-
Så har vi förvandlat vår turistbyrå till ett show room
Under måndagen den 13 november invigdes Västerås nya showroom där besökare och näringsliv skall mötas.
Den nya mötesplatsen heter Expect Västerås och är beläget i den kända Skrapan centralt i Västerås. Här har Västerås Tourist Center flyttat in.
Det är ett nytt upplevelsebaserat showroom där platsen är öppen och dynamisk. Syftet är att uppmuntra till möten baserade på tradition och den senaste tekniken. Besökarna skall genom teknik och kreativa utställningar inspireras till att utforska Västerås som besöks-och etableringsort. Bolaget byBrick har fått uppdraget att bygga upp en Virtual Reality-plattform med syfte att skapa ett virtuellt skyltfönster för hela staden.
”- Besökare ska kunna utforska Västerås utbud av aktiviteter och besöksmål genom nya tekniska och interaktiva lösningar. Det kommer att finnas VR-glasögon och visualiseringsbord där vi visar upp olika besöksmål och nya områden som växer fram i staden”, säger Pernilla Törngren, platschef för Expect Västerås.
”- Vi ville göra något riktigt häftigt och unikt till det nya showroomet som tilltalar många olika målgrupper, för att visa att Västerås ligger i teknisk framkant med fokus på besöksnäringen. Det handlar också om att bryta barriärer för vad som är möjligt med teknik”, fortsätter Pernilla Törngren.
Först ut blir en virtuell entré som byBrick Interface skapat, där besökaren sätter på sig VR-glasögon och kan besöka olika platser runt om i Västerås.
”- Nu finns ett antal olika virtuella destinationer och fler tillkommer framöver. Det som är unikt är att vi både har upplevelser som är rena turistmål så som älgparken Kungsbyn, blandat med VR-upplevelser som företag gjort. Den gemensamma nämnaren är att upplevelserna utspelar sig i Västerås”, säger Anna Sangve, projektledare Västerås Marknad & Näringsliv.
Konceptet nytt inom besöksnäringen
”- Det har varit väldigt inspirerande att Expect Västerås vågar pusha gränserna och testa något som ingen annan gjort i besöksnäringen, på det här sättet. Att marknadsföra en hel stad på ett interaktivt sätt och från olika perspektiv är något helt nytt”, säger Elin Sjöström, teamledare VR&AR på byBrick Interface.
Vid invigningen bjöds det på mingel med bubbel och pizza (Sveriges första pizza bakades i Västerås).
Platschef Lisa Kilestad visade runt de inbjudna i Expectrum som ligger en trappa upp i byggnaden. Expectrum är ett loklat utvecklingscentrum för skola och näringsliv.
Efter det så tog Eva Lilja, Vd för Västerås Marknad & Näringsliv AB till orda och berättade om Expect Västerås och platsens möjligheter. Tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck invigde de Expect Västerås genom virtual reality-teknik – Västerås första VR-invigning.
Efter själva invigningsceremonin bjöd techno-duon Frost, från Västerås, på musik.
Källa: Västerås Marknad & Näringsliv
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Västerås Näringsliv & Marknad
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-