-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Under två långhelger, totalt åtta dagar, har tusentals besökare samlats för att fira sjölivets glädje. Med ett nytt inkluderande koncept och en bredare publik befäster mässan sin position som Nordens självklara mötesplats för alla som älskar vatten och båtliv.
”Vi är oerhört stolta över årets mässa. Att se entusiasmen från utställare och branschaktörer bekräftar att Allt för sjön är en oumbärlig del av båtsäsongens start.” Säger Katarina Hamnholm, tf projektledare för Allt för sjön.
Utställningar, föredrag och båtförsäljning
Årets mässa bjöd på tre starka teman: Smartare framtid – där hållbarhet och innovation stod i centrum. Ett nytt kvinnligt perspektiv på båtlivet. Segling – passion och innovation för alla nivåer.
300 båtar fanns på plats, varav 12 Sverigepremiärer och 3 världspremiärer. Redan timmar efter öppning hade flera båtar fått etiketten ”såld”.
För den som ville inspireras fanns det över 90 föredrag att lyssna på. Man kunde se utställningen Classic Boat Show och den legendariska kappseglingsyachten Ester med sin unika historia. Ett engagerande jolletorg fanns på plats för att inspirera nästa generations seglare.
Mässan inkluderade även en utställningsyta kallad ”Allt för Östersjön”, där olika initiativ för Östersjön presenterades. I anslutning till detta hölls ett Östersjöseminarium. Bland andra deltog H.K.H Kronprinsessan Victoria under seminariet. Dessutom examinerades närmare 260 kvinnor i förarbevis för båt under mässans gång.
Allt för Sjön är här för att stanna
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform för att möta kunder, branschkollegor samt båt- och sjöentusiaster. Och redan nu hissar Allt för Sjön segel mot framtiden.
”Vi ser en stark efterfrågan på inspiration, innovation och gemenskap inom båtlivet. Det vi har byggt upp under 2025 är en grund vi kommer att försätta utveckla. Vi kommer alltid takta våra huvudspår – båtar, inspiration och smartare framtid – även om temana kan skifta från år till år. Vi vill ge utrymme för fler aktiviteter och ett bredare innehåll för att möta branschens och besökarnas behov. Samt fortsätta stärka mässans roll som Nordens främsta mötesplats för alla som älskar sjölivet.” Säger Katarina Hamnholm.
Allt för Sjöns första långhelg arrangerades parallellt med Antikmässan. Den andra långhelgen var parallellt med Husvagn Husbil samt Sportfiskemässan. Allt för Sjön 2026 arrangeras på Stockholmsmässan i Älvsjö den 5–8 mars och den 12–15 mars.
Här kan ni läsa mer om mässan Allt för Sjön på Turismnytt.
- Text: Stockholmsmässan
- Foto: Stockholmsmässan
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 13 -25
Mest under Destination, Evenemang och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Swedish Lapland Visitors Board – Martin Eriksson ny Online Communications Officer
Med en bakgrund i såväl rymdkommunikation som reklamfilmskreation ska Martin Eriksson bidra till att stärka Sveriges arktiska resmål online.
-
STF – 59 procent lägre anslag för friluftsliv och natur trots budgetsatsning
Anslaget för friluftsliv och natur har minskat med 59 procent under mandatperioden. Det visar STF och Friluftsfrämjandets beräkningar.
-
10 höjdpunkter att uppleva i Kalmar sommaren 2025
I Kalmar finns det mycket att uppleva året runt. Destinationen har listat några av sommarens höjdpunkter att se fram emot.
-
År av satsningar ger resultat – Nyköping lockar allt fler besökare
Nyköping har stärkt sin position som en attraktiv destination under åren. En viktig förklaring till det är ökningen av tyska besökare.
-
Företagare från Stockholm och Öland fick Svenska Campingpriset 2025
Svenska Campingpriset delas årligen ut till branschens framstående företagare. 2025 års pristagare kommer från Stockholm och Öland.
-
Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
Semesterdestinationer har ett stort behov av personal. Inför sommaren anställer företagen inom Camping Västkust 1000 nya medarbetare.
-
Ny satsning ska få Helsingborg att leva upp året runt
Helsingborg har ett fantastiskt läge. Med utgångspunkt i invånarnas önskemål skapar nu destinationen ett antal evenemang.
-
Här är Sveriges vinnare av Copper Skillet 2025
När Sverigefinalen av kocktävlingen Copper Skillet avgjordes på Sergel HUB tog Alexander Lundin och Simon Cardenas hem segern.
-
Seniordagen – möt 30 000 potentiella kunder på en dag
Seniordagen erbjuder en möjlighet för besöksnäringens företag att delta som utställare under evenemanget i maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende och Stöd/Insa...
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana den 12 februari 2024 och har presenterat s...
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris – tidigare kallat The Award of Swedish Lapland –...
-
Ny satsning ska få Helsingborg att leva upp året runt
Helsingborg har ett fantastiskt läge och rikt kulturutbud. Med utgångspunkt i stadens styrkor oc...
-
-
Gästbloggare
-