-
Stort intresse för skidsemester – SkiStar inleder säsongsrekryteringen för vintern
Efter en framstående vintersäsong med över 6,1 miljoner skiddagar – det högsta antalet i företagets historia – och ett rekordantal elever i skidskolan, inleder nu fjällturismbolaget SkiStar rekryteringen av säsongsmedarbetare inför vintern.
Som en av Skandinaviens främsta arbetsgivare för unga och rankad bland topp 10 Karriärsföretagen 2024, står SkiStar redo att rekrytera närmare 2 500 medarbetare till fjälldestinationerna: Sälen, Åre, Vemdalen, Trysil och Hemsedal.
Ett nytt arbete för att öka mångfalden inom organisationen
Under det gångna året har SkiStar fokuserat på att förbättra rekryteringskvaliteten genom att initiera ett nytt arbete för att öka mångfalden inom organisationen. Detta har skett genom värdeskapande aktiviteter i socioekonomiskt utsatta områden runt storstadsregioner. Såsom samarbeten med Fryshuset och Jobbtorg Unga i Stockholm.
SkiStar fortsätter nu arbetet genom fokus på gymnasieskolor i närområden till fjälldestinationerna. Målet är att etablera en starkare relation mellan unga och fjällbolaget. Vilket i förlängningen ska möjliggöra ökad mångfald i rekryteringen av nyanställda till företaget.
Vid en framgångsrik rekryteringsträff i maj i Hammarbybacken, Stockholm, deltog över 300 ungdomar. Varav 100 genomgick framgångsrika intervjuer och flera är nu aktuella för fjälljobb i vinter.
Vill öppna dörrar till arbetslivet för fler unga i samhället
Att öka mångfalden inom företaget och branschen är av största vikt. Detta för att säkerställa framtida kompetensförsörjning, öka medarbetarnöjdheten, främja integration och bidra till en mer innovativ och hållbar verksamhet.
”Vi är nöjda med de framsteg vi har gjort på kort tid i vårt mångfaldsarbete, vilket gör det möjligt för oss att välkomna en bredare grupp av talanger till våra destinationer.” Säger Camilla Sundqvist, HR-direktör på SkiStar. ”Vår satsning är inriktad på att initiera fler relationsbyggande aktiviteter, både på kort och lång sikt. Särskilt i områden där kännedomen om fjälljobb är låg och relationen till oss som arbetsgivare är svag. Vi vill öka mångfalden och öppna dörrar till arbetslivet för fler unga i samhället.”
Inför vintersäsongen söks nära 2 500 medarbetare
Inför den kommande vintersäsongen söks nära 2 500 medarbetare. Bland annat skidinstruktörer, receptionsmedarbetare, skidpatrull, personal till skiduthyrning, vaktmästare samt olika positioner inom lodge- och hotellverksamheten, inklusive serveringspersonal och kockar.
Fjällbolaget erbjuder unika möjligheter för de som önskar kombinera sin passion för skidåkning och service med möjlighet till ett första steg in i arbetslivet.
”I våras fick vi äran att bli utsedda till en av de tio bästa arbetsgivarna för unga i en nationell undersökning bland Sveriges ekonomistudenter. Vi är oerhört glada och stolta och utmärkelsen speglar vårt engagemang för att skapa en inspirerande och stödjande arbetsmiljö där medarbetare ges möjlighet att växa och utvecklas.” Avslutar Camilla Sundqvist.
Fakta:
Antal anställda helår: ca 600
Antal säsongstjänster per destination:
Sälen: 850
Vemdalen: 300
Åre: 450
Hemsedal: 200
Trysil: 550Rekryteringsprocessen pågår från den 15 augusti-5 september och ansökan görs via skistar.com/jobb.
Här kan ni läsa mer om SkiStar på Turismnytt.
- Text: SkiStar
- Foto: SkiStar
-
Höga Kusten utsedd till Årets Destination Sverige 2024
Höga Kusten tog hem priset som "Årets Destination Sverige" under Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping den 11-15 september.
-
Melodifestivalen 2025 – klart att Jönköping blir en av turnéstäderna
Melodifestivalen 2025 närmar sig med stormsteg och det står nu klart att Jönköping blir en av turnéstäderna.
-
Flygbolaget BRA ingår ett långsiktigt avtal med SAS
Flygbolaget BRA har ingått ett avtal som innebär att de efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS.
-
Svenska konferensanläggningar i framkant enligt ny global rapport
IACC:s rapport visar att svenska konferensanläggningar står sig bra globalt inom flera områden. Såsom natur och hållbarhet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, Skövdebor, Skaraborgare och nyf...
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
Fjällturismföretaget SkiStar presenterar inför vintersäsongen en rad spännande nyheter som stärker både skidupple...
-
-
Gästbloggare
-