-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart under Placebranders Day i Jönköping den 5 september. Båda aktörerna har på ett kreativt sätt skapat goda förutsättningar för framtidens hållbara platser.
Premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring
Placebranders Day är konferensen där platsutvecklare från hela landet möts för att lyssna till inspirerande föreläsningar och nätverka med likasinnade. Bolaget Placebrander anordnar evenemanget. Under kvällen den 5 september korades vinnarna i det nationella priset Placebrander of the Year med pompa och ståt. Priset premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring.
I den nya kategorin för kvarter, stadsdelar, byar, parker och fastigheter vann Castellum med den tidigare myndighetsbyggnaden som på ett imponerande vis har omvandlats till den moderna och hållbara mötesplatsen Werket. Region Gotland tog hem segern i kategorin för kommuner, regioner och destinationer, med sin uppmärksammade kampanj Ugly Lawns, som har lyft fram vikten av hållbar vattenanvändning på ön.
Werket – här händer du
Tävlande organisation: Castellum
Byrå: Yellon
Kategori: Kvarter, stadsdelar, byar, parker och fastigheter.Det som idag är Werket var för några år sedan en sluten myndighetsbyggnad som få personer visste om. När det stora huset på 25 000 kvadratmeter blev vakant stod Castellum inför möjligheten att erbjuda staden en ny mötesplats.
Temat genom hela byggprocessen har varit återbruk och det är synligt överallt. Fasadglas har blivit receptionsdisk, barkborreskadat trä har blivit möbler och spillbitar från trä har format en mur.
Här finns idag coworking-ytor, flexibla, traditionella kontor och en rad serviceverksamheter såsom gym, café och den hyllade restaurangen Carotte X Werket. Att företag vill finnas här är ett tydligt kvitto på att Castellum har nått sitt mål – att bli Jönköpings nya mötesplats.
Juryns motivering för Werket lyder:
”En inspirerande förvandling som visar vägen för hållbara och nytänkande lösningar. Den röda tråden är grön – här har inget gått till spillo och gammalt har blivit till nytt. Den tidigare slutna myndighetsbyggnaden har omvandlats till en attraktiv och vibrerande mötesplats. Här serveras ett färgsprakande smörgåsbord av coworking, kontor och en mängd andra servicefaciliteter som sätter guldkant på besökarnas vardag.”
Ugly Lawns
Tävlande organisation: Region Gotland
Byrå: Differ Agency
Kategori: Kommuner, regioner och destinationerPå somrarna brottas Gotland med mycket låga grundvattennivåer samtidigt som befolkningen fördubblas. Lösningen: Med humor och kreativitet har Gotland utmanat den traditionella normen om gröna gräsmattor och uppmuntrat till ett mer medvetet beteende kring vattenförbrukning.
Tävlingen ”The Worlds Ugliest Lawn” fångade snabbt världens uppmärksamhet och inspirerade till global handling. Med endast 12 000 kronor i mediaköp har kampanjerna haft en räckvidd på 2,1 miljarder – och förutom den massiva spridningen har kampanjen hyllats av både EU och OECD. Men viktigast av allt – öns vattenförbrukning har minskat med 6,4% sedan 2021.
Juryns motivering för Ugly Lawns lyder:
”Med humor och kreativitet har detta tävlingsbidrag utmanat traditionella normer och uppmuntrat till ett mer klimatmedvetet och resurseffektivt beteende världen över. De har på ett unikt sätt gjort fult till något fint och tack vare det fått en massiv spridning och positiva reaktioner internationellt. Tävlingen har satt den populära ön i rampljuset – ännu en gång.”
Hederspris till en arena med framtidstro
Juryn beslutade även att dela ut ett hedersomnämnande till insatsen ”Containerparken | Kruttornet Visby” med motiveringen:
”Hållbara lösningar och välkomnande mötesplatser är framtiden. Genom att nyfiket utforska hur faktisk förändring kan ske har de skapat en lustfylld ingång till hållbarhetsfrågan och fått fler att engagera sig i den samhälleliga utvecklingen. Byggt på återvunnet material blev platsen ett skyltfönster som öppnar dörrar till en grönare framtid. Detta tävlingsbidrag har utvecklat en arena med framtidstro där såväl bofasta som inresta känner sig inkluderade under världens största demokratiska träffpunkt – något som inte har varit en självklarhet tidigare.”
Här kan ni läsa mer om Placebrander på Turismnytt.
- Text: Emma Bernholtz/Placebrander
- Foto: Fotografelia.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 52 -24
Inte så mycket men mest i kategorierna Konstateranden/Beslut/Rapporter samt Personal och dessutom en del under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering för hundar på nyårsafton
Under nyårsnatten öppnar flygplatserna Arlanda, Malmö och Landvetter upp gratis långtidsparkering för hundar och deras ägare.
-
Liseberg lanserar ”Barnens Nyår” – ett magiskt firande för de yngre
i år sätter Liseberg barnens firande i fokus. Den 31 december hålls "Barnens Nyår" – ett färgsprakande nyårsfirande i Kaninlandet.
-
Ny destinationschef till Stöten i Sälen – Tomas Berg
Tomas Berg är nu tillbaka i Stöten i Sälen efter tre år som destinationschef för Skistar Sälen och som teknisk chef i Kläppen.
-
Höga Kusten: Tack för ett fint 2024 – och välkommen 2025!
När vi alla nu avslutar 2024, ser destinationsbolaget i Höga Kusten tillbaka på ett år fyllt av utveckling, framgång och nyläge.
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen börjar växa sig stark
-
Fem gör upp om STF:s hållbarhetsinitiativ 2024
Ett hotell, en herrgård, ett vandrarhem, en fjällstation och en lokalavdelning tävlar om STF:s pris Årets hållbarhetsinitiativ.
-
Varför ditt hotellteam inte får missa Global Revenue Forum 2025
Den 30 januari 2025 är det dags igen för Global Revenue Forum i Stockholm. Men varför ska just ditt hotellteam delta?
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
ReseMässan Stockholm är Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen och arrangeras 2025 för andra gången. Det ...
-
Varför ditt hotellteam inte får missa Global Revenue Forum 2025
Den 30 januari 2025 är det dags igen för Global Revenue Forum (GRF) i Stockholm – den självklara mötesplatsen för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Boende och Transport/Inf...
-
Fem gör upp om STF:s hållbarhetsinitiativ 2024
Ett hotell, en herrgård, ett vandrarhem, en fjällstation och en lokalavdelning tävlar om att vinna Svenska Turist...
-
-
Gästbloggare
-