-
Ny, digital Kalmarutbildning ska ge ännu bättre värdskap
Ett gott värdskap omfattar mer än ett bra bemötande och god service. Det kan också handla om att dela med sig av kunskap, svara på frågor och ge skräddarsydda tips. I början av juni lanserade Destination Kalmar en ny utbildning, som ska öka Kalmarkunskaperna hos dem som möter besökare i sina jobb.
En större satsning på att utveckla Kalmars värdskap
Destinationsutbildningen är en del av en större satsning på att utveckla Kalmars värdskap. Att skapa en oförglömlig upplevelse är ett av målen i Destinationsstrategi Kalmar. VIlket är den gemensamma färdplanen för alla aktörer som tillsammans utvecklar besöksnäringen i staden.
”Det är i det personliga mötet som vi verkligen har möjlighet att skilja oss från andra. Om alla som möter besökaren ger det där lilla extra, som gästen inte förväntar sig, kan vi ta värdskapet till en ny nivå. Vi vill att Kalmar ska erbjuda ett värdskap i världsklass.” Säger Stefan Johnson, turismchef, Destination Kalmar.
Vänder sig till alla som möter besökare i sina jobb
Utbildningen har tagits fram av Destination Kalmar, som har kartlagt behoven hos besöksnäringsföretagen. Den vänder sig till alla som möter besökare i sina jobb. Till exempel frontpersonal på Kalmars hotell, besöksmål, restauranger och kaféer.
”Besöksnäringsföretagen är oftast väldigt bra på service och bemötande. Vi kan hjälpa dem att lyfta värdskapet ett steg till genom att ge personalen kunskap om Kalmars historia och det utbud som finns av besöksmål, aktiviteter och evenemang. Ju fler vi är som kan berätta om Kalmar och vårt närområde ju nöjdare besökare får vi.” Säger Stefan Johnson.
Utbildningen innehåller så tidlös information som möjligt
Eftersom Kalmars utbud hela tiden utvecklas innehåller utbildningen så tidlös information som möjligt. Nyheter, aktuell evenemangsinformation, restaurangtips med mera finns istället på besökswebben kalmar.com. Där får frontpersonal nu en egen samlingssida för att de lättare ska kunna hålla sig uppdaterade och hitta information de kan ha nytta av i mötet med besökare.
Under sommaren kommer frontpersonalen också att få möjlighet att gå en stadsvandring i Kalmar.
”Vi möter väldigt många besökare varje dag och vill hjälpa dem att uppleva så mycket som möjligt under sina dagar i Kalmar. Där blir både utbildningen och webbplatsen ett bra stöd för oss, så att vi kan bli ännu bättre på att ge Kalmartips.” Säger Anette Söderström, hotelldirektör, First Hotel Witt.
Alla som vill öka sina Kalmarkunskaper är välkomna att genomföra den digitala destinationsutbildningen. Den finns här och det kostar ingenting att delta.
Här kan ni läsa mer om Kalmar på Turismnytt.
- Text: Destination Kalmar
- Foto: Alexander Hall
-
Marcus Ståhl – Reflektioner från Sommarhalland
Turismnytts gästbloggare Marcus Ståhl är mitt i en Sverigesemester och han delar här med sig av lite reflektioner från Halland.
-
Premiär för sommarturné med Ölands besökscenter
Ölands Besöksnäring genomför en unik sommarturné med besöksinfo ute på olika platser över hela ön under v 27-32.
-
Familjärt och kollegialt när r360 samlade till kundträff i Kläppen
Varje år genomför r360 en kundträff. De uppdaterar om vad som händer och ger möjlighet att nätverka. Turismnytt var med vid samlingen i maj.
-
Destination Östersund och Adeprimo lanserar Östersund AI-Locals
Den 3 juli lanserades pilotprojektet Ostersund.ai, ett samarbete mellan Destination Östersund och Adeprimo kring AI-drivna stadsguider.
-
MTRX har lanserat sin sommarlinje Stockholm-Ängelholm
MTRX har börjat att köra sina sommartåg från Stockholm och ned längs Västkusten. Nytt för i år är slutstationen Ängelholm.
-
Hertz Sverige och RedLocker på tabubrytande sommarturné
Hertz är stolta över att tillkännage ett betydelsefullt partnerskap med RedLocker, som tillhandahåller mensskyddsautomater.
-
SkiStar – Vita snuset på topplistan över vanligaste skräpet i fjällen
Det som glöms i snö kommer fram i tö. SkiStar har haft en skräpplockardag på sina destinationer i Sverige. Över 26 000 skräpföremål hittades.
-
Jönköping återigen utsedd till arrangör av Fair Play Cup
Småland-Blekinge Innebandyförbund har beslutat att återigen utse Jönköpings Innebandyklubb till arrangör av Fair Play Cup 2026-2028.
-
Kungliga Djurgården lyfts fram som global inspiration
Arbetssättet på Kungliga Djurgården lyfts i internationella "Destination Stewardship Report", där föregångare inom hållbar turism presenteras.
-
Nästa Gävle – nu har Järnvägsmuseet öppnat
Efter flera års renovering och utbyggnad slog Järnvägsmuseet i Gävle åter upp portarna för besökare den 29 juni.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm – Taylor Swifts konserter ökade välbefinnandet och genererade miljoner i turismekonomisk effekt
En ny studie från Handelshögskolan och Stockholm Business Region visar att stora evenemang – bas...
-
Kallbad utsett till ett svenskt immateriellt kulturarv – 8 av 9 EU-bad i Helsingborg godkända i år
Helsingborgs stad kan stolt meddela att kallbad har blivit inskrivet i Sveriges förteckning över immateriella kul...
-
Världsarv i Sverige – besök landets unika platser i sommar
Föreningen Världsarv i Sverige tipsar besökare om UNESCO:s 15 världsarv i Sverige. Ett världsarv...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Museer och utstä...
-
-
Gästbloggare
-