-
Svenska konferensanläggningar i framkant enligt ny global rapport
IACC:s rapport ”Meeting Room of the Future 2024: Swedish Venue Edition”, visar att svenska konferensanläggningar står sig bra inom flertalet områden. Rapporten framhäver särskilt hur svenska anläggningar utmärker sig genom sitt arbete med att erbjuda naturnära och hållbara möten.
Rapporten, som bygger på en undersökning och insikter från 170 konferensanläggningar världen över, diskuterar framtida trender inom flera områden. Inklusive användningen av AI och de krav som ställs av både Generation Z och Millenials, inte minst utifrån ett arbetsgivarperspektiv.
Sverige erbjuder möten utanför det traditionella mötesrummet
AI-användningen inom branschen är fortfarande relativt låg och begränsad till specifika områden som marknadsföring, dataanalys och intäktsstyrning. Många anläggningar överväger dock att utöka sin användning av AI till fler områden. Såsom menyplanering, hantering av matsvinn samt service för besökare och matbeställning.
Samtidigt visar rapporten att konferensanläggningar börjar anpassa sig för att möta beteendemässiga skillnaderna hos nästa generationer. Många möten inkluderar nu fler pauser och utrymme för egen tid i agendan. Medan andra fokuserar på att skapa möjlighet för mindre gruppmiljöer med syfte att uppmuntra till mer personlig interaktion och engagemang.
Här visar rapporten att Sverige ligger i framkant vad det gäller fokus på att erbjuda möjligheter till att nätverka och ha informella möten utanför det traditionella mötesrummet.
En växande trend att integrera naturen i mötesupplevelserna
Vidare visar analysen att 76 procent av de svenska konferensanläggningarna aktivt främjar en koppling till naturen, vilket är betydligt högre jämfört med anläggningar globalt. Detta speglar Sveriges starka fokus på att integrera naturliga miljöer i mötesupplevelserna. Denna trend är särskilt framträdande bland logianläggningarna, som i större utsträckning erbjuder dessa möjligheter jämfört med daganläggningar.
”Platsen gör skillnad! Våra utvalda mötesplatser har länge varit fokuserade på att skapa mötesmiljöer som inte bara är funktionella, utan också erbjuder möjlighet att interagera utanför det traditionella mötesrummet. Vi ser också en växande trend att integrera naturen i mötesupplevelserna. Våra konferensanläggningar driver denna utveckling.” Säger Michael Schüller, VD för Svenska Möten.
Mat- och dryckespreferenser fortsätter att utvecklas, där 44 procent av anläggningarna globalt och 48 procent av de svenska rapporterar en minskning i alkoholkonsumtionen. Samtidigt som efterfrågan på specifika och komplexa kostönskemål fortsatt ligger högt både globalt och i Sverige.
Svenska anläggningar ligger i framkant gällande hållbarhetsarbete
Resultatet understryker att svenska anläggningar ligger i framkant när det gäller hållbarhetsarbete, där 94 procent av de svenska anläggningarna rapporterat att de har implementerat en plan för matavfallshantering, vilket placerar Sverige över det globala genomsnittet. Inom miljö- och hållbarhetscertifiering ligger Sverige också betydligt högre. 98 procent av anläggningarna innehar sådana certifieringar, jämfört med det globala snittet på 78 procent. Dessutom visar resultatet att de svenska anläggningarna i högre grad, jämfört med globalt, har eliminerat användningen av plastflaskor och engångsmuggar i mötesrum och gästutrymmen.
Dessa siffror visar tydligt att Sverige är ledande när det gäller hållbarhetsarbete inom mötesindustrin.
”Sverige, och särskilt Svenska Möten, är välkända för sitt starka engagemang för hållbarhet. Vilket tydligt återspeglas i konferensanläggningarnas arbete. Det är uppmuntrande att se hur deras insatser inte bara följer utan också driver standarden för hållbarhetsinitiativ inom mötesindustrin.” Säger Mark Cooper, VD för IACC.
- Text: Svenska Möten
- Foto: Svenska Möten
-
Hur har sommaren varit på Marinmuseum i Karlskrona
Marinmuseum i Karlskrona rapporterar en välbesökt sommar. Ett fullspäckat program har lockat nästan 115 000 besökare.
-
Svenska Regionala Flygplatser – Inte bara Bromma som är hotat
När BRA lämnar Bromma blir fyra orter utan flygförbindelser. Men det finns sätt att rädda inrikesflyget enligt SRF.
-
Svenska vingårdar levererar vin av högsta kvalitet
Svenska vingårdar imponerar Europa! Ett svenskt vin fick högsta betyg av internationella experter under Swedish Wine Tasting.
-
Höga Kusten utsedd till Årets Destination Sverige 2024
Höga Kusten tog hem priset som "Årets Destination Sverige" under Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping den 11-15 september.
-
Melodifestivalen 2025 – klart att Jönköping blir en av turnéstäderna
Melodifestivalen 2025 närmar sig med stormsteg och det står nu klart att Jönköping blir en av turnéstäderna.
-
Flygbolaget BRA ingår ett långsiktigt avtal med SAS
Flygbolaget BRA har ingått ett avtal som innebär att de efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, Skövdebor, Skaraborgare och nyf...
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
Fjällturismföretaget SkiStar presenterar inför vintersäsongen en rad spännande nyheter som stärker både skidupple...
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
I början av september var det så dags för Placebranders Day igen, i år på nya spektakulära Science Park Towers i ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende och Evene...
-
-
Gästbloggare
-