-
Eventet som fick missnöjda besökare
Euro Games 2015 är en sport, tävling och politiskt event med 5.000 deltagare, 250.000 besökare och 30 sporter. Syftet med eventet är att uppmuntra deltagande av alla – oavsett sexuell läggning, ras, kön, nationalitet, religion, etnisk tillhörighet, politiska tillhörigheter, om du är sportig eller artistiskt lagd ålder, fysisk förmåga eller hälsotillstånd.
Många deltagare har gått ut i media och kritiserat evenemanget på grund av bristande information, att tävlingar ställdes in och att det var kaos vid registreringen.
Även medarrangörer, som till exempel Stockholm Dolphins har reagerat på bland annat säkerheten för tävlingssimmarna. De anser att Euro Games ledning inte lyssnat på deras åsikter inför tävlingen.
De utländska tävlande är också missnöjda bland annat att att det byttes sporthallar i sista minuten och att tävlingarna drog ut på tiden vilket gjorde att det blev svårt att ladda om och prestera sitt bästa.
Triathlon-tävlingen ställdes in i sista minuten – vilket innebar att deltagarna fick vända hemåt utan att ha fått tävla.
Inom friidrotten ändrades reglerna vilket gjorde det svårt för deltagarna att prestera sitt bästa.
Även för dansdeltagarna så blev det platt fall. Dansgolvet var inte ens lagt då tävlingarna skulle starta.
Kritikerna menar att arrangörerna lagt för mycket vikt vid ceremonier och fester istället för på idrotten.
Jakob Jansson, ordförande för EuroGames i Stockholm, menar att de har brustit när det gäller att lyssna och ta in kritik och att de på grund av säkerhetsskäl tvingats ställa in triathlon. Han menar på att de gjort sitt bästa som ideell organisation med de förutsättningar som funnits men kunde ha informerat bättre, gjort en tydligare inspektion av volleyboll-arenan i ett initialt skede.
Källa: Euro Games
- Text: Maria Lindqvist
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna till Göteborgs nya mötesplats.
-
Nya Birka Gotland lockade 160 000 resenärer i sommar
Närmare 160 000 resenärer valde att resa med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland under juni, juli och augusti.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Så gick sommaren 2024 – 7 % fler utländska gästnätter maj-juli än 2023
Sveriges officiella statistik för gästnätter för juli månad är nu publicerad av Tillväxtverket, vilket innebär at...
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Scandic lanserar ett nytt lojalitetsprogram – Scandic Friends
Scandic lanserade den 27 augusti ett nytt lojalitetsprogram som stärker det kommersiella gästerbjudandet, bygger ...
-
-
Gästbloggare
-