-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj för turistlandet Sverige, ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i Sveriges största och äldsta tävling i kreativ kommunikation, Guldägget.
”Att belönas för att våga ta ut svängarna i sin kreativa marknadsföring efter att vi sett hur många människor som nåtts och engagerats genom att våra fantastiska medarbetare arbetat hårt för att distribuera kampanjen globalt är fantastiskt.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden. ”Vi marknadsför och lyfter fram de fantastiska som hela Sverige erbjuder genom den svenska besöksnäringen och när det görs tillsammans blir det magi.”
Kampanjen fick fyra priser, två guld och två silver
Kampanjen, ”Sweden (not Switzerland)”, skapades av byråerna Forsman & Bodenfors och Mindshare. Den förärades med sammanlagt fyra priser, två guld och två silver:
◈ Guld i kategorin PR för kampanjer som dragit nytta av förtjänade kanaler på ett kreativt och relevant sätt.
◈ Guld i kategorin Digitalt för kampanjer som på ett kreativt sätt nyttjar kraften och möjligheten i digital teknik.
◈ Silver i kategorin Integrerat, för kampanjer med förmåga att integrera många olika kanaler för att nå ut till många.
◈ Silver i kategorin Aktivering för kampanjer som levandegör varumärken – i detta fall Sverige.Väsentliga ingredienser för att skapa globalt engagemang
Kampanjen tar avstamp i den väl kända sammanblandningen mellan länderna Sverige och Schweiz, där Sverige med humor vill skapa tydlighet och ett kontrakt med Schweiz om hur länderna ska förhålla sig i framtida kommunikation om respektive land.
Läs mer om den populära kampanjen i en tidigare artikel på Turismnytt här.
”Det är otvivelaktigt att kreativitet, relevans och effektiv pressbearbetning är väsentliga ingredienser för att med humor skapa globalt engagemang som når många människor genom PR och förtjänad media med begränsade resurser.” Säger Nils Persson, Visit Swedens Marknadschef.
Kampanjen var synlig i fler än 49 länder och på alla kontinenter
Kampanjen har genererat en räckvidd, nått 175 253 330 UVD (Unique Viewers Daily) enbart i Norden, USA, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Schweiz, Kina, Belgien, Nederländerna, Luxemburg och Sverige. Totalt var kampanjen synlig i fler än 49 länder, på alla kontinenter genom över 1230 publicerade artiklar i internationella medier. 89 procent av målgruppen har via en enkätundersökning svarat att deras intresse att resa till Sverige ökat efter kampanjen.
Mängder med medieföretag, nyhetssajter, radio-, TV-stationer och influencers har skapat eget innehåll om kampanjen. Det startades dessutom flera trådar på Reddit där kampanjen och uppdelningen diskuterades.
Visit Swedens kampanjsida för Sweden (not Switzerland) hade 1155 procent fler besökare än förra årets stora kampanj, Spellbound by Sweden. Genomsnittlig lästid var 10 minuter (över fem gånger längre än benchmark för liknande kampanjer).
Ni hittar kampanjen ”Sweden (not Switzerland)” här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden/Guldägget
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den svenska röda stugan med sina ...
-
-
Gästbloggare
-