-
Hertz Sverige och RedLocker på tabubrytande sommarturné
Hertz Sverige är stolta över att tillkännage ett nytt och betydelsefullt partnerskap med RedLocker, ett företag som tillhandahåller mensskyddsautomater.
Detta partnerskap har rullas ut i Sverige och Norge. Där Redlocker siktar på att genomföra över 30 olika idrotts – och musikevent sommaren 2024. Hertz tillhandahåller en skåpbil där RedLockers mensskyddsautomater transporteras till alla platser med målet att förbättra tillgången till mensskydd och bryta de tabun som omgärdar menstruation.
Belysa den orättvisa momssatsen på mensskydd och hyrbilar
Genom detta initiativ vill Hertz Sverige och RedLocker också belysa den orättvisa momssatsen som appliceras på mensskydd och hyrbilar. Mensskydd är en nödvändighet för hälften av befolkningen. Hyrbilar i vissa fall, en bekvämlighet. Trots detta är momssatsen densamma för båda produkterna. Det är dags att ifrågasätta och ändra detta.
”Vi på Hertz Sverige anser att det är vår skyldighet som ett globalt varumärke att bidra till samhällsförändring. Genom att samarbeta med RedLocker hoppas vi inte bara kunna hjälpa RedLocker att tillhandahålla en viktig service, utan också utmana och förändra befintliga strukturer som skapar orättvisor.” Säger Johanna Norin, HR – och social hållbarhetschef.
Initiativet avser äga rum på både musikfestivaler och idrottsevenemang. Exempelvis på Bayside Festival i Sverige och Helsingborg Marathon.
Leder en revolutionerande förändring – gratis mensskydd
Hyrbilsföretaget har tidigare uppmärksammat och lyft tabun kring mensskydd genom att under Internationella kvinnodagen 2024 utrusta en del av sina bilar med mensskydd. På flertalet av deras arbetsplatser finns det också RedLockers mensskyddsautomater placerade.
”Vi har drivit frågan om tillgängliga mensskydd sedan RedLocker startade som ett skolprojekt år 2018 och vi tycker att det är hög tid för en förändring. Att möjliggöra denna kampanj med ett företag som Hertz Sverige betyder mycket eftersom det gör det möjligt för oss att nå ut med vårt budskap. Tillsammans skapar vi förändring!” Säger Liza Eriksson, VD och grundare av RedLocker.
RedLocker leder en revolutionerande förändring – gratis mensskydd. Genom högkvalitativa distributionslösningar arbetar bolaget för att allt fler ska få tillgång till gratis mensskydd i offentligheten. De röda automaterna har implementerats i över 4000 verksamheter runt om i Europa.
Läs mer om Hertz på Turismnytt här.
- Text: Hertz
- Foto: Hertz
-
Premiär för sommarturné med Ölands besökscenter
Ölands Besöksnäring genomför en unik sommarturné med besöksinfo ute på olika platser över hela ön under v 27-32.
-
Familjärt och kollegialt när r360 samlade till kundträff i Kläppen
Varje år genomför r360 en kundträff. De uppdaterar om vad som händer och ger möjlighet att nätverka. Turismnytt var med vid samlingen i maj.
-
Destination Östersund och Adeprimo lanserar Östersund AI-Locals
Den 3 juli lanserades pilotprojektet Ostersund.ai, ett samarbete mellan Destination Östersund och Adeprimo kring AI-drivna stadsguider.
-
MTRX har lanserat sin sommarlinje Stockholm-Ängelholm
MTRX har börjat att köra sina sommartåg från Stockholm och ned längs Västkusten. Nytt för i år är slutstationen Ängelholm.
-
SkiStar – Vita snuset på topplistan över vanligaste skräpet i fjällen
Det som glöms i snö kommer fram i tö. SkiStar har haft en skräpplockardag på sina destinationer i Sverige. Över 26 000 skräpföremål hittades.
-
Jönköping återigen utsedd till arrangör av Fair Play Cup
Småland-Blekinge Innebandyförbund har beslutat att återigen utse Jönköpings Innebandyklubb till arrangör av Fair Play Cup 2026-2028.
-
Kungliga Djurgården lyfts fram som global inspiration
Arbetssättet på Kungliga Djurgården lyfts i internationella "Destination Stewardship Report", där föregångare inom hållbar turism presenteras.
-
Nästa Gävle – nu har Järnvägsmuseet öppnat
Efter flera års renovering och utbyggnad slog Järnvägsmuseet i Gävle åter upp portarna för besökare den 29 juni.
-
Ölands Besöksnäring – husbilsbroschyr nu tillgänglig på fem språk
Med ett växande intresse från nationella och globala husbilsgäster, har Ölands Besöksnäring utökat sin broschyr till att omfatta fem språk.
-
Strömmas tur Tusen Öars Kryssning firar 30 år – heldagskryssning med matupplevelse
I sommar firar Strömmas Tusen Öars Kryssning 30 år. Sedan starten har M/S Waxholm III tagit gäster på en oförglömlig heldagstur.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm – Taylor Swifts konserter ökade välbefinnandet och genererade miljoner i turismekonomisk effekt
En ny studie från Handelshögskolan och Stockholm Business Region visar att stora evenemang – bas...
-
Kallbad utsett till ett svenskt immateriellt kulturarv – 8 av 9 EU-bad i Helsingborg godkända i år
Helsingborgs stad kan stolt meddela att kallbad har blivit inskrivet i Sveriges förteckning över immateriella kul...
-
Världsarv i Sverige – besök landets unika platser i sommar
Föreningen Världsarv i Sverige tipsar besökare om UNESCO:s 15 världsarv i Sverige. Ett världsarv...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Museer och utstä...
-
-
Gästbloggare
-