-
Erfaren mönsterdesigner bakom affischen för Kulturnatten 2024
Mönsterdesignern Johanna Roos har skapat årets affisch för Kulturnatten i Norrköping. Affischen är inspirerad av stadens karaktäristiska husfasader som Johanna själv tycker är så vackra. Hon har idag ateljé i Kulturkvarteret Hallarna.
”Det har varit ett ärofyllt uppdrag att formge årets affisch. Det var inget jag hade trott när jag flyttade hit 2010. Norrköpings vackra, pampiga och charmiga gamla hus, strömmen som går genom staden, kulturlivet och människorna inspirerar och betyder mycket för mig. Jag är väldigt glad och stolt över att ha fått ta fram årets affisch.” Säger konstnären Johanna Roos.
Under tre dagar och tre kvällar fyller kulturen hjärtat av Norrköping och utanför city under Kulturnatten 2024. Från fredag den 27 september till söndag den 29 september kommer kulturutövare av alla möjliga slag skapa, öppna upp och uppträda.
Konstnären Johanna Roos har skapat årets affisch
Den 14 mars publicerade Upplev Norrköping en öppen ansökan efter en konstnär, formgivare eller illustratör med anknytning till Norrköping som ville ta sig an det fina uppdraget. Kravspecifikationen var kort – en skiss på affisch med texten “Kulturnatten i Norrköping 27-29 september 2024”, konstnärlig utbildning eller erfarenhet och anknytning till Norrköping.
Nu är det klart vem som skapar årets affisch! Konstnären heter Johanna Roos och hon flyttade från Eskilstuna till Norrköping 2010. Johanna har jobbat som grafisk designer och mönsterdesigner i Norrköping i över 16 år. Både som anställd och nu sedan sex år tillbaka som frilans på heltid. Många av hennes mönsteruppdrag har hon fått från företag i Norrköping, däribland Stadium, Newport och MWH.
”Mönster är det jag sysslar mest med, både egna mönster och mönster på uppdrag från kund. Jag skapar oftast underlaget till mina mönster för hand, i akvarell, akryl, blyerts eller växtfärgning. Norrköping har alltid inspirerat mig med sina vackra husfasader och det har gjort att jag målat mycket husfasader från just Norrköping sedan min flytt till staden vid sidan av alla mönster.” Berättar Johanna.
Kombinerar husfasader i akvarell med ett mönster
Johannas tanke bakom affischens utseende är att kombinera hennes husfasader i akvarell med ett typiskt Johanna-mönster. Att låta husen vara bakgrunden och att ett organiskt mönster får ta för sig och flyta in i husfasaderna.
”Det skapar ett vackert djup och blir en tolkning av mig som formats och inspirerats mycket av Norrköpings husfasader i både målningarna och som mönsterdesigner.” Säger Johanna.
Johanna hyr ateljé i Kulturkvarteret Hallarna i Norrköping sedan fyra år tillbaka. Hon tipsar om att besöka just Kulturkvarteret Hallarna under Kulturnatten och specifikt använda hissen upp till ateljéerna – där finns nämligen mer av hennes konst! Vintern 2023 fick hon i uppdrag av Hallarnas ateljéförening att måla hissen. Resultatet blev färgstarkt och stormönstrat.
Vem som helst kan bidra till Kulturnattens innehåll
”Det känns så roligt att årets affisch är skapad av en framgångsrik mönsterdesigner eftersom Norrköping har en lång historia som textilstad. Hennes mönster är kända för den stora publiken men den här sidan av Johanna är norrköpingsborna inte lika vana vid. Historia möter nytänkande när hon inspireras och använder industrifasaderna i affischen. Vi är stolta över att få möjlighet att lyfta fram en riktigt kreativ stjärna och en fantastisk affisch!” Säger Clara Fyrberg, projektledare evenemang, Upplev Norrköping.
Destinationsbolaget Upplev Norrköping samordnar kommunikationen av kulturens evenemang. De tilldelar uppdraget att skapa Kulturnattens affisch och samlar därefter alla arrangemang som händer under Kulturnatten i ett tryckt program och en digital kalender. Vem som helst kan vara med och bidra till Kulturnattens innehåll. Det kan vara att visa upp sin föreningsverksamhet, uppträda eller anmäla en helt annat typ av arrangemang. Uppmaningen är ”tänk brett, smalt, nytt eller gammalt, tänk hur du vill”.
Här kan ni läsa mer om Norrköping på Turismnytt.
- Text: Upplev Norrköping
- Foto: Upplev Norrköping
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod kla...
-
-
Gästbloggare
-