-
Familjen Helsingborg förstärker Skånes internationella marknadsföringskraft
Skåne kraftsamlar kring den internationella marknadsföringen. Hela Familjen Helsingborg (bestående av elva kommuner) går in som delregion i samarbetet mellan Visit Skåne och de skånska kommunerna. Därmed har samarbetet Ett skånskt partnerskap under senaste året gått från åtta till 20 kommuner, av Skånes samtliga 33 kommuner.
Samarbetet ska främja turismnäringens hållbara utveckling
Ett skånskt partnerskap syftar till att främja turismnäringens hållbara utveckling i Skåne med hjälp av framför allt gemensamma internationella marknadsföringsstrategier. I höstas var åtta kommuner med i det, och ytterligare tre kommuner anslöt sig i vintras. Nu har Visit Skåne alltså glädjen att meddela att samtliga kommuner i Familjen Helsingborg kliver in i samarbetet med start 2025.
”Det betyder att hela 20 kommuner i Skåne numera är med i Ett skånskt partnerskap. Vi kommer nu med avsevärd kraft kunna samverka i den viktiga internationella marknadsföringen av Skåne och allt det fantastiska vi har att erbjuda. Det är mycket positivt och långt över vad jag hade vågat hoppas på i höstas. Framöver kommer vi kunna ta gemensamma marknadsföringsinitiativ med olika innehåll, riktat mot olika internationella målgrupper. För att främja tillväxt i näringen och skapa förutsättningar för fortsatt god utveckling i den skånska turismsektorn.” Säger Max Granström, VD för Visit Skåne AB.
Förhoppningen är att resandet till Skåne kommer att växa
Med den nya överenskommelsen ökar Familjen Helsingborgs engagemang i den internationella turismmarknadsföringen. Målet har varit att få med alla elva kommuner. Och nu är man i hamn med hela Nordvästra Skåne. Som dessutom kan erbjuda ett antal av Sveriges största besöksdestinationer.
”Initiativet kommer märkbart att påverka näringen i positiv riktning när det blir enklare att samverka kring marknadsföringen gentemot internationell press. Men också när det gäller hållbar turism och teknik. Den starka förhoppningen är att resandet till Skåne kommer att växa när vi kan samla oss. Våra besökare har en fantastisk del av Sverige att utforska, och de vill göra det helt utan att tänka på gränser.” Säger Helena Wennerström, biträdande kommunikations- och näringslivsdirektör i Helsingborg.
Familjen Helsingborg består av kommunerna: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga.
Läs mer om Helsingborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Skåne
- Foto: Visit Skåne
-
Tillgängligheten stärks när SAS utvidgar inrikestrafiken
En ny fas inom svenskt flyg inleds när SAS expanderar sitt linjenät. Inrikestrafiken koncentreras nu till Arlanda.
-
Nordiska Akvarellmuseet i Bohuslän firar 25 år
I 25 år har Nordiska Akvarellmuseet i Bohuslän byggt en plats där konst, natur och gemenskap möts. Nu är det dags att fira resan.
-
Ny rockfestival i Borgholms Slottsruin på Öland
I sommar lanseras ett nytt rockkoncept på Öland med tre legendariska metalband som intar scenen på ruinens innergård.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 52 -24
Inte så mycket men mest i kategorierna Konstateranden/Beslut/Rapporter samt Personal och dessutom en del under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering för hundar på nyårsafton
Under nyårsnatten öppnar flygplatserna Arlanda, Malmö och Landvetter upp gratis långtidsparkering för hundar och deras ägare.
-
Liseberg lanserar ”Barnens Nyår” – ett magiskt firande för de yngre
i år sätter Liseberg barnens firande i fokus. Den 31 december hålls "Barnens Nyår" – ett färgsprakande nyårsfirande i Kaninlandet.
-
Ny destinationschef till Stöten i Sälen – Tomas Berg
Tomas Berg är nu tillbaka i Stöten i Sälen efter tre år som destinationschef för Skistar Sälen och som teknisk chef i Kläppen.
-
Höga Kusten: Tack för ett fint 2024 – och välkommen 2025!
När vi alla nu avslutar 2024, ser destinationsbolaget i Höga Kusten tillbaka på ett år fyllt av utveckling, framgång och nyläge.
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering för hundar på nyårsafton
Låt din fyrbenta vän fira ett lugnt nyår utan ljudet av smällare och raketer. Under nyårsnatten öppnar Swedavia f...
-
Ny destinationschef till Stöten i Sälen – Tomas Berg
Var det längtan efter Sälens bästa backar? De soliga luncherna på uteserveringarna? Eller kanske chansen att vara...
-
Höga Kusten: Tack för ett fint 2024 – och välkommen 2025!
När vi alla nu avslutar 2024, ser destinationsbolaget i Höga Kusten tillbaka på ett år fyllt av utveckling, framg...
-
Liseberg lanserar ”Barnens Nyår” – ett magiskt firande för de yngre
Nyårsafton är en dag präglad av höga förväntningar, kalasmat och fest in i natten. En kombination som kan kännas ...
-
-
Gästbloggare
-