-
Höga Kusten utsedd till Årets Destination Sverige 2024
Höga Kusten tog hem priset som ”Årets Destination Sverige” under Elmia Husvagn och Husbil – nordens största mässa för det mobila livet. Priset delas ut av Elmia och FREEDOMtravel, som driver det digitala resemagasinet freedomtravel.se. Under sommaren har besökare på hemsidan kunnat rösta på en av fem nominerande destinationer. Med 29 % av rösterna tog Höga Kusten hem förstaplatsen och mottog sitt pris under evenemanget i Jönköping.
Folkfesten Elmia Husvagn och Husbil
Årligen lockas tusentals besökare till mässan och folkfesten Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping. Årets evenemang gick av stapeln 11-15 september och väntades locka runt 30- 35 000 besökare. Alla på plats tog del av de senaste nyheterna inom campingbranschen, kunde umgås med varandra och dela spännande destinationstips och reseinspiration.
Priset ”Årets Destination Sverige” delas ut till en destination som erbjuder:
◆ Ett bra utbud av ställplatser och/eller campingar.
◆ En välkomnande atmosfär för campingfordon.
◆ Unika upplevelser och sevärdheter.
◆ Möjlighet att besöka under större delen av året.Besökare som har röstat fram vinnaren
En nyhet för i år är att det var besökarna på hemsidan freedomtravel.se som kunde rösta på en av fem nominerade destinationer under perioden 28 maj – 20 augusti. De nominerande destinationerna för 2024 var: Helsingborg, Karlskrona, Lysekil, Mariestad och Höga Kusten. Med en klar vinst på 29 % av rösterna tog det sistnämnda hem priset med motiveringen:
”För att erbjuda ett härligt resmål för husbilsresenärer. Höga Kusten bjuder på dramatiskt vacker natur med berg och öar, men också spännande kulturupplevelser. Som husbilist känner man sig välkommen, och det finns gott om fina ställplatser och campingar.”
Johan Persson från Långsele Camping representerade destinationen och mottog priset på lördagen under Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping.
Stora satsningar på campingturismen
”Jättekul att Höga Kusten har blivit framröstad som vinnare av besökarna! Destinationen bjuder på fina campingmöjligheter med många populära campingar som lockar både nationella och internationella besökare.” Säger Mattias Peterson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Destinationen satsar stort på campingturismen i regionen. Huttopia expanderar i norra Europa och öppnar sin första camping i Sverige på Smitingen nästa år. Salusand Camping öppnade dessutom för gäster i somras.
UNESCO-arvet erbjuder ett brett campingutbud i kommunerna Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik. Besökare kan uppleva ett dramatiskt landskap med vackra vyer, härliga vandringar och fina öar. Vare sig gäster vill sova över en helg eller vill stanna en längre period så finns det något för alla smaker.
Här kan ni läsa mer om Höga Kusten på Turismnytt.
- Text: Höga Kusten Destinationsutveckling
- Foto: Snibbens Camping
-
Hur har sommaren varit på Marinmuseum i Karlskrona
Marinmuseum i Karlskrona rapporterar en välbesökt sommar. Ett fullspäckat program har lockat nästan 115 000 besökare.
-
Svenska Regionala Flygplatser – Inte bara Bromma som är hotat
När BRA lämnar Bromma blir fyra orter utan flygförbindelser. Men det finns sätt att rädda inrikesflyget enligt SRF.
-
Svenska vingårdar levererar vin av högsta kvalitet
Svenska vingårdar imponerar Europa! Ett svenskt vin fick högsta betyg av internationella experter under Swedish Wine Tasting.
-
Melodifestivalen 2025 – klart att Jönköping blir en av turnéstäderna
Melodifestivalen 2025 närmar sig med stormsteg och det står nu klart att Jönköping blir en av turnéstäderna.
-
Flygbolaget BRA ingår ett långsiktigt avtal med SAS
Flygbolaget BRA har ingått ett avtal som innebär att de efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS.
-
Svenska konferensanläggningar i framkant enligt ny global rapport
IACC:s rapport visar att svenska konferensanläggningar står sig bra globalt inom flera områden. Såsom natur och hållbarhet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, Skövdebor, Skaraborgare och nyf...
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
Fjällturismföretaget SkiStar presenterar inför vintersäsongen en rad spännande nyheter som stärker både skidupple...
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
I början av september var det så dags för Placebranders Day igen, i år på nya spektakulära Science Park Towers i ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende och Evene...
-
-
Gästbloggare
-