-
Klara begrepp – Nyckeln till en starkare besöksnäring
Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för just den sektorn. Eller ja, numera förstås hållbar tillväxt. Tyvärr snubblar vi alltför ofta på orden i en semantisk snårskog. Sverige kan kapitalisera fullt ut på hållbar besöksnäring först när vi bringar klarhet och ordning i begreppen – ungefär som att hålla isär salt och socker i ett restaurangkök.
Under mina år som kommunikationschef i Sveriges största destinationsorganisation mötte jag olika ord för att beskriva samma företeelser på såväl lokal som nationell nivå och i flöden som LinkedIn upplever jag en fortsatt begreppsförvirring.
Besöksnäringen – bred och dynamisk sektor
Besöksnäringen är en ekonomisk pärla, som en schweizisk armékniv inkluderar allt från hotell och restauranger till transport, evenemang och turistattraktioner. Den bidrar årligen med miljarder kronor till den svenska ekonomin och skapar tusentals arbetstillfällen över hela landet. För att förstå och kunna stödja utveckling och innovation är det klokt att klargöra vad vi menar med ”besöksnäring” kontra ”turismnäring” och ”branscher inom besöksnäringen”
Turismnäringen – en del av helheten
Turismnäringen, en del av den bredare besöksnäringen, fokuserar specifikt på tjänster och aktiviteter som riktar sig till turister. Klokt att skilja på hela tårtan och endast själva grädden – båda är goda, men har olika roller. Denna distinktion är avgörande eftersom insatser och strategier för att främja turismnäringen kan skilja sig från de som riktar sig till andra delar av besöksnäringen. Exempelvis för att utveckla turismen kan specifika åtgärder som gynnar turistattraktioner, reseagenturer och guidetjänster behövas.
Branscher inom besöksnäringen – specialisering och fokus
Inom sektorn finns det specifika branscher som hotellbranschen, restaurangbranschen och eventbranschen. Varje bransch med sina unika utmaningar och möjligheter. Att se detta hjälper oss att skapa effektiva strategier. Tänk på besöksnäringen som en symfoniorkester där varje instrument spelar sin del i en harmoni.
Klarhet och konsekvens – nyckeln till framgång
Policyer och strategier vinner på ett konsekvent användande av termerna. När vi pratar om besöksnäringen som helhet inkluderas både turismrelaterade och andra besöksrelaterade aktiviteter. När specifika delar lyfts som turismnäringen eller olika branscher inom besöksnäringen, kan det vinna på att anges för att undvika förvirring. Ingen vill väl avsiktligt blanda ihop begrepp som en dålig cocktail på en i övrigt fantastisk semester.
En uppmaning till beslutsfattare och branschkollegor
Besöksnäringen har potential att bli en ännu starkare motor för svensk ekonomi. För att nå dit behövs klarhet i begreppen. Låt oss tillsammans underlätta för besöksnäringen att blomstra. Så kan vi bättre stödja och utveckla en livskraftig och viktig sektor som en välskött trädgård fylld av skönt grönt att skörda.
Här kan ni läsa Andrea Hartmann Jovells blogginlägg på Turismnytt.
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Andrea Hartmann Jovell
-
MTRX har lanserat sin sommarlinje Stockholm-Ängelholm
MTRX har börjat att köra sina sommartåg från Stockholm och ned längs Västkusten. Nytt för i år är slutstationen Ängelholm.
-
Hertz Sverige och RedLocker på tabubrytande sommarturné
Hertz är stolta över att tillkännage ett betydelsefullt partnerskap med RedLocker, som tillhandahåller mensskyddsautomater.
-
SkiStar – Vita snuset på topplistan över vanligaste skräpet i fjällen
Det som glöms i snö kommer fram i tö. SkiStar har haft en skräpplockardag på sina destinationer i Sverige. Över 26 000 skräpföremål hittades.
-
Jönköping återigen utsedd till arrangör av Fair Play Cup
Småland-Blekinge Innebandyförbund har beslutat att återigen utse Jönköpings Innebandyklubb till arrangör av Fair Play Cup 2026-2028.
-
Kungliga Djurgården lyfts fram som global inspiration
Arbetssättet på Kungliga Djurgården lyfts i internationella "Destination Stewardship Report", där föregångare inom hållbar turism presenteras.
-
Nästa Gävle – nu har Järnvägsmuseet öppnat
Efter flera års renovering och utbyggnad slog Järnvägsmuseet i Gävle åter upp portarna för besökare den 29 juni.
-
Ölands Besöksnäring – husbilsbroschyr nu tillgänglig på fem språk
Med ett växande intresse från nationella och globala husbilsgäster, har Ölands Besöksnäring utökat sin broschyr till att omfatta fem språk.
-
Strömmas tur Tusen Öars Kryssning firar 30 år – heldagskryssning med matupplevelse
I sommar firar Strömmas Tusen Öars Kryssning 30 år. Sedan starten har M/S Waxholm III tagit gäster på en oförglömlig heldagstur.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -24
Mest om Destination, Museer och utställningar.
-
Världsarv i Sverige – besök landets unika platser i sommar
Föreningen Världsarv i Sverige tipsar besökare om UNESCO:s 15 världsarv i Sverige. Det finns ett stort värde i att se och uppleva dem.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Maarja Edman avgår som VD för Visit Trelleborg vid årsskiftet
Efter fyra framgångsrika år som VD för Visit Trelleborg kommer Maarja Edman att lämna sin tjänst...
-
Stockholm – Taylor Swifts konserter ökade välbefinnandet och genererade miljoner i turismekonomisk effekt
En ny studie från Handelshögskolan och Stockholm Business Region visar att stora evenemang – bas...
-
Världsarv i Sverige – besök landets unika platser i sommar
Föreningen Världsarv i Sverige tipsar besökare om UNESCO:s 15 världsarv i Sverige. Ett världsarv...
-
Kallbad utsett till ett svenskt immateriellt kulturarv – 8 av 9 EU-bad i Helsingborg godkända i år
Helsingborgs stad kan stolt meddela att kallbad har blivit inskrivet i Sveriges förteckning över immateriella kul...
-
-
Gästbloggare
-