-
Hur har sommaren varit på Marinmuseum i Karlskrona
Det har varit en händelserik och välbesökt sommar på Marinmuseum i Karlskrona. Ett fullspäckat sommarprogram med aktiviteter för både vuxna och barn har lockat nästan 115 000 besökare.
Trots att besökssiffrorna minskat jämfört med 2023 har museet fortsatt att vara en populär destination för både svenska och internationella gäster.
“Våra siffror är stabila, även om vi haft färre besökare än förra året under juli och augusti. Däremot hade vi fler besökare än 2023 i maj och juni, vilket ser ut att hålla i sig även nu i september. Det visar att vårt arbete med att bredda säsongen börjar ge resultat. Det viktigaste för oss är att de besökare vi haft har fått en rik och engagerande upplevelse. Vi fortsätter att vara ett av sydöstra Sveriges största besöksmål med besökare från både Sverige och utlandet.” Berättar Mats Persson, Museichef.
Dagliga visningar, aktiviteter och engagerade samarbeten
Sommarprogrammet erbjöd många olika aktiviteter för både vuxna och barn. Bland annat har det varit dagliga guidade visningar om den seglande flottan och livet ombord, öppet hus i Slup- och barkasskjulet, segling med marinens mindre båtar, och barnaktiviteter i Sjömansverkstaden och Knopboden.
I mitten av juli hölls den välbesökta ”Västerviksveckan” med dagliga visningar ombord på museifartyget HMS Västervik. Besökarna fick möjlighet att träffa tidigare besättningsmän och få en unik inblick i hur det var att arbeta på en svensk robotbåt i slutet av 1990-talet.
“Jag vill rikta ett stort tack till vänföreningarna HMS Västerviks vänner och Carlskrona Båteskader (CBE), som med sitt engagemang har bidragit till att museets fartyg och båtar har kunnat segla och glänsa i sommar. Deras arbete har gett besökarna möjlighet att uppleva unika visningar och seglingar, vilket varit några av sommarens höjdpunkter.” Säger Mats Persson.
Sommaren på Marinmuseum har varit en succé i form av samarbeten, nya upplevelser och fortsatt starkt engagemang från både personal och samarbetspartners.
Om Marinmuseum:
Marinmuseum i Karlskrona berättar den svenska marinens historia från år 1522 till våra dagar. Se och ta del av den 110-åriga svenska ubåtshistorien genom flottans allra första ubåt Hajen. Gå ombord på ubåten HMS Neptun, som var aktiv under kalla kriget. Upplev den vackra Galjonshallen som visar världens kanske finaste samling galjonsfigurer. De flera meter höga träskulpturerna satt en gång i tiden i fören på svenska krigsfartyg.
Marinmuseum ingår i Statens maritima och transporthistoriska museer tillsammans med Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak – Museum of Wrecks och Järnvägsmuseet.
Här kan ni läsa mer om Marinmuseum på Turismnytt.
- Text: Marinmuseum
- Foto: Oliver Lindqvist, Marinmuseum/SMTM. CC BY.
-
Svenska Regionala Flygplatser – Inte bara Bromma som är hotat
När BRA lämnar Bromma blir fyra orter utan flygförbindelser. Men det finns sätt att rädda inrikesflyget enligt SRF.
-
Svenska vingårdar levererar vin av högsta kvalitet
Svenska vingårdar imponerar Europa! Ett svenskt vin fick högsta betyg av internationella experter under Swedish Wine Tasting.
-
Höga Kusten utsedd till Årets Destination Sverige 2024
Höga Kusten tog hem priset som "Årets Destination Sverige" under Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping den 11-15 september.
-
Melodifestivalen 2025 – klart att Jönköping blir en av turnéstäderna
Melodifestivalen 2025 närmar sig med stormsteg och det står nu klart att Jönköping blir en av turnéstäderna.
-
Flygbolaget BRA ingår ett långsiktigt avtal med SAS
Flygbolaget BRA har ingått ett avtal som innebär att de efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS.
-
Svenska konferensanläggningar i framkant enligt ny global rapport
IACC:s rapport visar att svenska konferensanläggningar står sig bra globalt inom flera områden. Såsom natur och hållbarhet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, Skövdebor, Skaraborgare och nyf...
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
Fjällturismföretaget SkiStar presenterar inför vintersäsongen en rad spännande nyheter som stärker både skidupple...
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
I början av september var det så dags för Placebranders Day igen, i år på nya spektakulära Science Park Towers i ...
-
-
Gästbloggare
-