-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart under Placebranders Day i Jönköping den 5 september. Båda aktörerna har på ett kreativt sätt skapat goda förutsättningar för framtidens hållbara platser.
Premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring
Placebranders Day är konferensen där platsutvecklare från hela landet möts för att lyssna till inspirerande föreläsningar och nätverka med likasinnade. Bolaget Placebrander anordnar evenemanget. Under kvällen den 5 september korades vinnarna i det nationella priset Placebrander of the Year med pompa och ståt. Priset premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring.
I den nya kategorin för kvarter, stadsdelar, byar, parker och fastigheter vann Castellum med den tidigare myndighetsbyggnaden som på ett imponerande vis har omvandlats till den moderna och hållbara mötesplatsen Werket. Region Gotland tog hem segern i kategorin för kommuner, regioner och destinationer, med sin uppmärksammade kampanj Ugly Lawns, som har lyft fram vikten av hållbar vattenanvändning på ön.
Werket – här händer du
Tävlande organisation: Castellum
Byrå: Yellon
Kategori: Kvarter, stadsdelar, byar, parker och fastigheter.Det som idag är Werket var för några år sedan en sluten myndighetsbyggnad som få personer visste om. När det stora huset på 25 000 kvadratmeter blev vakant stod Castellum inför möjligheten att erbjuda staden en ny mötesplats.
Temat genom hela byggprocessen har varit återbruk och det är synligt överallt. Fasadglas har blivit receptionsdisk, barkborreskadat trä har blivit möbler och spillbitar från trä har format en mur.
Här finns idag coworking-ytor, flexibla, traditionella kontor och en rad serviceverksamheter såsom gym, café och den hyllade restaurangen Carotte X Werket. Att företag vill finnas här är ett tydligt kvitto på att Castellum har nått sitt mål – att bli Jönköpings nya mötesplats.
Juryns motivering för Werket lyder:
”En inspirerande förvandling som visar vägen för hållbara och nytänkande lösningar. Den röda tråden är grön – här har inget gått till spillo och gammalt har blivit till nytt. Den tidigare slutna myndighetsbyggnaden har omvandlats till en attraktiv och vibrerande mötesplats. Här serveras ett färgsprakande smörgåsbord av coworking, kontor och en mängd andra servicefaciliteter som sätter guldkant på besökarnas vardag.”
Ugly Lawns
Tävlande organisation: Region Gotland
Byrå: Differ Agency
Kategori: Kommuner, regioner och destinationerPå somrarna brottas Gotland med mycket låga grundvattennivåer samtidigt som befolkningen fördubblas. Lösningen: Med humor och kreativitet har Gotland utmanat den traditionella normen om gröna gräsmattor och uppmuntrat till ett mer medvetet beteende kring vattenförbrukning.
Tävlingen ”The Worlds Ugliest Lawn” fångade snabbt världens uppmärksamhet och inspirerade till global handling. Med endast 12 000 kronor i mediaköp har kampanjerna haft en räckvidd på 2,1 miljarder – och förutom den massiva spridningen har kampanjen hyllats av både EU och OECD. Men viktigast av allt – öns vattenförbrukning har minskat med 6,4% sedan 2021.
Juryns motivering för Ugly Lawns lyder:
”Med humor och kreativitet har detta tävlingsbidrag utmanat traditionella normer och uppmuntrat till ett mer klimatmedvetet och resurseffektivt beteende världen över. De har på ett unikt sätt gjort fult till något fint och tack vare det fått en massiv spridning och positiva reaktioner internationellt. Tävlingen har satt den populära ön i rampljuset – ännu en gång.”
Hederspris till en arena med framtidstro
Juryn beslutade även att dela ut ett hedersomnämnande till insatsen ”Containerparken | Kruttornet Visby” med motiveringen:
”Hållbara lösningar och välkomnande mötesplatser är framtiden. Genom att nyfiket utforska hur faktisk förändring kan ske har de skapat en lustfylld ingång till hållbarhetsfrågan och fått fler att engagera sig i den samhälleliga utvecklingen. Byggt på återvunnet material blev platsen ett skyltfönster som öppnar dörrar till en grönare framtid. Detta tävlingsbidrag har utvecklat en arena med framtidstro där såväl bofasta som inresta känner sig inkluderade under världens största demokratiska träffpunkt – något som inte har varit en självklarhet tidigare.”
Här kan ni läsa mer om Placebrander på Turismnytt.
- Text: Emma Bernholtz/Placebrander
- Foto: Fotografelia.
-
Hur har sommaren varit på Marinmuseum i Karlskrona
Marinmuseum i Karlskrona rapporterar en välbesökt sommar. Ett fullspäckat program har lockat nästan 115 000 besökare.
-
Svenska Regionala Flygplatser – Inte bara Bromma som är hotat
När BRA lämnar Bromma blir fyra orter utan flygförbindelser. Men det finns sätt att rädda inrikesflyget enligt SRF.
-
Svenska vingårdar levererar vin av högsta kvalitet
Svenska vingårdar imponerar Europa! Ett svenskt vin fick högsta betyg av internationella experter under Swedish Wine Tasting.
-
Höga Kusten utsedd till Årets Destination Sverige 2024
Höga Kusten tog hem priset som "Årets Destination Sverige" under Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping den 11-15 september.
-
Melodifestivalen 2025 – klart att Jönköping blir en av turnéstäderna
Melodifestivalen 2025 närmar sig med stormsteg och det står nu klart att Jönköping blir en av turnéstäderna.
-
Flygbolaget BRA ingår ett långsiktigt avtal med SAS
Flygbolaget BRA har ingått ett avtal som innebär att de efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS.
-
Svenska konferensanläggningar i framkant enligt ny global rapport
IACC:s rapport visar att svenska konferensanläggningar står sig bra globalt inom flera områden. Såsom natur och hållbarhet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, Skövdebor, Skaraborgare och nyf...
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
Fjällturismföretaget SkiStar presenterar inför vintersäsongen en rad spännande nyheter som stärker både skidupple...
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
I början av september var det så dags för Placebranders Day igen, i år på nya spektakulära Science Park Towers i ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende och Evene...
-
-
Gästbloggare
-