-
Countryside Hotels – fem svenska hotelltrender 2024
Även om pandemiåren och efterföljande lågkonjunktur med ökade levnadskostnader för hushåll har varit utmanande för svenska hotell ser många nu ljust på framtiden. Inte minst på grund av förmågan att anpassa sig till nya förutsättningar. Branschorganisationen Countryside Hotels har, utifrån intervjuer med 35 medlemshotell runt om i Sverige, identifierat ett antal tydliga hotelltrender för året som kommer.
”Även om många hushåll kämpar med ökade levnadskostnader och en orolig omvärld så är behovet att komma bort och koppla av fortsatt starkt. Inte minst eftersom många hotell varit duktiga i att anpassa sina erbjudanden till nya förutsättningar och hittat nya upplägg som passar gästernas plånböcker. Vi ser också att utländska besökare fortsätter att komma i hög utsträckning, inte minst på grund av den fortsatt svaga svenska valutan. Vilket skapar förutsättningar för ännu fler gästnätter 2024.” Säger Anna Övergaard, Marknadschef på Countryside Hotels.
Fem svenska hotelltrender 2024
1. Vill ha mer än mat och boende
Från att det historiskt sett varit mycket fokus på boende och mat så söker gäster nu allt mer nya upplevelser. Det handlar dels om att få upplevelser på boendet, som vinprovning eller matlagningssessioner och dels om möjligheter till aktiviteter i omgivningarna, exempelvis friluftsliv med vandring och cykling. För att möta detta jobbar många hotell nu mer aktivt för att göra dessa aktiviteter tillgängliga för gäster och även hitta nya aktiviteter.
2. Kortare framförhållning
Kanske är det en osäker omvärld och osäkerhetsfaktorer kring privatekonomi som får allt fler gäster att boka sina vistelser med kortare framförhållning. Det märks även på konferenssidan där många har kortare framförhållning i sina bokningar och väljer mer sparsamma upplägg. Exempelvis fler dagskonferenser och mer restriktiv hållning till att bjuda på exempelvis alkohol.
3. Priset blir viktigare
Hotellen märker att många hushåll har fortsatt mindre i plånboken och väljer mer sparsamma upplägg. Med exempelvis färre antal nätter och mindre omfattande paket där exempelvis 2-rätters middagar ersätter 3-rättersupplägg. Dock märker många hotell att gäster väl på plats i högre utsträckning gärna unnar sig något litet extra. Som en extra maträtt eller en drink till rummet.
4. Fler dagar i veckan
För att få bättre ekonomi i verksamheterna väljer många hotell att titta på delar där det finns outnyttjad potential. Söndagar faller in i den kategorin då många hotell historiskt haft lägre beläggning denna dag. Därför har många skapat populära söndagspaket, där gästerna sover över och tar ledigt från jobbet på måndag förmiddag. Därmed får de en bra start på veckan. Det är ett sätt att möta gästers efterfrågan på billigare alternativ. Samtidigt som hotellens kapacitet utnyttjas mer optimalt.
5. Tillbaka till landsbygden
Hotellen märker också hur fler gäster i oroliga tider och en turbulent omvärld sätter större värde på att få avkoppling på landsbygden utanför storstäderna. Natursköna lägen med vilsam puls blir allt mer eftertraktat samtidigt som gästerna också sätter allt större värde på ett varmt, personligt och mänskligt bemötande. Möjligtvis som kontrast till den ökade digitalisering de ofta möter i sin vardag.
Läs mer om Countryside Hotels på Turismnytt här.
- Text: Countryside Hotels
- Foto: Countryside Hotels
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Det är kontrasterna som definierar Växjö. Å ena sidan puls, shopping och nöjesliv. Å andra sidan mysiga gränder, ...
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 som presenteras av Statistiska Centralbyrån, SCB, och Ekonomifakta.se, sy...
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen. T...
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar kan med glädje meddela att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har...
-
-
Gästbloggare
-