-
Premiär för det gröna tåget – MTRX byter namn till VR
Den 26 augusti bytte MTRX namn till VR och det första gröna VR-snabbtåget avgick från Stockholms centralstation till Göteborg. Namnbytet sker sedan den finska statliga tågoperatören VR köpte MTRX tidigare i år.
Jämfört med Sverige har finländare en mer positiv syn på tågresande, visar en undersökning från analysföretaget Nepa. Och medan finländare vill öka sitt tågresande är situationen den motsatta i Sverige. Det vill VR ändra på.
Kommer att känna igen den höga punktlighet som MTRX är känd för
För resenärerna innebär förändringen att de ska börja hålla utkik efter ett grönt tåg på plattformen. Samtidigt har en ny webbplats för biljettköp och trafikinformation lanserats på www.vrresa.se. Samtliga tåg väntas ha fått sitt nya gröna utseende senare i höst.
“Som VR kommer vi att fortsätta växa på sträckan Stockholm-Göteborg.” Säger Filip Thunell, VD för VR Snabbtåg Sverige. “Resenärerna kommer att känna igen allt som vi är kända för, såsom vår goda service och höga punktlighet. Det nya är att vi heter VR, att våra tåg kommer att vara gröna samt att vi kommer att använda oss av VR:s långa erfarenhet för att ytterligare utveckla upplevelserna för resenärerna.”
Som ett steg i sin nordiska expansion slutförde den finländska trafikoperatören VR sitt förvärv av snabbtåget MTRX i maj i år. Sedan dess har förändringsarbetet pågått.
Svenska resenärers bild av tågresor påverkas av höga priser och förseningar
Det första gröna VR-tåget hade premiär igår och gick från Stockholms centralstation till Göteborgs centralstation. På vägen gjorde tåget de ordinarie stoppen i Katrineholm, Skövde, Herrljunga och Alingsås. Trafiken fortsätter i samma omfattning som tidigare med 126 avgångar per vecka. Vilket är en dryg tredjedel av alla snabbtågsavgångar på sträckan.
“Vi behåller allt som gjort MTRX till tågresenärernas favorit åtta år i rad tack vare alla engagerade MTRX-medarbetare.” Säger Elisa Markula, VD för VR Group. “Samtidigt ska vi fortsätta att utveckla tågresandet i Sverige. Våra mätningar visar att svenskar är mer negativt inställda till tågresande i allmänhet än i Finland, och att de svenska resenärernas bild av tågresor påverkas av höga priser, inställda tåg och förseningar. Den här negativa upplevelsen tror vi att vi kan förbättra och skapa en mer positiv attityd till tåg.”
MTRX har under åtta års tid haft de nöjdaste tågresenärerna i Sverige, enligt Svenskt Kvalitetsindex. I årets mätning var MTRX till och med det mest populära reseföretaget överhuvudtaget.
Tågresande uppfattas inte lika positivt i Sverige som det görs i Finland
Precis som MTRX har även VR ett mycket gott anseende bland resenärerna hemma i Finland, enligt en undersökning av analysföretaget Nepa. Undersökningen, som är genomförd både i Sverige och i Finland, visar också att tågresandet i Sverige inte uppfattas lika positivt som i Finland. I Sverige överväger 61 procent möjligheten att ta tåget vid längre resor medan motsvarande siffra i Finland är 64 procent. Dessutom säger svenskarna att de vill åka tåg i mindre omfattning framöver. När det gäller inrikes långdistansresor med tåg så planerar 12 procent av svenskarna att resa mindre med tåg och bara 7 procent vill resa mer. Motsvarande siffror i Finland är att 8 procent vill resa mer med tåg och bara 5 procent vill resa mindre.
“Det är med nöjda resenärer som vi kan få fler att välja tåget, vilket inte minst är viktigt ur hållbarhetssynpunkt. Erfarenheten i Finland och även från MTRX här i Sverige visar att det absolut går att få nöjda tågresenärer. Faktum är att Sverige och Finland är ganska lika som tågländer, både när det gäller väderförhållanden och infrastruktur samt i resmönster och punktlighet.” Säger Elisa Markula
Undersökningen genomfördes av analysföretaget Nepa i Sverige och Finland under januari och februari 2024. Totalt intervjuades 1027 personer i Sverige och 1014 personer i Finland.
VR:s kundnöjdhet är högre än de flesta reseföretag i Sverige och Finland
MTRX, som nu blir VR, har länge haft en bättre punktlighet på sträckan Stockholm-Göteborg än annan trafik. Under första halvåret 2024 var punktligheten 71 procent, vilket är 8 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan. Det beror framför allt på att punktligheten sedan starten har prioriterats högt i företagets alla delar, hela vägen från trafikplaneringen till lokförare och servicevärdar. Dessutom är tågen moderna och väl anpassade för det nordiska klimatet.
Marknaden för kommersiell fjärrtågstrafik i Sverige är ungefär dubbelt så stor som i Finland. Det är därför en intressant marknad för VR. Under de senaste åren har bolaget förändrats från att vara en statlig tågoperatör med verksamhet enbart i Finland till en kommersiell aktör på den konkurrensutsatta nordiska trafikmarknaden, där reseupplevelsen är en avgörande konkurrensfaktor. VR har även sedan 2022 etablerat sig inom upphandlad kollektivtrafik i Sverige. Exempelvis blev det nyligen klart att de kommer att driva trafiken åt Norrtåg AB.
VR:s NPS-värde, som mäter kundnöjdhet, ligger i Finland på +20. Vilket är högre än de flesta reseföretag, såväl i Sverige som i Finland.
Här kan ni läsa mer om MTRX på Turismnytt.
- Text: VR/MTRX
- Foto: VR/Johan Dirfors
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den svenska röda stugan med sina ...
-
-
Gästbloggare
-