större möten samt Bokmässan.
Positiv inställning till fler turister i Göteborgsregionen
Invånarna spelar en stor roll som destinationens mest autentiska ambassadörer. De bidrar till att skapa en unik atmosfär och är en viktig målgrupp för den lokala besöksnäringen. En positiv inställning bland invånarna är dessutom central för en hållbar destinationsutveckling.
I höstas gjorde Göteborg & Co en undersökning bland invånare i regionen som visar hög nöjdhet med destinationens utbud. Mat, natur och evenemang väcker störst intresse, men även sevärdheter lockar många. Yngre och barnfamiljer dras i till attraktioner, medan kultur intresserar äldre och ekonomiskt starka grupper. Sju av tio anser att Göteborgsregionen har en varm och välkomnande atmosfär.
Undersökningen visar att invånarna har en generellt positiv inställning till fler turister. Drygt en tredjedel anser att det finns utrymme för fler besökare, medan endast 6 procent har en negativ inställning. Detta speglar en bred acceptans för turismens roll och dess bidrag till regionens utveckling.
En oväntad insikt var att över en tredjedel av invånarna har bott på hotell i regionen under perioden augusti–oktober. Detta var något vanligare bland yngre. Många nya hotell med unika koncept samt fördelaktiga priser har sannolikt bidragit.
Insiktsmaterial
Destinationen tipsar även om nytt insiktsmaterial i Visit Swedens kunskapsbank. Fördjupade analyser av omvärldstrender, svenskars semesterplaner och målgruppsinsikter för nio olika marknader.
◆ Trendspaningar inför 2025.
◆ Svenskars resande nu och 6 månader framåt.
◆ Visit Swedens målgruppsanalys för nio marknader.Källor och merläsning:
◈ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ Invånarundersökning Göteborg & Co, oktober 2024. Drygt 1000 intervjuer i representativ webbpanel bland invånare i Göteborgsregionen, 18-75 år.
◈ Hotel Market Update Annordia January 2025.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Sverige vinner brons i prestigefyllda Bocuse d’Or 2025
Den svenske kocken Gustav Leonhardt och hans team vann brons i finalen av Bocuse d'Or 2025 den 27 januari i Lyon.
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Jämtland Härjedalen – BBI Travel säljer bilrundtur till Lofsdalen
Här kommer en rapport från Jämtland Härjedalen Turism om hur de har bistått en anläggning och en...
-
-
Gästbloggare
-