-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Mars månad speglade totalt sett föregående års rekordhöga hotellefterfrågan. I denna månadsrapport uppmärksammas även Göteborgs framstående hållbarhetsarbete.
Stabil efterfrågan med en stark påskhelg
Fram till den 24 mars var efterfrågan något högre än förra årets rekordhöga nivåer i antal belagda hotellrum (+3 procent). Snittpriset nära fjolårets, men något lägre beläggning och RevPAR. Detta beror delvis på tillkomsten av fler hotellrum senaste året.
Veckan före påskhelgen i mars minskade antal sålda rum vilket beror på den stora kongressen om demenssjukdomar som ökade efterfrågan rejält motsvarande vecka 2023. Vecka 11 däremot visar ett uppsving i hotellefterfrågan tack vare Underhållsmässan som i år fokuserade på hållbarhet. Den lockade betydligt fler besökare och utställare jämfört med tidigare år.
Tidig påsk med påsklovet efter helgen i år gör marsjämförelsen något utmanande. Trots dessa kalenderskillnader visar påskhelgsveckan mars 2024 (vecka 13) en anmärkningsvärd ökning på 10 procent i antalet sålda hotellrum jämfört med motsvarande vecka förra året (vecka 14), driven av stark efterfrågan under helgen. Beläggningen nådde höga nivåer. Med 77 procent på långfredagen och 80 procent på påskafton. Vilket placerade Göteborg före Stockholm och Malmö avseende hotellbeläggning.
Vårens nyheter väntas locka till besök
Våren bygger upp förväntningar inför den viktiga sommarsäsongen. April är månaden då Liseberg öppnar nöjesparken och World of Volvo invigs. Föreställningarna av den hyllade musikalen Wicked på GöteborgsOperan under april månad är nästan utsålda.
”Wicked, som hade premiär i höstas har setts av 60 000 personer hittills med en för oss stor andel internationella besökare.” Säger Christina Björklund, VD för GöteborgsOperan (som även utsetts till världens mest hållbara operahus av juryn i International Opera Award).
I mitten av maj slår också Feskekörka upp portarna efter flera års omfattande renovering och blir ett efterlängtat tillskott i mat- och restaurangutbudet i Göteborg. Bokningsläget i april och maj ser hyfsat bra ut medan det är betydligt mer ledig kapacitet i juni och juli under perioderna då de stora konserterna ägde rum förra året och besökarna bokade långt i förväg.
Göteborg lyfts fram av BBC som hållbar destination
Varje år vid den här tiden sammanställs underlaget till Global Destination Sustainability Index (GDSI) där Göteborg placerats i topp sedan starten 2016. Göteborg & Co ansvarar för insamlingen som är ett gediget lagarbete där många är med och bidrar. Besöksnäringen såväl som Staden och delar av näringslivet.
Detta har genom åren skapat mycket uppmärksamhet i internationell media. Häromdagen publicerade brittiska BBC artikeln: Five standout cities making the world a better place. Där Göteborg lyfts fram som den mest hållbara av destinationer.
Ett nytt krav i GDSI i år är att destinationen ska visa att en betydande andel av de tio mest besökt attraktionerna erhåller en tredjepartcertifiering inom miljö eller hållbarhet. Svenska Mässan, GöteborgsOperan och Liseberg, som alla mottagit internationellt erkännande för sitt hållbarhetsarbete, framträder som pionjärer. De erhåller en tredjepartscertifiering enligt ISO standarden. Vilket är ett kvitto på deras engagemang i att kontinuerligt och systematiskt minska verksamhetens miljö- och klimatpåverkan.
Hållbarhetsmedvetna besökare mer benägna att rekommendera destinationen
Nästan hälften av svenska besökare ser Göteborg som en hållbar destination. De uppskattar destinationens utbud och rekommenderar destinationen i högre utsträckning än andra. Bland dem finns fler kvinnor, fler yngre samt fler från Västsverige. Den andra hälften är mer osäkra på Göteborgs hållbarhetsstatus. Särskilt besökare från Stockholm samt besökare i åldersgruppen 41–60 år. Det är vanligare att de kommer under lågsäsong.
Många konsumenter eftersträvar hållbar konsumtion generellt. Men det möts ofta av upplevda hinder i form av bristfällig information, ekonomiska utmaningar eller att hållbart agerande kräver särskilda ansträngningar från besökaren. Andelen svenska besökare som anser att det är enkelt att konsumera hållbart i Göteborg är lägre jämfört med de som uppfattar oss som en hållbar destination (30 procent vs. 46 procent).
Det verkar finnas ett behov av bättre kommunikation kring hållbara valmöjligheter.
Fakta februari & mars:
◆ Under februari 2024 ökade antalet gästnätter med tre procent jämfört med förra året. Vilket var nytt gästnattsrekord för en enskild februarimånad.
◆ Övernattningar från utlandet steg med 24 procent i Göteborgsregionen jämfört med samma månad föregående år. Med en särskilt stark tillväxt från USA och Danmark, som båda uppnådde rekordnivåer.
◆ Utvecklingen av utländska övernattningar i Göteborg står sig starkt i jämförelse med Stor-Stockholm (+16 procent) och Stor-Malmö (+6 procent).
◆ Den svenska marknaden visade en mindre nedgång jämfört med föregående år (-2 procent), men men en betydande ökning jämfört med februari 2019 (+18 procent).
◆ Det totala besöksantalet till Göteborgs Konstmuseum, Röhsska och Stadsmuseet under det första kvartalet 2024 ligger strax under förra årets nivå. Med en marginell minskning på 1,5 procent.
Källor och merläsning:
◈ Vi vill uppmärksamma de värdefulla kunskapsresurserna i VisitSwedens kunskapsbank.
◈ Lagarbete bakom Göteborgs topplats i global hållbarhetsranking – Göteborg & Co.
◈ Video om Göteborgs hållbarhetsarbete.
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2023 och 2024.
◈ Benchmarking Alliance – preliminära hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ Besökarundersökning Göteborg & Co bland svenskar 18-75 år under april 2023.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den svenska röda stugan med sina ...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
-
Gästbloggare
-