-
Brändön Lodge använder lokalsamhällets kraft och stärker platsen
Två pensionerade barnmorskor som städerskor? ”Självklart” tänkte Göran Widén när han fick frågan. Brändön Lodge är ett av Luleås både största och äldsta besöksnäringsföretag. Här har man räknat ut hur man använder lokalsamhällets kraft och bidrar till social hållbarhet.
Köpte anläggningen tillsammans med två kusiner
Göran Widén har skärgården i blodet. Med en mamma från Brändön och en pappa från Persön har han alltid haft nära till kobbar och skär. För 25 år sedan köpte han konferensanläggningen på Brändön tillsammans med två av sina kusiner.
”Det var både snabbt, dumdristigt och handlade egentligen om en nostalgisk vision om att platsen var värd ett bättre öde.”
Tre år in valde en av kusinerna att hoppa av för att flytta till Stockholm och bli operasångare. Kvar blev Göran Widén och Johan Björklund som fortfarande driver anläggningen.
”Vi hade bra drag redan från de första vintermånaderna och tog då framför allt emot lokala företag för konferenser. Med åren utvecklade vi verksamheten och fick fler internationella företagsgäster och därefter även privata gäster.” Säger Göran.
Lokal arbetskraft – ung som gammal
Men hur gick det då till när två pensionerade systrar anslöt till personalstyrkan?
”Vi har alltid jobbat med lokal arbetskraft. Våra första medarbetare i köket var Minett och Greta som bor på Brändön och har jobbat med matlagning hela livet. Nästan varenda ungdom i de angränsande byarna har börjat sin yrkeskarriär här, i servisen eller som guide. De som jobbade här när vi började driva verksamheten har nu vuxit upp och är bankdirektörer, revisorer och ingenjörer.”
För 10 år sedan blev Göran kontaktad av två systrar. Marta och Sigrid var båda pensionerade barnmorskor och kände att de hade mycket kvar att ge. De sa: ”nog måste du ha något för oss att göra, kan vi inte få städa?”.
”Det var så det började, och nu har det blivit ett koncept där vi har flera pensionerade damer i personalstyrkan och en ständig naturlig nyrekrytering. De skrattar och har roligt och får en meningsfull sysselsättning och ett nytt sammanhang. Den äldsta damen är kring 80, så på firmafesterna har vi en väldig spridning i åldrarna.” Säger Göran. ”Det är fint att se samspelet över generationsgränserna och fint att kunna ge tillbaka till de äldre som fortfarande vill jobba och har mer att ge. Dessa damer gör sitt jobb med kärlek och har en känsla för platsen.”
En souvenirbutik helt utan importerad plast
Vissa damer ur städstyrkan gör mer än att bara städa. De bidrar med produkter till souvenirbutiken. Här kommer du nämligen aldrig att hitta importerad plast från utlandet. Här vill Göran och hans gäng ge besökaren möjlighet att köpa hem lokala produkter som tillverkats på platsen. Aina är exempelvis en hejare på att sticka och stickar vantar som turister kan köpa – något som visat sig vara ett lyckat koncept.
”Våra besökare är mer än villiga att betala lite extra för produkter som är lokalproducerade. Vi jobbar just nu med att utveckla detta ännu mer så att vi kan presentera människorna bakom hantverket. Senast idag hade jag möte med en konstnärsgrupp från byn som blev eld och lågor över möjligheten till samarbete.”
Snart kan du alltså, förutom vantar, även köpa keramik och tavlor i Brändöns souvenirbutik. Och har du tur springer du på människan bakom hantverket på anläggningen. Kanske var det hon som ställde i ordning ditt rum innan du kom?
Arbetstillfällen har givit fem nya invånare till Luleå och Brändön
Många besöksnäringsföretag använder säsongsarbetare. Det är en förutsättning när mängden gäster varierar stort mellan säsongerna. För Göran Widén är pre-boarding en självklarhet. Det betyder att den som ska komma hit och jobba vinter får en introduktion redan i augusti/september för att vara beredd på hur livet som säsongsarbetare på Brändön kommer att bli.
För att ge medarbetarna en så bra introduktion som möjligt har han nu lämnat ansvaret till Jolien från Belgien. Jolien gjorde sin första säsong på Brändön i vintras och valde att stanna kvar.
”Eftersom Jolien nyligen gått igenom introduktionen har hon färskt i minnet vad som var bra och vad som kan göras bättre. Så nu får hon hjälpa mig att utveckla pre-boarding-konceptet. Det är väldigt roligt att vi får hit folk som är engagerade och som väljer att bo kvar. Vi har hittills bidragit med fem nya invånare, där tre är från Belgien och två från södra Sverige. Även bland de som inte väljer att bo kvar är det många som kommer tillbaka säsong efter säsong.”
Har kanske närområdets mest aktiva byautvecklingsförening
För en man som Göran Widén står det sällan still. Han har fler idéer om hur han kan utveckla verksamheten och engagera lokalsamhället.
”Vi har kanske närområdets mest aktiva byautvecklingsförening där ordföranden engagerar unga att vara med i allt från att rusta bagarstugor till att underhålla naturstigar. Jag ska försöka väcka deras entreprenörsanda så att de kan tjäna pengar på sitt driv. De kan till exempel komma och sälja grillad korv på våra norrskensturer eller komma med andra kreativa produkter till turister eller företag.” Säger Göran. ”Jag tror att det kan leda till att fler väljer att stanna kvar efter studenten, när de ser på sin plats på ett nytt sätt och förstår att folk från hela världen vill komma hit.”
En generös guidebok till Norrbottens skärgård
Göran Widén gav tidigare i år ut boken Guidehandbok till Bottenvikens skärgård tillsammans med Göran Wallin. I boken delar de generöst med sig av inspiration och fakta till den som vill utveckla aktiviteter och upplevelser i Norrbottens skärgård.
”Världen är stor nog för att många kan jobba här ute och vår skärgård förtjänar mer uppmärksamhet.” Säger Göran. ”Nästa steg blir en andra bok där vi går från fakta och historik till människorna. Vi vill samla berättelser från lokalbefolkningen.”
Vinnare av Årets Guldkorn på Luleå Business Awards
Brändön Lodge vann tidigare i år Årets Guldkorn på Luleå Business Awards. Motivering till vinsten löd:
”Genom att under lång tid varit en stor föregångare i sin bransch och en föredömlig ambassadör för regionen i allmänhet och Luleå i synnerhet. Genom sitt arbete med mänskliga möten har de bidragit till att ta världen till Luleå, och Luleå till världen – precis vad vi tycker uppfyller alla förväntningar på vad Årets Guldkorn ska vara.”
Här kan ni läsa mer om Swedish Lapland Visitors Board på Turismnytt.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Håkan Stenlund, Swedish Lapland Visitors Board
-
Hur har sommaren varit på Marinmuseum i Karlskrona
Marinmuseum i Karlskrona rapporterar en välbesökt sommar. Ett fullspäckat program har lockat nästan 115 000 besökare.
-
Svenska Regionala Flygplatser – Inte bara Bromma som är hotat
När BRA lämnar Bromma blir fyra orter utan flygförbindelser. Men det finns sätt att rädda inrikesflyget enligt SRF.
-
Svenska vingårdar levererar vin av högsta kvalitet
Svenska vingårdar imponerar Europa! Ett svenskt vin fick högsta betyg av internationella experter under Swedish Wine Tasting.
-
Höga Kusten utsedd till Årets Destination Sverige 2024
Höga Kusten tog hem priset som "Årets Destination Sverige" under Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping den 11-15 september.
-
Melodifestivalen 2025 – klart att Jönköping blir en av turnéstäderna
Melodifestivalen 2025 närmar sig med stormsteg och det står nu klart att Jönköping blir en av turnéstäderna.
-
Flygbolaget BRA ingår ett långsiktigt avtal med SAS
Flygbolaget BRA har ingått ett avtal som innebär att de efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS.
-
Svenska konferensanläggningar i framkant enligt ny global rapport
IACC:s rapport visar att svenska konferensanläggningar står sig bra globalt inom flera områden. Såsom natur och hållbarhet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, Skövdebor, Skaraborgare och nyf...
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
Fjällturismföretaget SkiStar presenterar inför vintersäsongen en rad spännande nyheter som stärker både skidupple...
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
I början av september var det så dags för Placebranders Day igen, i år på nya spektakulära Science Park Towers i ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende och Evene...
-
-
Gästbloggare
-