-
Överraskande stort gensvar från världen på Visit Swedens nya kampanj
Efter bara några dagar har marknadsföringskampanj Sweden not Switzerland fått ett genomslag i global media i fler än 35-tal länder. I enbart Visit Swedens egna digitala kanaler är räckvidden över en miljon personer under kampanjens första dagar. Med hundratals positiva och uppmuntrande kommentarer från schweizare och övriga världen.
”Vi är naturligtvis oerhört glada för det stora och positiva gensvaret som faktiskt har överrumplat oss lite.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden. ”Vi visste att det var en bra kampanj med en kul twist. Men att den skulle mottas på här bra så snabbt…”
Budskapet har skapat positivt engagemang från Schweiz
I en första undersökning med 500 respondenter som sett kampanjen säger över 70 % att de nu är mer intresserade av att resa till Sverige än tidigare.
Under kampanjens första dagar (kampanjen lanserades 23 oktober) har över 500 nyhetsartiklar publicerats om Sverige i över 35 länder i flera världsdelar. Utifrån Visit Swedens kampanj med sammanlagt miljontals läsare. Bland annat publicerades flertalet artiklar i Forbes, i franska Le Figaro, i italienska Corriere della Sera och i en av Schweiz största dagstidningar Neue Zuricher Zeitung.
Kampanjens budskap har skapat väldigt positivt engagemang från schweizare och schweizisk media, ambassader och IKEA i Schweiz.
”Vi får mängder med positiva kommentarer och korta filmer där privatpersoner, influencers och medier nu gör egna listor och fördelningar av ländernas olika tillgångar. Bland annat tycker många att vi ska behålla surströmmingen för oss själva.” Skrattar Susanne.
Skruvar upp kampanjens synlighet ytterligare ett steg
Kampanjen har alltså nått långt fler än de tio länder som Visit Sweden denna gång fokuserat sin marknadsföring till. Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA och Kina samt Schweiz, Norge, Danmark och Finland.
Visit Sweden har efter det positiva gensvaret från världen, nu utökat och accelererat kampanjen. Med olika typer av digital annonsering enligt plan.
”Kollegor som arbetat för Visit Sweden i 20 år säger att ingen tidigare kampanj fått detta stora, positiva gensvar på så kort tid.” Berättar Susanne. ”Vi skruvar nu upp kampanjens synlighet ytterligare ett steg. För att maximera den positiva bild som kampanjen sprider om Sverige som turistdestination.”
Till de ytterst få (uteslutande i Sverige) som ondgjort sig över Visit Swedens lite udda kampanjgrepp och tajming, hälsar Susanne:
”Vi i fantastiska, demokratiska Sverige med fritt ord, öppenhet och tolerans ska inte sitta tysta. I stället ska vi göra allt vi kan för att attrahera fler att komma hit och ta del av och inspireras av våra svenska värderingar och kanske ta med sig lite av dem hem efter en lyckad semester.”
Några av de hundratals kommentarerna Visit Sweden fått under första dagen av kampanjen:
“Abosutely love this campaign, Congrats Sweden! I hope that our Swiss authority will respond appropriately to your launch of negotiations.”
“Well done Sweden, I love this! Tak from Switzerland, hoping to visit again.”
“You have Stockholm – We have Stockhorn (mountain)”
“Switzerland should support this division by launching the initiative „Switzerland (not Sweden).“
“Switzerland get cheese and Sweden get osthyvel”
“I would like to make it popular that, although the differences between Sweden and Switzerland are highlighted, we strive for fraternal cooperation. For example, Sweden has the furniture, Switzerland has the swiss army knife to put it together.”
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna till Göteborgs nya mötesplats.
-
Nya Birka Gotland lockade 160 000 resenärer i sommar
Närmare 160 000 resenärer valde att resa med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland under juni, juli och augusti.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Så gick sommaren 2024 – 7 % fler utländska gästnätter maj-juli än 2023
Sveriges officiella statistik för gästnätter för juli månad är nu publicerad av Tillväxtverket, vilket innebär at...
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Scandic lanserar ett nytt lojalitetsprogram – Scandic Friends
Scandic lanserade den 27 augusti ett nytt lojalitetsprogram som stärker det kommersiella gästerbjudandet, bygger ...
-
-
Gästbloggare
-