-
Swedish Lapland – en unik satsning på norrbottnisk matkultur
Norrbottnisk matkultur har många unika värden som moderna konsumenter efterfrågar. Inte minst inom områden som hållbarhet, kvalitet och hantverksmässighet. För att skapa bättre förutsättningar för både producenter och företagare inom besöksnäringen att berätta om de värdena för sina kunder genomförs nu en unik satsning.
”Vi gör fantastisk mat i Norrbotten, varje dag, hela året – det pratar vi inte tillräckligt om. Vår förhoppning är att den här satsningen ska bygga grunden för vår gemensamma stolthet och göra så att fler känner sig trygga att berätta mer om hur bra vi faktiskt är.” Säger Pelle Johansson, matkonsulent på Hushållningssällskapet.
Ska hjälpa företagare från branschen att hitta nya möjligheter
Pelle är en del av den grupp som beviljats medel för samarbetsprojektet Polarterroir I. Där ska den regionala livsmedelsstrategin Nära Mat, Hushållningssällskapet, Swedish Lapland Visitors Board samt Piteå kommun hjälpas åt att ta fram en terroiratlas för Norrbotten. Det är en kunskapsbas om hur, var och varför norrbottnisk mat tillverkas och påverkas av regionens specifika kulinariska arv, klimatmässiga förutsättningar, traditioner och ett flertal andra faktorer.
Terroiratlasen ska också hjälpa företagare från olika led i livsmedelsbranschen att hitta nya möjligheter till samarbeten, produktutveckling och innovation. Samtidigt som den kan rikta landsbygdsföretagen i Norrbotten mot målgrupper med matupplevelsen som reseanledning.
”Tillsammans skapar vi en ökad nyfikenhet för vår unika matscen och vår kultur som vi vet att många resenärer efterfrågar idag.” Fortsätter Annika Fredriksson på Swedish Lapland Visitors Board.
Bidrar till en mer hållbar utveckling av landsbygden
Ett ökat samspel mellan besöksnäringen och lokala livsmedelsproducenter inom primärproduktion och förädling bidrar till en mer hållbar utveckling av landsbygden. Samt skapar nya möjligheter för näringarna att utveckla sina verksamheter. Att dela norrbottnisk matkultur och skapa intresse för det gynnar hela landskapet.
”Projektet är ett viktigt steg för att stärka regionens livsmedelsproduktion och matkultur, vilket på sikt kan bidra till en ökad livsmedelsförsörjning.” Säger Malin Naess på Nära Mat.
Jessica Lindberg från Piteå kommun håller med och tillägger: ”Jag ser fram emot att arbeta tillsammans för både Piteås och Norrbottens livsmedelsindustri och besöksnäring.”
Fakta Polarterroir I
Projektet finansieras av Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling med 1 155 819 kronor. Slutdatum är 30 mars 2026. Polarterroir I genomförs i samarbete mellan följande parter:
◆ Piteå kommun.
◆ Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten.
◆ Länsstyrelsen i Norrbotten via regionala livsmedelsstrategin Nära Mat.
◆ Swedish Lapland Visitors Board.Här kan ni läsa mer om Swedish Lapland på Turismnytt.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Håkan Stenlund
-
Hur har sommaren varit på Marinmuseum i Karlskrona
Marinmuseum i Karlskrona rapporterar en välbesökt sommar. Ett fullspäckat program har lockat nästan 115 000 besökare.
-
Svenska Regionala Flygplatser – Inte bara Bromma som är hotat
När BRA lämnar Bromma blir fyra orter utan flygförbindelser. Men det finns sätt att rädda inrikesflyget enligt SRF.
-
Svenska vingårdar levererar vin av högsta kvalitet
Svenska vingårdar imponerar Europa! Ett svenskt vin fick högsta betyg av internationella experter under Swedish Wine Tasting.
-
Höga Kusten utsedd till Årets Destination Sverige 2024
Höga Kusten tog hem priset som "Årets Destination Sverige" under Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping den 11-15 september.
-
Melodifestivalen 2025 – klart att Jönköping blir en av turnéstäderna
Melodifestivalen 2025 närmar sig med stormsteg och det står nu klart att Jönköping blir en av turnéstäderna.
-
Flygbolaget BRA ingår ett långsiktigt avtal med SAS
Flygbolaget BRA har ingått ett avtal som innebär att de efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS.
-
Svenska konferensanläggningar i framkant enligt ny global rapport
IACC:s rapport visar att svenska konferensanläggningar står sig bra globalt inom flera områden. Såsom natur och hållbarhet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, Skövdebor, Skaraborgare och nyf...
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
Fjällturismföretaget SkiStar presenterar inför vintersäsongen en rad spännande nyheter som stärker både skidupple...
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
I början av september var det så dags för Placebranders Day igen, i år på nya spektakulära Science Park Towers i ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende och Evene...
-
-
Gästbloggare
-