-
Destination Vemdalen satsar på både digital och fysisk turistinformation
Destination Vemdalen har tidigare uppmärksammats för sitt arbete i digitala kanaler där man sett framgångar genom lansering av en ny webbsida och ett helt nytt tänk med innehållsmarknadsföring i fokus. Men destinationen väljer också sedan ett år tillbaka att gå mot strömmen och satsa på den fysiska turistinformationen.
På många håll i Sverige läggs turistinformationerna ner och allt fler kommuner och företag väljer att fokusera all sin turistinformation till digitala kanaler. Många anser att det är där man måste finnas för att vara med i matchen om framtidens besökare. I Vemdalen har man tänkt lite annorlunda och värnar om det personliga mötet. Det ena alternativet utesluter inte det andra.
”Vi är helt övertygade om att vi behöver finnas digitalt och arbetar dagligen för att attrahera nya besökare till Vemdalen, men det innebär inte att vi kan lägga ner den fysiska servicen. Vi tror att det personliga mötet genomgår en renässans”. Berättar Marcus Ståhl, VD på Destination Vemdalen.
Skapat anledningar att besöka turistinformationen
I Vemdalen har man sedan ett år tillbaka en helt ny turistinformation mitt på Skalets torg. Det är en turistinformation av den gamla traditionella modellen med turistbyråshop, kartor och framförallt – ett personligt bemötande. Men destinationen har också arbetat aktivt för att skapa attraktioner och anledningar för folk att besöka platsen. Allt ifrån ett lektorg, tipspromenader, friluftsskola för barn och gratis wifi har bidragit till att locka fler till turistinformationen.
”Till oss kan våra gäster komma in och få genuina och personliga tips och rekommendationer, vilket tydlig visat sig under det här första året att våra gäster efterfrågar. Vi har haft över 7000 besök i år och kan med säkerhet säga att vi bidragit till ökad omsättning och fler gästnätter till den lokala näringen. Men det viktigaste är att vi bidragit till förbättrade upplevelser för våra gäster”. Säger Marcus Ståhl.
- Text: Destination Vemdalen
- Foto: Destination Vemdalen
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
-
Gästbloggare
-