-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv nominerade från hela Sverige som tävlar om utmärkelsen, där vinnaren presenteras på Visitadagen den 5 maj.
Destinationsbolagets AI-drivna stadsguider
Värdskapet är en viktig förutsättning för att besökare ska känna sig välkomna och inspirerade till att göra mer inom en destination. Men även att stanna längre och rekommendera ett företag eller plats/destination till andra.
Nomineringen avser Destination Östersunds arbete med Ostersund.ai – ett pilotprojekt under fjolåret. Destinationsbolaget har tillsammans med Adeprimo lanserat AI-drivna stadsguider för att skapa en förbättrad digital, tillgänglig och interaktiv besöksupplevelse. Läs mer om pilotprojektet i en tidigare artikel här.
”Att bli nominerade till Årets värdskap är en bekräftelse på vårt engagemang för att förbättra och berika besöksupplevelsen på vår destination. Det motiverar oss att fortsätta utvecklas och ge våra besökare en ännu bättre upplevelse.” Säger Elisabeth Richardsson, ansvarig för marknad-och kommunikation på Destination Östersund.
De övriga nominerade till priset är:
◆ Falkenberg Turistinformation.
◆ Visit Lund.
◆ Strömsunds Turistinformation.
◆ Nynäshamn besökscenter.
◆ Destination Kalmar.
◆ Destination Järvsö & Ljusdals kommuns turistbyrå.
◆ Destination Vemdalen.
◆ Gotlands Turistbyrå.
◆ Vadstena Infocenter.
◆ Visit Hjo.
◆ Motala Turistinformation.Utmärkelsen Visitas bästa värdskap inom turisminformation instiftades 2020 för att uppmärksamma auktoriserade turistinformationer som gör det där lilla extra för sin destination, ligger i framkant vad gäller innovativa arbetssätt och som genom kreativitet och högklassig service visar en stolthet över sin destination. Priset tilldelas årligen en auktoriserad turistinformation eller turistcenter som genom ett innovativt och nytänkande arbetssätt bidrar till utveckling av värdskapet inom besöksservice på destinationen.
Här kan ni läsa mer om Östersund på Turismnytt.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 13 -25
Mest under Destination, Evenemang och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Swedish Lapland Visitors Board – Martin Eriksson ny Online Communications Officer
Med en bakgrund i såväl rymdkommunikation som reklamfilmskreation ska Martin Eriksson bidra till att stärka Sveriges arktiska resmål online.
-
STF – 59 procent lägre anslag för friluftsliv och natur trots budgetsatsning
Anslaget för friluftsliv och natur har minskat med 59 procent under mandatperioden. Det visar STF och Friluftsfrämjandets beräkningar.
-
10 höjdpunkter att uppleva i Kalmar sommaren 2025
I Kalmar finns det mycket att uppleva året runt. Destinationen har listat några av sommarens höjdpunkter att se fram emot.
-
År av satsningar ger resultat – Nyköping lockar allt fler besökare
Nyköping har stärkt sin position som en attraktiv destination under åren. En viktig förklaring till det är ökningen av tyska besökare.
-
Företagare från Stockholm och Öland fick Svenska Campingpriset 2025
Svenska Campingpriset delas årligen ut till branschens framstående företagare. 2025 års pristagare kommer från Stockholm och Öland.
-
Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
Semesterdestinationer har ett stort behov av personal. Inför sommaren anställer företagen inom Camping Västkust 1000 nya medarbetare.
-
Ny satsning ska få Helsingborg att leva upp året runt
Helsingborg har ett fantastiskt läge. Med utgångspunkt i invånarnas önskemål skapar nu destinationen ett antal evenemang.
-
Här är Sveriges vinnare av Copper Skillet 2025
När Sverigefinalen av kocktävlingen Copper Skillet avgjordes på Sergel HUB tog Alexander Lundin och Simon Cardenas hem segern.
-
Seniordagen – möt 30 000 potentiella kunder på en dag
Seniordagen erbjuder en möjlighet för besöksnäringens företag att delta som utställare under evenemanget i maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende och Stöd/Insa...
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris – tidigare kallat The Award of Swedish Lapland –...
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana den 12 februari 2024 och har presenterat s...
-
Teres Gärdin – Femte året som VD för Jämtland Härjedalen Turism
Teres Gärdin är nu inne på sitt femte år som VD för Jämtland Härjedalen Turism. Detta efter drygt 10 år som Regio...
-
-
Gästbloggare
-