-
År av satsningar ger resultat – Nyköping lockar allt fler besökare
Nyköping har stärkt sin position som en attraktiv destination. Enligt den senaste statistiken från Statistiska Centralbyrån (SCB), redovisad av Tillväxtverket, ökade antalet utländska gästnätter i kommunen med över 15 procent under 2024 jämfört med föregående år. Den största ökningen står de tyska besökarna för. Med hela 70 procent fler gästnätter under sommarmånaderna och 41 procent för hela året.
”Nyköping har verkligen vuxit som besöksmål och vi ser att vårt arbete med att skapa fler anledningar att besöka oss, satsa på marknadsföring och samarbeta internationellt ger resultat.” Säger Erik Lindhe, turistchef på Nyköpings kommun. ”Känslan är att våra gäster dessutom sprider sina positiva upplevelser vidare, vilket gör oss extra glada!”
Långsiktig tillväxt trots förändrade resmönster
De senaste tio åren har Nyköping haft en stadig tillväxt av besökare, bortsett från pandemin. Redan 2010 noterades ett rekordår för Stockholm Skavsta flygplats, då 2,5 miljoner passagerare anlände via flyg, vilket genererade många gästnätter i kommunen.
Under 2024 har Nyköping nått liknande nivåer – och mer därtill – med totalt cirka 310 000 registrerade gästnätter, trots att flygplatsens passagerarantal idag är betydligt lägre än 2010.
Tyskland – en nyckelmarknad för Nyköping
En viktig förklaring till den kraftiga ökningen av tyska besökare är det gemensamma samarbetet mellan åtta kommuner i Sörmland och Östergötland under namnet Inga Lindström Land. Regionen har profilerats mot den tyska marknaden genom att lyfta de populära filmerna om Inga Lindström.
”Med stöd från Visit Sweden har vi ökat vår synlighet i de tysktalande länderna genom digital marknadsföring och samarbeten med researrangörer. Det är fantastiskt att se att detta nu bär frukt.” Säger Maria Säfverblad, destinationsutvecklare med fokus på utlandsbearbetning i Nyköpings kommun.
Filmerna om Inga Lindström har haft en enorm betydelse för Nyköping och dess omgivningar. Sedan starten har över 100 filmer spelats in, och produktionsbolaget har haft sitt säte i Nyköping i 20 år. Populära inspelningsplatser inkluderar landsbygden längs väg 223, Nävekvarn, Vrena och Vibäck.
”Filmteamet bakom Inga Lindström är viktiga ambassadörer för Nyköping. Vi gläds extra åt beskedet att de återkommer för nya inspelningar även i år.” Avslutar Maria Säfverblad.
Nyköping har stor potential för fortsatt tillväxt
Tyskland är en av Sveriges viktigaste marknader enligt Visit Sweden. Hela 87 procent av de tyska resenärerna anser att Sverige är ett intressant resmål. 40 procent har redan varit här och vill återvända, medan 47 procent aldrig besökt Sverige men är intresserade av att göra det – vilket motsvarar hela 27 miljoner potentiella resenärer.
Tyska resenärer inspireras främst av vänner och familj, tidigare semesterupplevelser och filmer. Nyköping har lyckats kombinera alla dessa faktorer. Vilket skapar en stabil grund för fortsatt tillväxt inom destinationens besöksnäring.
Här kan ni läsa mer om Nyköping på Turismnytt.
- Text: Nyköping kommun
- Foto: Nyköping kommun
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 13 -25
Mest under Destination, Evenemang och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Swedish Lapland Visitors Board – Martin Eriksson ny Online Communications Officer
Med en bakgrund i såväl rymdkommunikation som reklamfilmskreation ska Martin Eriksson bidra till att stärka Sveriges arktiska resmål online.
-
STF – 59 procent lägre anslag för friluftsliv och natur trots budgetsatsning
Anslaget för friluftsliv och natur har minskat med 59 procent under mandatperioden. Det visar STF och Friluftsfrämjandets beräkningar.
-
10 höjdpunkter att uppleva i Kalmar sommaren 2025
I Kalmar finns det mycket att uppleva året runt. Destinationen har listat några av sommarens höjdpunkter att se fram emot.
-
Företagare från Stockholm och Öland fick Svenska Campingpriset 2025
Svenska Campingpriset delas årligen ut till branschens framstående företagare. 2025 års pristagare kommer från Stockholm och Öland.
-
Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
Semesterdestinationer har ett stort behov av personal. Inför sommaren anställer företagen inom Camping Västkust 1000 nya medarbetare.
-
Ny satsning ska få Helsingborg att leva upp året runt
Helsingborg har ett fantastiskt läge. Med utgångspunkt i invånarnas önskemål skapar nu destinationen ett antal evenemang.
-
Här är Sveriges vinnare av Copper Skillet 2025
När Sverigefinalen av kocktävlingen Copper Skillet avgjordes på Sergel HUB tog Alexander Lundin och Simon Cardenas hem segern.
-
Seniordagen – möt 30 000 potentiella kunder på en dag
Seniordagen erbjuder en möjlighet för besöksnäringens företag att delta som utställare under evenemanget i maj.
-
Visit Sweden – korta kunskapstäta digitala föreläsningar om den globala resenären
Visit Sweden erbjuder korta föreläsningar om den globala resenären. Dessa gör det enklare för företag att förstå internationella målgrupper.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende och Stöd/Insa...
-
Teres Gärdin – Femte året som VD för Jämtland Härjedalen Turism
Teres Gärdin är nu inne på sitt femte år som VD för Jämtland Härjedalen Turism. Detta efter drygt 10 år som Regio...
-
Ny satsning ska få Helsingborg att leva upp året runt
Helsingborg har ett fantastiskt läge och rikt kulturutbud. Med utgångspunkt i stadens styrkor oc...
-
Visit Sweden – korta kunskapstäta digitala föreläsningar om den globala resenären
Visit Sweden erbjuder korta, kostnadsfria, kunskapsintensiva och digitala 30-minutersföreläsning...
-
-
Gästbloggare
-