-
Camping förstahandsvalet för sommarens tyska turister i Sverige
Färsk statistik från Tillväxtverket visar att 51 procent av alla tyska turister bodde på en campingplats under sitt besök i Sverige under juni till augusti 2024. Och det är naturen och utomhusupplevelserna som lockar.
Mer än hälften väljer camping framför andra turistboenden
Den tyska turismen fortsätter att öka i Sverige och det är campingplatserna som ökar mest. Tillväxtverkets statistik visar att antalet tyska gäster på Sveriges campingplatser ökade med 12 procent sommaren 2024 jämfört med samma period 2023. Det är också första gången som mer än hälften (51 procent) väljer camping framför andra turistboenden.
”Sverige har blivit en populär campingdestination på den viktiga tyska marknaden. Vi har mycket som möter målgruppens semesterönskemål.” Säger Martin Juhos, VD på SCR Svensk Camping.
I norr rapporteras det om fler tyskar i år jämfört med föregående år
Malmö ligger bara 37,5 mil från Hamburg och de flesta tyska campingturister stannar i södra Sverige. Västkusten, ostkusten och Skåne är populära regioner.
Men även långt uppe i norr rapporteras om betydligt fler tyskar i år jämfört med föregående år. På Arctic Camp Jokkmokk, bara 15 kilometer från polcirkeln, har man under flera år vant sig vid allt fler tyskar som gäster. I år blev ökningen 12 procent.
”Tyskarna kommer hit framför allt för naturupplevelserna. Många söker efter norrskenet vilket har varit fantastiskt nu i september i år.” Säger Pia Emretsson, chef Arctic Camp Jokkmokk.
Handlar om att skapa intresse för Sverige som campingdestination
Camping är även förstahandsvalet för turister från Norge och Nederländerna när de besöker Sverige under sommarmånaderna.
”Konkurrensen är hård och den internationella marknadsföringen har därför hög prioritet för oss. Det är ett långsiktig arbete som handlar om att skapa intresse för Sverige som campingdestination och om att underlätta för internationella gäster att kunna planera och boka sin resa.” Säger Martin Juhos.
SCR Svensk Camping har under de senaste åren ökat marknadsföringsinsatserna i Tyskland tillsammans med den tyska motor- och reseorganisationen ADAC. Inför 2025 utökas samarbetet till att även omfatta Nederländerna.
Inför säsongen 2024 gjorde SCR Svensk Camping en marknadsenkät bland tyska gäster som besökt eller vill besöka Sverige. Resultatet visade att 81 procent väljer Sverige för naturen och utomhusupplevelserna. Den visade också att många var mycket nöjda med sin senaste semester i Sverige. Sju av tio tyska turister gav Sveriges campingplatser högsta betyget – en ”femma”.
Så bor de tyska turisterna i Sverige
◆ Campingplatser, 51 procent.
◆ Stugor och lägenheter, 22 procent.
◆ Hotell, 21 procent.
◆ Vandrarhem, 4 procent.
◆ Stugbyar, 2 procent.Avser andel av totalt antal gästnätter för tyska turister i Sverige under perioden juni-augusti 2024. Källa: SCB / Tillväxtverket.
Här kan ni läsa mer om SCR Svensk Camping på Turismnytt.
- Text: SCR Svensk Camping
- Foto: Adam Merking/SCR Svensk Camping
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 13 -25
Mest under Destination, Evenemang och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Swedish Lapland Visitors Board – Martin Eriksson ny Online Communications Officer
Med en bakgrund i såväl rymdkommunikation som reklamfilmskreation ska Martin Eriksson bidra till att stärka Sveriges arktiska resmål online.
-
STF – 59 procent lägre anslag för friluftsliv och natur trots budgetsatsning
Anslaget för friluftsliv och natur har minskat med 59 procent under mandatperioden. Det visar STF och Friluftsfrämjandets beräkningar.
-
10 höjdpunkter att uppleva i Kalmar sommaren 2025
I Kalmar finns det mycket att uppleva året runt. Destinationen har listat några av sommarens höjdpunkter att se fram emot.
-
År av satsningar ger resultat – Nyköping lockar allt fler besökare
Nyköping har stärkt sin position som en attraktiv destination under åren. En viktig förklaring till det är ökningen av tyska besökare.
-
Företagare från Stockholm och Öland fick Svenska Campingpriset 2025
Svenska Campingpriset delas årligen ut till branschens framstående företagare. 2025 års pristagare kommer från Stockholm och Öland.
-
Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
Semesterdestinationer har ett stort behov av personal. Inför sommaren anställer företagen inom Camping Västkust 1000 nya medarbetare.
-
Ny satsning ska få Helsingborg att leva upp året runt
Helsingborg har ett fantastiskt läge. Med utgångspunkt i invånarnas önskemål skapar nu destinationen ett antal evenemang.
-
Här är Sveriges vinnare av Copper Skillet 2025
När Sverigefinalen av kocktävlingen Copper Skillet avgjordes på Sergel HUB tog Alexander Lundin och Simon Cardenas hem segern.
-
Seniordagen – möt 30 000 potentiella kunder på en dag
Seniordagen erbjuder en möjlighet för besöksnäringens företag att delta som utställare under evenemanget i maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende och Stöd/Insa...
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris – tidigare kallat The Award of Swedish Lapland –...
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana den 12 februari 2024 och har presenterat s...
-
Teres Gärdin – Femte året som VD för Jämtland Härjedalen Turism
Teres Gärdin är nu inne på sitt femte år som VD för Jämtland Härjedalen Turism. Detta efter drygt 10 år som Regio...
-
-
Gästbloggare
-