-
Erfaren mönsterdesigner bakom affischen för Kulturnatten 2024
Mönsterdesignern Johanna Roos har skapat årets affisch för Kulturnatten i Norrköping. Affischen är inspirerad av stadens karaktäristiska husfasader som Johanna själv tycker är så vackra. Hon har idag ateljé i Kulturkvarteret Hallarna.
”Det har varit ett ärofyllt uppdrag att formge årets affisch. Det var inget jag hade trott när jag flyttade hit 2010. Norrköpings vackra, pampiga och charmiga gamla hus, strömmen som går genom staden, kulturlivet och människorna inspirerar och betyder mycket för mig. Jag är väldigt glad och stolt över att ha fått ta fram årets affisch.” Säger konstnären Johanna Roos.
Under tre dagar och tre kvällar fyller kulturen hjärtat av Norrköping och utanför city under Kulturnatten 2024. Från fredag den 27 september till söndag den 29 september kommer kulturutövare av alla möjliga slag skapa, öppna upp och uppträda.
Konstnären Johanna Roos har skapat årets affisch
Den 14 mars publicerade Upplev Norrköping en öppen ansökan efter en konstnär, formgivare eller illustratör med anknytning till Norrköping som ville ta sig an det fina uppdraget. Kravspecifikationen var kort – en skiss på affisch med texten “Kulturnatten i Norrköping 27-29 september 2024”, konstnärlig utbildning eller erfarenhet och anknytning till Norrköping.
Nu är det klart vem som skapar årets affisch! Konstnären heter Johanna Roos och hon flyttade från Eskilstuna till Norrköping 2010. Johanna har jobbat som grafisk designer och mönsterdesigner i Norrköping i över 16 år. Både som anställd och nu sedan sex år tillbaka som frilans på heltid. Många av hennes mönsteruppdrag har hon fått från företag i Norrköping, däribland Stadium, Newport och MWH.
”Mönster är det jag sysslar mest med, både egna mönster och mönster på uppdrag från kund. Jag skapar oftast underlaget till mina mönster för hand, i akvarell, akryl, blyerts eller växtfärgning. Norrköping har alltid inspirerat mig med sina vackra husfasader och det har gjort att jag målat mycket husfasader från just Norrköping sedan min flytt till staden vid sidan av alla mönster.” Berättar Johanna.
Kombinerar husfasader i akvarell med ett mönster
Johannas tanke bakom affischens utseende är att kombinera hennes husfasader i akvarell med ett typiskt Johanna-mönster. Att låta husen vara bakgrunden och att ett organiskt mönster får ta för sig och flyta in i husfasaderna.
”Det skapar ett vackert djup och blir en tolkning av mig som formats och inspirerats mycket av Norrköpings husfasader i både målningarna och som mönsterdesigner.” Säger Johanna.
Johanna hyr ateljé i Kulturkvarteret Hallarna i Norrköping sedan fyra år tillbaka. Hon tipsar om att besöka just Kulturkvarteret Hallarna under Kulturnatten och specifikt använda hissen upp till ateljéerna – där finns nämligen mer av hennes konst! Vintern 2023 fick hon i uppdrag av Hallarnas ateljéförening att måla hissen. Resultatet blev färgstarkt och stormönstrat.
Vem som helst kan bidra till Kulturnattens innehåll
”Det känns så roligt att årets affisch är skapad av en framgångsrik mönsterdesigner eftersom Norrköping har en lång historia som textilstad. Hennes mönster är kända för den stora publiken men den här sidan av Johanna är norrköpingsborna inte lika vana vid. Historia möter nytänkande när hon inspireras och använder industrifasaderna i affischen. Vi är stolta över att få möjlighet att lyfta fram en riktigt kreativ stjärna och en fantastisk affisch!” Säger Clara Fyrberg, projektledare evenemang, Upplev Norrköping.
Destinationsbolaget Upplev Norrköping samordnar kommunikationen av kulturens evenemang. De tilldelar uppdraget att skapa Kulturnattens affisch och samlar därefter alla arrangemang som händer under Kulturnatten i ett tryckt program och en digital kalender. Vem som helst kan vara med och bidra till Kulturnattens innehåll. Det kan vara att visa upp sin föreningsverksamhet, uppträda eller anmäla en helt annat typ av arrangemang. Uppmaningen är ”tänk brett, smalt, nytt eller gammalt, tänk hur du vill”.
Här kan ni läsa mer om Norrköping på Turismnytt.
- Text: Upplev Norrköping
- Foto: Upplev Norrköping
-
Hur har sommaren varit på Marinmuseum i Karlskrona
Marinmuseum i Karlskrona rapporterar en välbesökt sommar. Ett fullspäckat program har lockat nästan 115 000 besökare.
-
Svenska Regionala Flygplatser – Inte bara Bromma som är hotat
När BRA lämnar Bromma blir fyra orter utan flygförbindelser. Men det finns sätt att rädda inrikesflyget enligt SRF.
-
Svenska vingårdar levererar vin av högsta kvalitet
Svenska vingårdar imponerar Europa! Ett svenskt vin fick högsta betyg av internationella experter under Swedish Wine Tasting.
-
Höga Kusten utsedd till Årets Destination Sverige 2024
Höga Kusten tog hem priset som "Årets Destination Sverige" under Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping den 11-15 september.
-
Melodifestivalen 2025 – klart att Jönköping blir en av turnéstäderna
Melodifestivalen 2025 närmar sig med stormsteg och det står nu klart att Jönköping blir en av turnéstäderna.
-
Flygbolaget BRA ingår ett långsiktigt avtal med SAS
Flygbolaget BRA har ingått ett avtal som innebär att de efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS.
-
Svenska konferensanläggningar i framkant enligt ny global rapport
IACC:s rapport visar att svenska konferensanläggningar står sig bra globalt inom flera områden. Såsom natur och hållbarhet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, Skövdebor, Skaraborgare och nyf...
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
Fjällturismföretaget SkiStar presenterar inför vintersäsongen en rad spännande nyheter som stärker både skidupple...
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
I början av september var det så dags för Placebranders Day igen, i år på nya spektakulära Science Park Towers i ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende och Evene...
-
-
Gästbloggare
-