-
Golfidrotten ökar stort bland både unga och gamla
Golfidrotten ökar för fjärde året i rad i Sverige. Det är både unga och gamla som lockas av att ge sig ut på golfbanan.
Antal medlemmar i Svenska Golfförbundet har ökat med 5.137 personer till totalt 491.768 personer. Det innebär att nästan var tjugonde svensk spelar golf, 4,5% av befolkningen. Antal bokade golfronder har hittills ökat med 53.000 ronder till 6.927.000. Den största ökningen står herrseniorer för med 4 147 medlemskap. Juniorerna har ökat till 10,0 procent mot 9,8 procent 2016.
”- Det är glädjande att se att de satsningar som Svenska Golfförbundet och klubbarna gör leder till framgång med fler medlemmar och mer golfspel. Medlemsökningen är den näst största de senaste tio åren. Det är också roligt att medlemsökningen avser alla typer av golfspelare, unga som gamla, kvinnor och män”, säger Maria Möller, ordförande i Svenska Golfförbundet.
Golf ger samvaro, naturupplevelser och bättre hälsa
”- Golf är en sport och fritidsaktivitet som innehåller mycket av det som många av oss söker i livet, om det så handlar om social samvaro, en lugn stund i naturen eller att ha en ständig idrottslig utmaning. Vi var länge rädda för att golfen skulle tappa rejält när 40-talisterna tvingas sluta spela, men numera är 60-talisterna en än större grupp, och 90-talisterna är den störst växande gruppen”, säger Bo Bengtsson, biträdande generalsekreterare i Svenska Golfförbundet och ansvarig för analysen.
De flesta testar på golf under några år för att sedan pausa eller lämna den. Men många återkommer.
Prognosen säger att golfspelande ökar
Prognosen för ökat golfspelande i Sverige ser ljus ut:
”- Prognosen pekar på att vi når halvmiljonen under 2020”, säger Bo Bengtsson.
Fakta om medlemmar i Svenska golfförbundet (per 15 oktober 2017)
Fördelning medlemskap:
Flickjuniorer (1–21 år): 10 646 medlemskap, ökning +155
Pojkjuniorer 1–21 år): 38 527, +662
Totalt juniorer: 49 173, +817Damer (22+ år): 123 863, +173
Herrar (22+ år): 318 732, +4 147
Totalt seniorer: 442 595, +4 320
Totalt aktiva: 491 768De största åldersgrupperna är män mellan 31-40 år, följt av 22–30-åringarna.
Bland herrjuniorer är gruppen 19–21 år störst, följt av gruppen 16–18 år.Kvinnor 61–70 år är den största gruppen bland damerna, följt av 71+-gruppen.
Bland flickjuniorer är gruppen 1–12 år störst, följt av 13–15-åringarna.Källa: Svenska Golfförbundet
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Svenska Golfförbundet
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen börjar växa sig stark
-
Fem gör upp om STF:s hållbarhetsinitiativ 2024
Ett hotell, en herrgård, ett vandrarhem, en fjällstation och en lokalavdelning tävlar om STF:s pris Årets hållbarhetsinitiativ.
-
Varför ditt hotellteam inte får missa Global Revenue Forum 2025
Den 30 januari 2025 är det dags igen för Global Revenue Forum i Stockholm. Men varför ska just ditt hotellteam delta?
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som besöker Sverige nästa år kommer inte att bli besviken! Visit Sweden tipsar om nya boenden, restauranger och evenemang.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Destination Idre
Fjällanläggningar förbereder sig inför vintern. Här ser ni vad Idre Fjäll, Grövelsjöfjällen, Idre Himmelfjäll och Fjätervålen planerar.
-
Åklagaren väcker talan efter olycka på Gröna Lund 2023
Åklagaren har den 12 december väckt talan mot tre företag i samband med den tragiska olyckan på Gröna Lund 2023.
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en Högtidskalender vill Visit Sweden öka företags kunskap om hur de kan marknadsföra erbjudanden kring högtider som firas i Sverige.
-
Stockholms stad leder utvecklingen om gästnätter
Stockholms stad attraktionskraft visar fortsatt styrka med en ökning av gästnätterna. Framtidsutsikterna ser fortsatt positiva ut.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
ReseMässan Stockholm är Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen och arrangeras 2025 för andra gången. Det ...
-
Moder – Framgång som Världens Bästa Hotelltech-startup 2024
År 2024, i det soliga Madeira, samlades ledande hotell- och teknikexperter från hela världen för att delta i den ...
-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en ny Högtidskalender vill Visit Sweden öka svenska företags kunskap om hur de kan marknadsföra och utveckla ...
-
Visit Sweden tipsar om nya resmål och upplevelser i Sverige 2025
Den som har siktet inställt på att besöka Sverige för att ta del av nya besöksmål nästa år kommer inte att bli be...
-
-
Gästbloggare
-