-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Besöksnäringens betydelse för lokalsamhället är omistlig med tanke på den ökade sysselsättningen, skatteintäkterna och den tilltalande atmosfär den bidrar till. Genom att främja besöksnäringens utveckling strävar Visit Trelleborg efter att ytterligare stärka kommunens hållbara framsteg. De nominerade till årets Guldpalm har blivit utvalda för deras betydande bidrag till denna fortsatta utveckling.
Aktörer som gjort något särskilt för att bidra till en hållbar samhällsutveckling
Visit Trelleborg delar varje år ut ett pris till en besöksnäringsaktör som gör Trelleborg till en bättre plats att besöka. Strålkastarljuset ska sprida lite extra glans över de aktörer som gjort något särskilt för att bidra till en hållbar samhällsutveckling. Det kan vara någon som strävar efter att locka besökare året runt eller som vågat göra en satsning som gjort avtryck inte bara i Trelleborg, utan hela Skåne. Det kan också vara någon som är en stjärna på samarbete och frikostigt bjuder på sig själv och sin kompetens och på så sätt bidrar till att fler kan blomstra.
”En hållbar och attraktiv destination kräver att var och en tar ansvar för Trelleborgs framtid. Jag ser en enorm potential i att använda turismen som ett verktyg i de stora samhällsbyggnadsprojekten som kommer att forma vår kommun under lång tid framöver.” Säger Erik Lundström, ordförande för Visit Trelleborg.
Invånare och besökare har nominerat sina favoritföretag
I år har allmänheten, bestående av lokala trelleborgare och destinationens besökare nominerat sina favoritföretag till Guldpalmen. Av 60 nomineringar har sedan en jury, bestående av tidigare vinnare och representanter från Visit Trelleborg, utsett tre finalister. Juryn består av följande personer:
Al Fluin – Ägare Palm Tree Hotel. Brahim Hsissi – VD för Smygehus Havsbad. Erik Lundström – ordförande för Visit Trelleborg. Maarja Edman – VD för Visit Trelleborg.
Finalisterna till årets Guldpalm är:
◆ Slättarps Gård.
◆ Weinbergs.
◆ Victoria Salongen.”Hos dessa tre aktörer ser vi just det som vi önskar premiera. Genom sin kreativitet och vilja till samarbete bidrar de till en smart och hållbar destination som är attraktiv för såväl besökare som oss trelleborgare.” Konstaterar Erik Lundström.
Juryn har uttryckt lika stor uppskattning för alla tre nominerade företag. Slättarps Gård har särskilt lovordats för sitt aktiva och långsiktiga arbete med att skapa en samlande upplevelse, där en traditionell gårdsmiljö utgör en inbjudande fond. Hos Weinbergs har juryn värdesatt den kreativa ansatsen inom både mat och dryck samt den omsorgsfulla designen i ett rustikt sammanhang, som numera är vida känt bortom den skånska myllan. Victoriasalongens entré på scenen har mottagits med stor entusiasm lokalt och har bidragit till att höja den kulinariska nivån avsevärt. Enligt juryn fungerar de tre nominerade som en inspirationskälla för många andra inom branschen.
Årets vinnare av Guldpalmen tillkännages på skyltsöndagen den 3 december.
Läs mer om Trelleborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
-
Gästbloggare
-