-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma tillbaka till normala nivåer. Men nu ser det ut att gå väldigt bra för Stockholm på den fronten.
I april startade kryssningssäsongen i staden som positionerar sig mer och mer som en hållbar premiumdestination. Totalt är 121 fartyg inbokade till och med oktober.
Kongressåret för Stockholm ser positivt ut
Den enorma kraften i det fysiska mötet är stark och det finns ett behov av att faktiskt ses för att ”innovera” tillsammans. Det märks i Stockholm då staden har bland annat sju stora kongresser inom life science inplanerade. Men också flera kongresser inom olika teknikområden. Här hittar ni alla inbokade under året.
Ett exempel är Nordbygg på Stockholmsmässan som lockade kring 50 000 besökare. Staden hade för första gången en egen monterplats för att kunna prata behovet av investeringar på 115 miljarder euro fram till 2040.
De globala kongresserna blir även ett fönster för att berätta ”The Stockholm stories”. De är viktiga dragkrafter för hela besöksnäringen, anläggningar och hotell i regionen.
Staden är en populär kryssningsdestination
Stockholm är en populär kryssningsdestination för internationella gäster såsom svenskar. Den 16 april startade kryssningssäsongen när AIDAmar anlöpte Stadsgården. Totalt 121 kryssningsanlöp är bokade till och med slutet av säsongen i oktober.
Huvudstaden positionerar sig också mer och mer som en hållbar premiumdestination. I år välkomnas flera helt nya fartyg med modern teknik som landelanslutning. Även Stockholms Hamnar investerar i landelanslutningar för kryssningsfartyg och bygger en av Europas första.
Årets kryssningssäsong speglar ganska väl säsongen under 2023 i antal anlöp och passagerare.
Här kan ni läsa mer om Stockholm Business Region på Turismnytt.
- Text: Stockholm Business Region
- Foto: Anna Hugosson & Stockholms hamnar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna till Göteborgs nya mötesplats.
-
Nya Birka Gotland lockade 160 000 resenärer i sommar
Närmare 160 000 resenärer valde att resa med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland under juni, juli och augusti.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Så gick sommaren 2024 – 7 % fler utländska gästnätter maj-juli än 2023
Sveriges officiella statistik för gästnätter för juli månad är nu publicerad av Tillväxtverket, vilket innebär at...
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Scandic lanserar ett nytt lojalitetsprogram – Scandic Friends
Scandic lanserade den 27 augusti ett nytt lojalitetsprogram som stärker det kommersiella gästerbjudandet, bygger ...
-
-
Gästbloggare
-