-
Jämtland Härjedalen – vem ska betala för våra vandringsleder?
Vid inventeringen som genomförts av Jämtland Härjedalen Turism (JHT) i projektet “Organisering av vandringsleder” har 265 mil vandringsled på privat mark och 114 mil på statlig mark kartlagts.
Huvuddelen av lederna på privat mark i Jämtland Härjedalen sköts av ideella föreningar och underhållsbehovet är beräknat till 10,6 Mkr per år. Naturvårdsverket får årliga anslag för att underhålla lederna på statens mark, men slutsatsen är att det inte räcker. Underhållsbehovet på de statliga sommarlederna i Jämtland Härjedalen uppgår till 4,6 Mkr/år.
Hur ska underhåll och skötsel av vandringslederna finansieras?
Utgör en stor del av friluftslivets infrastruktur
Vandringslederna utgör en stor del av friluftslivets infrastruktur och är viktiga både för folkhälsan och för naturturismen. Det bidrar till jobb och näringslivsutveckling samt har stor betydelse för lokalbefolkningens friluftsliv.
Enligt en undersökning ger en satsad krona på vandringsleder 10 kronor tillbaka i turismekonomisk effekt. (Källa: Forststyrelsen i Finland). Varje turist i Jämtland Härjedalen lämnar i snitt 500 kr per person och dag och besöksnäringen i Jämtland Härjedalen bidrar enligt beräkningar med ca 750 Mkr i skatteintäkter per år (Källa: JHT).
Utöver detta så är friluftslivet inklusive vandringslederna betydande för befolkningens välmående samt också en av anledningarna till att flytta till länet.
“Att skära ned underhåll och investering i friluftslivets och naturturismens infrastruktur är lika kortsiktigt som att missköta underhåll av vägar och järnvägar.” Citat från debattinlägg i Sydöstran av Lars Emmelin, professor emeritus, tidigare gästprofessor i naturturism, Europeiska turismforskningsinstitutet, ETOUR.
Vandringslederna på privat och statlig mark
De 265 mil vandringsled som är identifierade på privat mark i Jämtland Härjedalen har ett beräknat årligt underhållsbehov på totalt 10,6 Mkr, enligt vedertagen beräkningsmodell för ledunderhåll.
Under 2014 genomförde Naturvårdsverket en nulägesanalys av hur det statliga ledsystemet ser ut. Ledsystemets skick varierade från bra till undermåligt. Generellt sett led stora delar av ledsystemet av en underhållsskuld och behövde rustas upp.
Enligt rapporten utgörs det statliga ledsystemet i fjällen av ca 550 mil leder med ingående anläggningar i form av broar, spänger, rastskydd och båtleder. Av dessa 550 mil uppgår sommarlederna på statens mark i Jämtland Härjedalen till 114 mil.
Foto: Andreas Edholm.Några leder belastas mer än andra
Det behövs uppskattningsvis mellan 97 och 117 Mkr för att rusta upp ledsystemet (enligt analysen från 2014) till ett lägsta acceptabelt skick. Att vidare förvalta detta upprustade system kostar uppskattningsvis mellan 25 och 30 Mkr/år (jämfört med de 15 Mkr/år som ges i bidrag för upprustning idag). Det innebär att underhållsskulden uppgår till minst 220 Mkr i dag. I Jämtland Härjedalen är underhållskostnaden 4,6 Mkr/år på de statliga sommarlederna.
Några leder belastas mer än andra och dessa kräver såklart en högre kvalitetssäkring. Att enbart utfärda förbud på de lederna är inte en hållbar lösning i längden. Det krävs i stället ökade medel, stärkt organisering och bättre kvalitetssäkring för att lederna ska motsvara vandrarens förväntningar och för att naturen inte ska ta skada.
Alla leder kanske inte har förutsättningar för att hålla högsta tänkbara kvalitet, men kan med ett tillräckligt underhåll ändå fylla en viktig funktion för både ortsbefolkning och turism.
Ömsesidig hänsyn till rennäringen
Några av länets leder går i områden där renskötsel bedrivs. Det är därför viktigt att alla som går på lederna har tillräcklig kunskap om förutsättningar för att renskötseln ska kunna bedrivas utan allvarlig störning. Det krävs bra information och god dialog för en god samexistens mellan rennäring, befolkning och turismnäring i Jämtland Härjedalen.
Här kan du se SVT:s intervju med projektledare Andreas Edholm om finansiering av vandringsleder.
Här kan du läsa mer om allemansrätten och hänsyn till rennäringen.
Finansiering?
Vem ska då betala för underhåll och skötsel av våra vandringsleder?
I andra länder tar man ibland ut en avgift av vandraren på populära leder. Det har också prövats av till exempel Södra Årefjällen. I andra fall så ber man om ett frivilligt bidrag. Projektfinansiering med stöd av kommunerna har varit ett bra system för underhåll och skötsel. Det behöver kontinuerligt sökas för att kunna ge ett upprätthållet ledsystem över tid.
Ledunderhåll kommer ofta långt ner på dagordningen när det gäller fördelning av offentliga medel. Här behöver lederna prioriteras högre och vara en del av samhälls- och byggplanering som all annan infrastruktur.
Allemansrätten ger vandraren möjlighet att gå fritt i naturen. Men på en anrättad led så borde det vara självklart att det ska finnas en hållbar finansiering. Markägarna som upplåter sin mark bör också ha en möjlighet till att få ersättning och kompensation för eventuella skador som kan uppstå.
Läs mer om Jämtland Härjedalen på Turismnytt här.
- Text: Andreas Edholm, Jämtland Härjedalen Turism
- Foto: Jonas Herjeby
-
Nordiska Akvarellmuseet i Bohuslän firar 25 år
I 25 år har Nordiska Akvarellmuseet i Bohuslän byggt en plats där konst, natur och gemenskap möts. Nu är det dags att fira resan.
-
Ny rockfestival i Borgholms Slottsruin på Öland
I sommar lanseras ett nytt rockkoncept på Öland med tre legendariska metalband som intar scenen på ruinens innergård.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 52 -24
Inte så mycket men mest i kategorierna Konstateranden/Beslut/Rapporter samt Personal och dessutom en del under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering för hundar på nyårsafton
Under nyårsnatten öppnar flygplatserna Arlanda, Malmö och Landvetter upp gratis långtidsparkering för hundar och deras ägare.
-
Liseberg lanserar ”Barnens Nyår” – ett magiskt firande för de yngre
i år sätter Liseberg barnens firande i fokus. Den 31 december hålls "Barnens Nyår" – ett färgsprakande nyårsfirande i Kaninlandet.
-
Ny destinationschef till Stöten i Sälen – Tomas Berg
Tomas Berg är nu tillbaka i Stöten i Sälen efter tre år som destinationschef för Skistar Sälen och som teknisk chef i Kläppen.
-
Höga Kusten: Tack för ett fint 2024 – och välkommen 2025!
När vi alla nu avslutar 2024, ser destinationsbolaget i Höga Kusten tillbaka på ett år fyllt av utveckling, framgång och nyläge.
-
Järnvägsmuseets första år efter renovering – en succé!
I somras återöppnade Järnvägsmuseet i Gävle efter renovering och utveckling. Nu har museet redan överträffat sitt tidigare helårsrekord.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
Mest i kategorierna Boende och Transport/Infrastruktur/Mobilitet men också Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden/Rapporter.
-
ReseMässan Stockholm – Mötesplatsen för reseinspiration och direktkontakt med konsumenter
Sveriges enda konsumentmässa för resebranschen börjar växa sig stark
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering för hundar på nyårsafton
Låt din fyrbenta vän fira ett lugnt nyår utan ljudet av smällare och raketer. Under nyårsnatten öppnar Swedavia f...
-
Ny destinationschef till Stöten i Sälen – Tomas Berg
Var det längtan efter Sälens bästa backar? De soliga luncherna på uteserveringarna? Eller kanske chansen att vara...
-
Liseberg lanserar ”Barnens Nyår” – ett magiskt firande för de yngre
Nyårsafton är en dag präglad av höga förväntningar, kalasmat och fest in i natten. En kombination som kan kännas ...
-
Höga Kusten: Tack för ett fint 2024 – och välkommen 2025!
När vi alla nu avslutar 2024, ser destinationsbolaget i Höga Kusten tillbaka på ett år fyllt av utveckling, framg...
-
-
Gästbloggare
-