-
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Du kan antagligen fråga vilken kommunikations-, annons- eller mediebyrå som helst och få samma svar: mobilanpassa allt! När Swedish Lapland Visitors Board lanserade sajten careforthearctic.com förra veckan gjorde man precis tvärtom. Sajten går bara att se om du går in i webbläsaren på en dator.
“Vi tycker att vissa budskap är för stora, för viktiga för att stänga in på den lilla skärm som utgör en smartphone.” Säger Camilla Bondareva, Head of Brand Communications på Swedish Lapland Visitors Boards.
Vill att man tar sig tid att ta del av helhetsbilden och reflekterar över budskapet
Användaren som ändå försöker gå in på sajten från en mobiltelefon möts av följande meddelande:
Ad-agencies will always tell you: ”Mobile first!”
Sometimes though, the message is more important than the format.
We don’t care about smartphones; we care about the bigger picture.
Bring out a computer and get reconnected.Under meddelandet finns en uppmaning att mejla länken till sig själv.
“Tanken är att besökaren ska sitta ner och ha gott om tid att ta in budskapet från hemsidan. Det är ingen sajt du bara scrollar igenom som hastigast på språng, utan vi vill att du tar dig tid att ta del av helhetsbilden och reflekterar över budskapet.” Säger Camilla Bondareva.
Du hittar den nya sajten på careforthearctic.com – se till att sitta vid en dator.
Bakgrund till Care for the Arctic
Förra veckan presenterade Swedish Lapland ”Care for the Arctic – it’s our home” under ett lanseringsevent på Havremagasinet i Boden. Turismnytt har skrivit om det i en tidigare artikel här.
Care for the Arctic är en gemensam arktisk agenda med tillhörande verktygslåda för arktiska resmåls huvudintressenter – besöksnäringen, resenären och samhällets aktörer/möjliggörare – som adresserar de identifierade utmaningar som vi tillsammans står inför, lokalt och globalt. Socialt, ekonomiskt och miljömässigt. Du kan läsa mer om agendan här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
-
Gästbloggare
-