-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2024.
Stärker Värmlands status som ett resmål i toppklass
Bröderna Mattias och Andreas Olsson har under 25 år byggt upp en framgångsrik verksamhet inom mat, dryck, musik och evenemang i Värmland. Genom ikoniska mötesplatser som Olssons Brygga, Hotel Fratelli och festivalen Arvika Hamnfest, förenar de människor med passion och hög kvalitet. Deras vision, präglad av hållbarhet och lokal samverkan, har gjort dem till centrala aktörer inom regionens besöksnäring.
Med ett starkt fokus på gästupplevelsen driver de sina verksamheter framåt och attraherar både lokalbefolkning och besökare. Bröderna Olsson skapar inte bara minnesvärda stunder – de stärker Värmlands status som ett resmål i toppklass.
”Bröderna Olsson är en otrolig viktig komponent av det som är den värmländska besöksnäringen och det vill vi hylla. Det är extra roligt att få tilldela priset till en aktör som har varit verksam i branschen under många år och som hela tiden med förnyad kraft vågar testa nya arenor. Med fötterna i restaurangbranschen har bröderna Olsson startat festival, nya restaurangkoncept och nu senast Hotel Fratelli i Karlstad. Här ser vi aktörer inom den värmländska besöksnäringen som med innovation och passion fortsätter att utveckla Värmland till en ännu trevligare plats att leva, verka, bo och besöka.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Känns fint att skapa betydelsefulla platser för värmlänningar
Bröderna Olsson ligger bakom restaurangverksamheterna Olssons Brygga i Arvika och Olssons Bazar i Karlstad. De är också bakom festivalerna Arvika Hamnfest och Kajen Festivalen i Karlstad. Nyligen startade de boutiquehotellet Fratelli i Karlstad. Idag består koncernen av 60 anställda, fyra restauranger, festivaler, hotell, café, catering och events.
”Vi är väldigt stolta över att tilldelas Värmlands Turismpris 2024. Det känns jätteroligt och hedrande. Det ger en respons på allt arbete vi lägger ner, och har lagt ner de senaste 25 åren. Det känns väldigt fint att få vara med och skapa platser som är betydelsefulla för såväl värmlänningarna själva som för besökare från när och fjärran.” Säger Mattias Olsson, VD och ägare av Bröderna Olsson.
Motiveringen till vinsten av Värmlands Turismpris 2024:
”Bröderna Olsson har med innovation, passion och fokus på kvalitet stärkt regionens attraktivitet och utvecklat besöksnäringen i Värmland under de senaste 25 åren. Genom unika mötesplatser och evenemang har de skapat upplevelser som lockar tusentals, samtidigt som de lyfter lokal mat, dryck och kultur. Deras insats gör Värmland till ett självklart resmål året runt.”
Information om utmärkelsen:
Värmlands Turismpris syftar till att uppmärksamma och belöna företag och organisationer som har gjort en betydande insats för att främja besöksnäringen i Värmland. De som har bidragit till att göra regionen till en attraktiv destination för både invånare och turister. Allmänheten får nominera kandidater och vinnaren utses av juryn, bestående av Visit Värmlands styrelse.
Vinnaren av priset får en check på 10 000 kronor som ska användas till utbildning eller för att utveckla verksamheten vidare. Dessutom kommer vinnaren att hyllas under Värmlands Besöksnäringsdagar den 7–8 november.
Den som kammar hem vinsten blir också Värmlands nominering till Stora Turismpriset. Vinnaren av den riksomfattande tävlingen koras på konferensen Besöksnäring på agendan den 3 december.
Här kan ni läsa mer om Värmland på Turismnytt.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess har styrelsen i Visit Trelleborg utsett Pehr Palm till ny VD för destinationsbolaget.
-
Sagolika äventyr väntar på årets Höstljus på Sofiero
Det blir ingen riktig höst utan magiska Höstljus på Sofiero! I år tänds slottsparken i Helsingborg under hela femton dagar.
-
Visit Sweden – filmer om säkrare upplevelser i naturen har blivit en serie på TV4 Play
Det som började med fem informationsfilmer för säkrare upplevelser i naturen, har blivit en hel äventyrsserie på TV4 Play.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 -24
Mest under Flyg, Infrastruktur-Transport-Mobilitet, Museer och Konstateranden/Rapporter
-
Blekinge Arkipelag – avtal klart för broarna på Eriksbergs stränder
Blekinge Arkipelag har tecknat avtal om byggandet av två broar som kommer förbinda Allböleleden och Kohageleden vid Eriksbergs stränder.
-
Sabis firar 150 år: Från matbodar till ledande aktör inom service
Sabis, ett av Sveriges mest framstående företag inom livsmedel, hotell och service, firar 150 år av innovation och tillväxt.
-
Visita – hög efterfrågan på hotellrum under sommaren 2024
Efter en svag inledning på sommaren ökade efterfrågan successivt på hotellrum och översteg rekordsommaren 2023 enligt Visita.
-
Årets ställplats 2024 – grattis till Arvesund och Kårehamn
Tidningen Husbil & Husvagns läsare har utsett årets bästa ställplatser. Det blev en delad vinst till Arvesund och Kårehamn.
-
Svensk Turism AB kommenterar budgetpropositionen för 2025
Näringslivsbolaget Svensk Turism delar med sig av sina åsikter gällande regeringens budgetproposition för 2025.
-
Hur har sommaren varit på Marinmuseum i Karlskrona
Marinmuseum i Karlskrona rapporterar en välbesökt sommar. Ett fullspäckat program har lockat nästan 115 000 besökare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svenska Regionala Flygplatser – Inte bara Bromma som är hotat
När flygbolaget BRA lämnar Bromma blir också fyra orter utan flygförbindelser och fler riskerar att försvinna. Me...
-
Flygbolaget BRA ingår ett långsiktigt avtal med SAS
Flygbolaget BRA har ingått ett avtal som innebär att de efter årsskiftet kommer att flyga på upp...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det Flyg, Infrastruktur-Transport-Mobilitet,...
-
Melodifestivalen 2025 – klart att Jönköping blir en av turnéstäderna
Melodifestivalen 2025 närmar sig med stormsteg och det står nu klart att Jönköping blir en av turnéstäderna. Som ...
-
-
Gästbloggare
-