-
3 500 medarbetare ska anställas i Parks and Resorts nöjesparker
Även om karuseller, vattenrutschbanor och björnar befinner sig i vintervila, råder det högt tryck bakom kulisserna på Kolmården, Gröna Lund, Furuvik och Skara Sommarland. Parks and Resorts årliga rekrytering är i full gång, där ca 3 500 nya medarbetare ska anställas inför sommarens säsong.
Alltifrån attraktionsförare och djurvårdare till restaurangpersonal och badvärdar sökes
Nu inleds den årliga rekryteringen av säsongspersonal för Gröna Lund, Kolmården, Skara Sommarland och Furuvik. Ca 3 500 medarbetare behöver anställas till parkerna, där allitfrån sockervaddssnurrare och attraktionsvärdar till badvärdar och spöken efterfrågas. I år finns även ett extra stort behov av medarbetare till parkernas alla restauranger och matkiosker.
”För andra människor känns förmodligen sommaren väldigt långt bort, men för oss på Parks and Resorts är det nästan det enda vi tänker på just nu. Vi har ungefär 10 veckor på oss att hitta och utbilda alla våra 3 500 nya medarbetare inför parkernas premiärer. Vi söker alltifrån attraktionsförare och djurvårdare till restaurangpersonal och badvärdar, där vi sätter större vikt vid vem du är som person snarare än vad som står på ditt CV.” Säger Alexandra Olsson, Utbildningschef på nöjesparkskoncernens egen akademi Parks and Resorts Academy.
De flesta tjänster behöver man ha fyllt 18 år för att söka, men det finns ingen övre åldersgräns. 2023 var nöjeskoncernens äldsta medarbetare hela 80 år ung!
Alla tjänster finns att söka här.
Om Parks and Resorts rekrytering
Varje år får nöjeskoncernen in nära 30 000 ansökningar till sina fyra parker. För majoriteten av tjänsterna sker den första delen i ansökningsprocessen via ett webbaserat servicetest, där den som får högst poäng också blir kallad till intervju. På så vis blir det ett opartiskt urval av kandidater som kallas till intervju, då webbtestet inte tar någon hänsyn till ålder, ursprung, bakgrund, kultur mm.
Servicetestet är bland annat en del av Parks and Resorts mångfaldsarbete. Där man jobbar efter devisen ”en park för alla”, både vad gäller gäster och medarbetare.
Gröna Lund
Antal medarbetare som ska anställas: 1 500.
I år har nöjesparken ett särskilt behov av medarbetare till tjänster inom restaurang och parkfood, samt medarbetare till parkmiljö.Kolmården
Antal medarbetare som ska anställas: 850.
I år har parken ett särskilt behov av medarbetare till tjänster inom restaurang och parkfood. Men även showvärdar till Bamses Värld samt medarbetare till hotellverksamheten.Furuvik
Antal medarbetare som ska anställas: 650.
I år har parken ett särskilt behov av medarbetare till tjänster inom hotell och restaurang, parkfood, attraktionsvärdar och badvärdar.Skara Sommarland
Antal medarbetare som ska anställas: 500.
I år har nöjesparken ett särskilt behov av medarbetare till tjänster inom restaurang och parkfood. Men även attraktionsvärdar och badvärdar.Läs mer om Parks and Resorts på Turismnytt här.
- Text: Parks and Resorts
- Foto: Gröna Lund & Skara Sommarland
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
-
Gästbloggare
-